torsdag 11 oktober 2012

Korta kommentarer om rapporter som varit

Semafo:
Noterbart att dom nämner att regnsäsongen varit stökigare än vanligt i Burkina (dvs vi kan förvänta oss effekt på andra bolag med m.a.o). Detta och ett par andra skäl har gjort att Mana brutit mer låggradigt samt även använt lagrad låggradig malm snarare än nyproducerad. Man räknar med att återvända till normal produktion samt nå den lägre delen av sin prognos på 235-260k ounce.

Cash cost nämns inte men utan tvekan kommer den vara dålig när fullständiga rapporten kommer. Summa: Ingen långsiktig skada men inte en aktie jag vill äga när rapporten INKL CC kommer. Jag tjänade utmärkt på den när nedgången överdrevs. Nu avvaktar jag, åtminstone på nuvarande kursnivåer. Nedåt säg 3.30 skulle jag däremot vara mkt intresserad att börja köpa igen... men det är nog osannolikt.

Timmins:
Jag är fortsatt misstänksam. Man fortsätter leverera recoveries under plan med del av guldet kvar på heapen istället för sålt.... Vidare fortsätter man vad jag kan se att "high grada" genom att välja producera tonnage med halter långt över vad man har som snitt i snittonnaget... Jag fortsätter förvånas över att marknaden inte bestraffar sådana rapporter... men alla väntar på expansionen mot 30.000 tpd som för övrigt smögs fram till Q1 från Q4 för ett tag sedan. Inte ett bolag för mig med den bild jag har av dom idag.

Avion:
Mycket bra rapport och jag gissar EDV kommer dra en lättnadens suck när mergern är genomröstad. Avion ser ut att vara i allt bättre skick och jag blir allt mindre orolig (som Avion ägare) för vad som händer om affären spricker. Är kort sagt inte längre lika orolig för att Avion ska gå under om dom tvingas stå på egna finansiella ben. Avion har nu dubblats sen botten i våras när många i panik klev av.. så kan det gå. Sen 67-68 cent efter annonserad merger där jag och vad jag förstår många läsare här gick in så har vi alltså 35-40% uppgång på 2 månader. Det lönar sig ofta att våga gå mot strömmen och det innebar i detta fallet att investera i västafrika trots allt överdrivet gnäll på det tidigare favoritområdet. Självfallet tar jag nu gradvis vinst i Avion. Det är dock fortsatt näst tyngsta innehav och jag tänker inte kliva av helt efter den goda vinsten.

Aurcana 43-101 rapporten:
Har precis läst genom den. Inget sensationellt men man får ett bättre grepp om bolagets verksamhet där. Dock noterar jag att sista grusvägen till millet diskuterades och att det där nämndes att den visserligen var smal men att det väntas gå utmärkt att transportera ditt nytt mill (sida 164).... var nytt för mig. Tidigare har jag bara sett i och för sig småinvesteringar för att ta dom till över 3000 tpd. På annat mer formellt ställe noteras att Capex inte diskuteras då det för tillfället inte diskuteras någon expansion. Tolka det som ni vill...



5 kommentarer:

  1. Gamla godingen Oceana är äntligen tillbaka på mitt gav.
    Hur är din syn numera på bolaget,jag vet att du har eller haft lite koll på vad som händer där nere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt en del Oceana nu under hösten, vi har ju Didipio som trigger som sänker totala cc en hel del och tar bolaget över 300k per år, men visst cc är fortfarande lite högt men bolaget är inte jättedyrt.

      Sen har ju landrisken minskat, dels visade BTO att de vågade satsa och sen har vi fredsförhandlingarna som kan göra landet mer attraktivt för miningbolagen, vilket borde sänka riskpremien för didipio.

      /RoyKeane

      Radera
  2. Hej OB,

    jag skulle verkligen verkligen uppskatta om du preciserade dig angående Aurcana.

    "På annat mer formellt ställe noteras att Capex inte diskuteras då det för tillfället inte diskuteras någon expansion. Tolka det som ni vill..."

    Avser detta La Negra eller Shafter? Jag har inte koll på siffrorna nu men tänker att det borde avse LN, där man siktar på 2 Moz/år.

    Menar du att planer för expansionen i LN från 2 till 3 Moz saknas?

    Jag har drygt halva portföljen i Aurcana så detta är pedantiskt viktigt. Har du ändrat syn på AUN?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att vara tydlig:
      - Jag menar La Negra (som 43-101 an gällde)

      - Aurcana har gjort klart att man till begränsad kostnad expanderar till 3.3 miljoner dvs det gör man utan nytt mill. Nytt mill skulle i en spekulerande tanke kunna användas i händelse att man vill gå betydligt ÖVER 3.3 miljoner ounce. Dvs min spekulation är att det verkar som man redan nu funderar inofficiellt att från 3.3 göra ett större språng uppåt vilket ju med 115 miljoner ounce och växande inte känns ologiskt.

      Dvs jag spekulerade om något som isåfall skulle vara mer positivt än dagsläget.

      Radera
  3. En kommentar till är att det låter som du har för stor andel i företaget eller kanske på börsen överhuvudtaget om du blir för nervös.

    Med det menar jag inte att du ska trycka på säljknappen idag men kanske att ett alternativ är att du funderar över fördelarna med att sälja en del starka dagar för att just kunna/våga handla svaga dagar.

    Jag själv har efter mkt träning tvingat mig bli duktigare på det men har i fallet AUN ändå "misslyckats" med det denna gång ;-)

    Det är en rejäl livskvalité höjare om man kan känna något positivt (och inte bara ont i magen) med svaga dagar. Tro mig.

    SvaraRadera