torsdag 4 oktober 2012

En skadeskjuten företagsgrupp

Sevärt om Forbes gruppen. (efter HP delen)

Jag hade noterat chockhöjningen i ersättning från AAB men missat Sulliden's sjuka ersättningspaket. Ett skäl för mig att blogga mer om detta är att återigen upprepa att ni måste ta tid och läsa MD&A i bolagen ni äger (www.sedar.com), (påminnelsen gäller även mig själv). Hemsidor och presentationer är bara reklammaterial.

Kan ärligt talat säga att jag igår satt och funderade på om jag framöver vill satsa pengar i en grupp av företag där det förvisso finns många duktiga personer men där det mer och mer är klart att man inte bara har de vanliga riskerna med råvarubolag utan också risken att management och huvudägare inte sätter aktieägarna i första hand. I första hand handlar det om att jag måste sätta mig och se om ledningen i Allana också försöker smyga genom något, dvs läsa senaste MD&A.

Jag kritiserade ju Aberdeens agerande (i fallet Dacha där man strax efter möte med oss inte bara sålde ut alla sina aktier utan även tecknade 2014 warranter och sålde) väldigt hårt förra hösten vilket då var väldigt kontroversiellt i min "nära omgivning". (Lite grand måste jag upprepa att som placerare och speciellt bloggare så är det ofta något av ett val att ha "speciell kontakt" med bolaget eller att kritiskt granska dom....) Ändå valde jag att inte smälla upp allting negativt jag såg. Inklusive att bolaget införde giftpiller (straffavgifter från bolaget till F&M om någon tog över) för att aktieägarna inte skulle kunna revoltera och ta över det nu när AAB sålt ut sina aktier och därmed försvagat "gruppens" kontroll av bolaget.

Sent igår insåg Sulliden och F&M att spelet var förlorat och man drog tillbaka ersättningspaketet för Sulliden men jag har ännu inte sett dom göra det för AAB.

IKN bloggen var den som på sedvanligt elakt sätt smällde upp fakta om Sulliden och rekommendationen att följa den kvarstår. Finns i bloggrullen till vänster.

18 kommentarer:

  1. Skummar Allana´s rapport nu och hittar samma typ av giftpiller till förmån för Forbes som Dacha införde:
    The Company is party to certain management contracts. These contracts require that additional payments of up to $4,365,000 be made upon the occurrence of certain events such as a change of control.

    Dvs i kort: Även om vi inte bemödar oss att äga så mycket aktier längre (utan tjänar våra pengar på rikliga bonusar och fee´s.... så ska ni aktieägare inte försöka ta över för då ska vi ha ännu mer kompensation)

    I övrigt så är Allana's senaste kvartalsrapport från mitten av juni och de senaste "tricken" verkar ju ha tillkommit efter sommaren i bolagen så nästa rapport blir intressant. Förhoppningsvis tas gruppen väldigt grundligt i örat av andra ägare nu och i och med att detta nu kommenteras så väldigt kritiskt även på BNN.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra OB. fortsätt att vara kritiskt granskande. Det uppskattas mycket!! tack för ditt lysande arbete.. Vet du när Allana släpper nästa rapport?

    SvaraRadera
  3. Man kan ju undra ifall denna karusellen får betydelse för AAB/Dacha mergern? Som jag skrivit tidigare så tror jag att dealen kommer omförhandlas eller falla, och då borde det kunna bli lättnadsrally i AAB, särskillt efter dagens fall. Skönt att F&M/Bharti äntligen granskas.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte rapporttillfälle på AAA i huvudet men det borde vara närsomhelst för ny MD&A. Verkar närmast försenad med tanke på att förra var 14e juni. Kanske är den för omarbetning vad gäller ett par saker...

      Idag så verkade någon ha tröttnat rejält (mäklare 7) och sålde extremt aggressivt i AAB i starten på 0.358 snitt nästan 800k. Inte oväntat kanske med det omnämnandet dom fick på BNN.

      Återigen, om man ska välja så är det mer värde i AAB än i DSM. Men jag tvivlar i o f s att det blir omarbetning av budet men vi får se.

      Vad jag skulle vilja ha är en offentlig avbön av gruppen från allt sånt här trams och att dom som andra företag nöjer sig med bra lön och optioner. Är man duktig (vilket dom de facto är) så går det ju ändå att tjäna jättebra med pengar på det. Jag är övertygad om att dom förlorar mer i form av låga värderingar för att dom skitar ner sig. Helt obegripligt faktiskt och ju fler som kritiserar dom desto bättre.

      Radera
  4. Viktigt att man visar att vi småägare runtom kan skapa press och lyfta upp saker.

    Fortsätt med detta!

    Är du helt out ur AAB/DSM nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att alla förstår att jag är en intensiv trejdare. Så svaret på din fråga är att jag sedan länge är helt ute ur DSM och att jag var helt ute även ur AAB men trejdar idag på det kraftiga nedstället. Jag omsätter nog ungefär 20x mitt portföljvärde per år.

      Nästa sak att tänka på är att jag kanske inte alltid vill kommentera exakta positioner men att jag försöker hålla portföljen i "rullgardinen" ungefärligt rätt.

      Radera
  5. Det förstår jag och har all respekt för. Lycka till med trejdandet! Hoppas på en liknande cancellering av kompensationer etc för AAB samt lite news ang mergern (som borde ha kommit)...

