lördag 27 oktober 2012

Minco drömmer sig bort till tiden efter kvarvarande tillstånd...


och i väntan på tillstånden så är mitt mål att handla billigt och sälja dyrt.. Som andra silverjuniorer så är den volatil vilket går och skall vändas till ens fördel som jag ser det i alla fall. Egentligen så är det ingen fara att tillstånden dröjer så länge vi inte hittar indikationer på att dom inte kommer få dom överhuvudtaget (och dom indikationerna ska man nog som vanligt inte leta hos bolaget efter, utan idealet hade varit "google" bevakning på kinesiska & lokalpressen vilket är mig övermäktigt...).

10 kommentarer:

  1. Som det verkar så går ansökan in kanske runt mitten av november och svar = godkännande(?) borde komma under Q1 13. Sen byggtid upp mot 24 mån ger uppstart H1 15.
    Så gissningsvis ett skutt upp i kursen efter godkännande sen sakte ner under större delen av byggtiden. Dock med viss följsamhet kring Silverpriset (som kan stiga rejält framöver)

    Eftersom bolagets fundamenta är så starka så får man följa med och vara lite ute och inne i aktien alt eftersom.

    MVH
    Tomas Lind

    SvaraRadera
  2. Hur stor tror du att sannolikheten är att Allana blir uppköpta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mkt stor jämfört med andra bolag jag äger och det är en huvudorsak till att jag äger den.

      Radera
  3. Hej OB,

    Ursaekta att jag hoppar till annat bolag, men har du tittat paa Canadian Zinc Metals (CZX:TSXV)?

    Mvh
    Thunor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar på att upprepa att du eller andra absolut inte behöver be om ursäkt för att ni byter ämne i svar på inläggen. Det är helt fritt.

      Om bolaget, ja, jag la nog en timme på det och till slut så valde jag att släppa det efter jämförelsen med Avino som jag tycker är bättre och jag tyckte inte dom spelade i Aurcana ligan pga mkt högre risk att det inte blir ngt alls. Så baserat på bl.a oklar finansiering och mängden silver dom är tänkta att producera så passade jag för tillfället. Men jag har inte fördjupat mig och jag har tidigare avfärdat bolag för lättvindigt... så är det, man hinner inte fördjupa sig i allt...

      Radera
  4. Såg att Victoria redovisar några borrhål igen. Vad kan man egentligen utläsa från ett sådant dokument?
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag fattar så var detta borrhål utanför den del som ligger i nuvarande produktionsplan. Dvs det påverkar inte jättemycket för oss. Möjligen adderar det utsikterna för mer "resurser" vilket i förlängningen rimligen är hyggligt positivt för någon som tittar på att köpa upp bolaget.

      Men som sagt, inget som jag hade räknat med vara kurspåverkande. Jag fortsätter att snålbjuda i väntan på viktigare nyheter som finansiering.

      Radera
  5. Minco kommer garanterat få tillstånden. Inget pekar åt motsatt riktning. Angående nyhetsminering a la Google i Kina så funkar det via kinesiska sökmotorer, men det är extremt sällan nyheter, förhandsindikationer eller liknande dyker upp före officiell release. I Kina gäller kontakter med rätt personer och nätverk, eller att ha turen att snubbla över någon lokalanställd som vet mer än gemene man.

    Kina är dessutom "lite speciellt".
    För stunden pågår en kampanj för vad man kan kalla patriotism i kombination med "skydd" av kinesiska bolag. Detta efter de många skandalerna där kanske Sino Forest är det mest omtalade.
    Silvercorp verkar mer eller mindre vara under beskydd och lägg då till relativt trevlig TA-bild, låg cc och intressanta projekt. Kan vara värt att ta en titt på, men var väl medvetna om de grumliga turerna runt företaget.
    Länk till en av de mer uttömmande artiklarna:
    http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/international-business/asian-pacific-business/in-china-silvercorp-critic-caught-in-campaign-by-police/article4528671/?page=all

    Tror att resan kan bli ganska fin framöver.
    SVM.TO

    /Takira, Sichuan, Kina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för den intressanta kommentaren. Känn dig alltid välkommen att maila eller lägga synpunkter om Minco, Silvercorp och andra intressanta bolag.

      Även om jag själv inte följer bolaget så noga så finns det säkerligen läsare som hade uppskattat kommentarer om bolag som Sino Agro Food, positivt eller negativt.

      Jag påminner alla om att det finns en funktion för mig i blogger som heter "bjud in till gästinlägg" eller något liknande om du eller någon annan känner för att vilja få fram sin åsikt ännu tydligare än ett svar här blir. Lätt att ladda bilder etc och jag hjälper gärna till.

      Mvh

      O_B

      Radera
  6. Jag glömde en sak: säg till om du behöver hjälp med att rigga någon kinesisk sökmotor för news-sök.

    SIAF.
    Jag kan inte på något sätt påstå att jag djupdykt i företaget, men då jag för en tid sedan tog en snabbtitt på dess struktur var min första reaktion - spretigt!
    De har tentakler åt alla möjliga håll med allt från biogas och fiskodlingar till gödningsmedel och steak houses som serverar jakkött.

    Om själva projektutbudet är spretigt är det bara förnamnet för vad man kan säga om gruppens webplatser.
    Extremt dålig strukturerade, med döda länkar, halvfärdiga ibland även tomma sidor, vilket jag personligen ser som en relativt negativ indikation - slarvande och arrogans är aldrig direkt fördelaktigt.
    Detta är dock väldigt typiskt Kina. Allt ska upp snabbt! Om det blir fel på något sätt så är det inte så viktigt. Vandrade häromdagen tex. förbi en gigantisk skylt, som garanterat kostat multum, med texten CHIAN MOBILE. Inte en kvartersbutik och inte på landsbygden, utan ett sektionshögkvarter i en provinshuvudstad.
    Vidare angående webplatserna så nämner den engelska sidan tex. inget om kopplingen till Nevada eller att företaget i Kina går under namnet United States Yili Agricultural Group, medan detta påtalas redan i den första meningen i introduktionen på den kinesiska. Osv. osv.
    Detta kan förklaras med att olika marknader har olika krav på vad som är viktigt, men jag kände ändå att skillnaderna var väl stora.

    Ägarstrukturen blev efter lite skummande så rörig att jag gav upp ganska omgående. Väldigt många stickspår. För mig kändes det som ett för stort antal ryska dockor.

    Sen slås jag lite av att själva konceptet är så otroligt bra och så otroligt rätt i tiden.
    Är inte det positivt?
    Självklart, men som Jim Rogers en gång förklarade:
    You can see it. I can see it. The whole world can clearly see it has a brilliant future. Cynically speaking that means it's already over priced.

    Det är möjligt att företaget är helt rätt ute, vid rätt tidpunkt och kan gå en lysande framtid till mötes, men jag kommer inte ägna mer tid åt det. För spretigt och dessutom ringde små varningsklockor då jag snokade.

    Detta sagt, så tror jag å andra sidan det finns goda chanser för att det kan bli en hausseaktie i Sverige. Kopplingen till Jordanfonden, "rätt" produkter och framtoning, stor potential för att bli en snackaktie osv.
    Blir den likvid nog kanske det kan vara något för lite vågsurfing :)

    /Takira, som för stunden bytt Kina Mot snöiga Sverige :)

    SvaraRadera