måndag 15 oktober 2012

Om kommande dagar inte upplevs som spännande...

så kanske du ska lägga lite tid att fundera över taktik & strategi. Något jag skriver om väldigt ofta därför att jag tycker det skapas så exceptionellt goda möjligheter i dessa marknader och tider att skapa meravkastning och lägre risk om man kan bekämpa känslan av att "måste vara fullinvesterad hela tiden".

Jag var inne på det i ett svar häromdagen att det är en riktig livskvalitéhöjare för en aktieplacerare att lära sig att höja likviditeten gradvis när man haft en tids bra period. Orsaken är att när man går in i en rekyl (som det onekligen ser ut som vi är mitt inne i nu) så är det enormt frustrerande att bara se aktierna gå ner i värde och att inte ha kapital att handla för.

Så jag har agerat enligt "min skolbok" senaste tiden vilket betyder två konkreta saker:
1. Jag har satt av vinster till de konton vi har att leva för (för den som jobbar mer heltid och har huslån så skulle jag likställa det med extra amortering).
2. Jag har jobbat med att sälja mina dyraste köp och "få ner GAV" på kvarvarande i de fall jag rentutav haft god vinst även på de dyraste (som t.ex fallet Victoria & Avion senaste tiden). Om man inte har reavinstbeskattning via Kapitalförsäkringslösning så kan man ju "leka" med sådant här som en del i arbetet att få så låga ingångsvärden som möjligt samt i arbetet att bygga likviditet inför tider som nu.

Så visst, jag kommer tappa portföljvärde (varandes 70-75% fullinvesterad) om det går som jag tror kommande dagar men jag kommer också ha chans att handla på utmärkt kurs i något av alla de bolag jag bevakar.... och skulle jag ha fel och guldet & bolagen lyckas studsa långt tidigare än jag trott, tja då är jag trots allt ändå i högsta grad med.

Självkritik? Även om jag gjort detta bättre än tidigare (tycker jag) så har jag missat med Aurcana. Jag sålde lite men alldeles för lite på vad som visade sig vara en uppgång på en nyhetsbrevsförfattares rek (samtidigt som jag tror en riktigt stor säljare mycket systematiskt minskar främst via mäklare TD). Konsekvensen av det misstaget är att jag inte känner mig bekväm att öka på den oväntat kraftiga svaghet vi sett senaste tiden då vikten i enskilt bolag skulle bli för tung, den är redan för tung.... Samtidigt är det värt att säga att jag är väldigt nöjd med att Aurcana & då speciellt La Negra är tyngsta bolag. Jag är övertygad om att den aktien kommer ge mig mkt glädje innan sommaren är här igen.

Summan av det hela är att jag tror man ska vara lite kall (jag nettoköpte inget i fredags) åtminstone större delen av måndagen och kanske beroende på hur det utvecklas längre än så. Kort sagt vänta på de där rejäla urblåsningarna i enskilda aktier snarare än att köpa på minus 2-3%.

Blir en spännande dag. Första stödnivå på guldet att hålla koll på är enligt Dan Norcini (egen blogg samt KWN) som ni som vanligt hittar i vänstra bloggrullen, 1740 och sen ca jämna 20 tal ned. Säg att vi ser 1720, ja då tror jag vi har rätt gott om "billigare aktier". Hoppas inte alltför många har magknip idag för detta är som jag ser det en fullt normal rekylperiod.

Slutligen: Inget av ovanstående ska ses som facit, om 12h kanske detta känns som ett utomordentligt löjligt blogginlägg....

8 kommentarer:

  1. Förstår inte vad Du menar när du säger att Du säljer dom dyrast köpta för att minska ditt GAV.
    Innebär det även försäljning med förlust för att minska exponeringen?
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skriver ju inte alltid jättetydligt kanske när det är lite upprepning av tidigare resonemang men så här menar jag:

      Exempel: Köpte försiktigt Avion på 76, 74, 72 och sen mkt tungt på 67-68 cent. Då är det självklart att jag siktar på att sälja de där första mindre posterna på säg 75 cent. Om det hade varit så att jag börjat bli nervös över att jag fick mer än jag ville ha så hade jag även övervägt att sälja på snitt som kanske var 69 cent räknat på alla.

      Ovanstående var alltså ett exempel där jag började köpa och aktien föll efter det. Semafo var också liknande fall.

      I fallet Victoria Gold så köpte jag istället större poster på 28-29 cent och aktien vände upp sen. Genom att lätta lite på 31 så skapar jag då en situation där man kan se det som att jag sålt alla tagna på 29 och en del av de på 28.5 med 2 cents vinst. Räkna av den vinsten från de kvarvarande "billiga" och det GAV faller då kanske från 28.25 snitt till säg 27 + att jag nu har den behagliga sitsen att jag känner mig bekväm att köpa fler aktier om vi ser en rekyl i dagarna (om den hade skenat genom 32 motståndet så hade jag istället fått glädja mig över alla de jag har kvar).

      I princip är det inget som hindrar att jag om jag känner att jag ligger obekvämt för tung med en aktie som jag kanske börjar bli mer skeptisk till att jag jobbar med att få ner GAV även där, tvärtom. Jag har med KF inga spärrar alls att sälja med "förlust" i arbetet att få ner GAV.

      För detta är precis vad det handlar om... att jag som är aktiv trejder försöker nyttja de ständiga svängningarna till att få ner mitt GAV i bolag som jag gillar. Gillar jag inte dom längre så säljer jag självfallet ut allt oavsett vad mitt GAV är.

      Man kan tycka vad man vill om hur jag resonerar men det är en del av min taktik och bloggen handlar ju om hur jag placerar och trejdar så... då blir det en del sånt.

      Radera
    2. Tycker att det är en mycket bra taktik, och klarar man att följa den, vilket jag tror kan vara psykologiskt svårt för oss alla, så reducerar man risken i portföljen.

      Har du tittat på Argonaut? En riktig market darling... Bra tillväxt, låg capex och bra cc, absolut en vägvinnande kombo, men vilken värdering. Marknaden verkar att prisa in väldigt mycket tillväxt i kursen, eller hur tolkar du det? Sen verkar det som om San Antonio har lite strul med EIA, och det är där väldigt mycket av tillväxten ligger i närtid... Jag avvaktar med köp här.

      /RoyKeane

      Radera
  2. Ok, det var det Jag ville få klart att Du tar även förluster för att få rätt exponering mot en aktie.
    Själv vill Jag in i Victoria Gold och letar köpläge. Hoppas på lite mer rekyl i närtid.
    Tore

    SvaraRadera
  3. Sålde av Minera IRL idag då den steg något. Satt fullinvesterad och det kändes som läge att frigöra lite kapital ifall man får möjlighet att öka i något annat bolag till bra pris.

    SvaraRadera
  4. OB,

    Riktigt bra inlägg. Riktigt matnyttigt.

    Jag är helt övertygad om att det här är rätt väg att "arbeta".

    Precis som du nämner är ju det kluriga att kunna släppa delar av ett innhav när det påhejas som mest...

    Rekyler kommer alltid.

    //antemannen

    SvaraRadera
  5. ob vad är ditt GAV i Aurcana? Är det ett långsiktikt innehav eller räknar du med att ta en mindre men snabbare vinst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är inte lätt att svara på och det är viktigt att poängtera att det som är absolut sant i dagsläget kan vara förändrat imorgon utifrån att kurs, fundamenta eller synen på vart börsen allmänt är på väg, att det förändrats. Idag är med den disclaimern Aurcana troligen det mest långsiktiga jag har i portföljen och med det menar jag ca maj-juni 2013 i dagsläget för större delen av innehavet. Som du läste ovan är jag dock missnöjd med mig själv att jag inte trejdade hårdare och sålde större del på styrka så att jag kunde handlat dagar som igår.

      GAV: Beror helt på hur man räknar, räknar av etc. Jag har inget absolut tal men jag rushade ju in "igen" runt 1 cad när La Negra 43-101. Innan dess hade jag ju lägre GAV kanske 78 och sålde på 93 cent, trejdade en sväng i samband med oron runt Shafter tjänade på det. Sålde stor post tagen på 78 för 1.135 (mitt juni) för att kunna köpa hus i Sverige etc. Så lite ett gytter och inte helt relevant var mitt GAV är. Mer intressant är kanske att om jag hade haft säg 10% av portf idag i AUN och haft god likviditet så hade jag varit mkt aktiv på köpsidan vid dagens kurser. Dvs jag tycker bolaget är det mest attraktiva jag ser därute från risk/reward och det är ju därför det är mitt klart tyngsta innehav...

      Radera