    SvaraRadera
  6. Om jag förstått det hela rätt så är det alltså Otto Rock (en bloggare i Peru under pseudonym som har bakgrund inom finans) som är först att på sin blogg uppmärksamma hela historien. Sen kommer BNN in och snappar upp detta och på så sett sätter press på bolaget och Bharti. Det är ju egentligen alla analytiker som borde skämmas, precis som Otto skriver idag.

    Vill man förlora pengar i Kanada ska man lita på reklambroschyrerna från bolagen och krydda med någon analytikerrapport från någon som komma in billigt via pp. Alla analytiker är inte dåliga, det finns bra också, men det gäller att tänka kritiskt.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Jag har lite dåligt samvete att jag inte hade läst den där MD&A för Sulliden. Det är absolut nödvändigt och även om jag inte ägde Sulliden aktier så är ju bolaget en så viktig del av portföljen i Aberdeen.

      Otto är ju en förebild i kritisk granskning och att våga vara hårdhänt för att få fram budskapet... Förstår att du tycker han är duktig och han har ju välförtjänt en rejäl och växande läsarkrets.

      Så återigen... gå till www.sedar.com och träna på att läsa vad era bolag rapporterar... hittar ni något intressant så ta det gärna med mig & oss här :-)

      Radera
    2. Vill man ha en rimlig riskspridning i portföljen genom ett antal bolag, samt att man föjer ett antal andra bolag för ev kommande köp så blir det en hel del inforamtion att hantera. Har man desutom något investmentbolag med säg 5 bolag så har man ju än mer att ta sig igenom. Det blir ohanterligt och då hade man ju hoppats att få lite "gratis" från t ex analytikerna, vilket man ibland får, ibland inte. Bloggar kan vara nog så informativa.

      Jag har absolut ingen möjlighet att läsa MDAs och tekniska rapporter för alla bolag jag äger, jag kan möjligtvis följa ett fåtal bolag på riktigt nära håll, och då blir det det jag ligger tungt i.

      Trots de hårda orden från Otto på bloggen så verkar han vara en genuint trevlig prick, och visst är det så att han är duktig på att rota fram ogentligheter inom juniorbranschen, vilket kanske inte är så svårt som man kan tro :)

      Sen tror jag att han hade lite flyt att plocka fram detta just nu. Han har tidigare tittat på bolaget och tyckt att fundamenta ser ganska bra ut, detta var inte särskilt länge sen så det var väl i samband med BFS som han började gräva djupare, samt att han inte gillar Bharti sen tidigare vilket var en varningsflagga.

      /RoyKeane

      Radera
    3. Sant att det blir en del att följa men har man säg 5 innehav så borde man kunna ta 4 MD&A s = 20 om året. Så långa är dom inte och när man väl börjat bli van så skummar man förbi 90%.

      Sulliden projektet är väldigt fint. Satt och läste pressreleas & presentation och jämförde när jag läste Lydians fulla feas. Utan tvekan är det så att naturen varit vänlig mot Sulliden bl.a genom att allt är så kompakt och att malmen lättkrossad.

      Jag har två huvudsakliga frågetecken:
      1. Tillstånden i Cajamarca (eller vad den nu hette) provinsen med tanke på hur infekterat det är med Conga projektet där.
      2. Det ser för mig ut som dom high grejdar rätt rejält. Om jag skulle vara elak så skulle jag nästan se ett samband med det valet och hur bonusarna var upplagda. Kort sagt, jag noterar att det är lättare att bl.a hålla uppe IRR om man INTE bygger allt tillräckligt stort för att förenkla expansion i framtiden...

      Min fundering är att detta på sitt sätt var bra även för mig som Allana ägare. Jag tror kort sagt det som hänt räddar mig från att hitta samma elände i det bolaget nu när dom bränt fingrarna på den glödheta kakburken...

      Radera
  7. Bra inlägg, OB. De här ersättningarna är naturligtvis inte motiverade. Har inte följt Barthi-gruppens bolag särskilt nära så det var överraskande att det ser ut så här. En grupp jag håller mig borta ifrån i framtiden.

    SvaraRadera
  8. vilka är Barthi-gruppen och vilka är deras bolag?

    SvaraRadera
  9. Jo det är sant att MDAs kan man plöja hyfsat snabbt även med 10-15 bolag, jag äger 20 bolag och "följer" ca 20 till. Det är för många bolag, jag får jobba på det där...

    Mitt problem är att jag inte är ekonom, dvs balansräkningar, working capital och den biten är ganska svårgenomtränglig för mig. Där är det lätt att gå bort sig, det är lättare att läsa om produktionssiffrorna som snart börjar att trilla in.

    Utan tillstånd rör jag ej Sulliden, om den inte tokrasar. Jag har iofs ett och etthalvt "permit play" i portföljen, så det räcker, gillar egentligen inte den typen av investering.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  10. Är det någon här som vill spekulera lite i varför Allan faller ca 5% idag? Ob tror du att ledningen är lika oseriösa i Allana som den i det andra bolaget du skrev om tidigare idag? (läste att du också nämde Allana då)Bra att du också granskar ledningarna..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar smittoeffekt på gruppens bolag. Intressant att se hur länge det håller i sig.

      Sen, faktiskt, skulle jag vilja säga att jag absolut tror Allana's ledning är seriösa. Det är en VD med mycket gedigen erfarenhet utanför Forbesgruppen också. Jag kan för lite om Sullidens VD men vill ändå påpeka att jag ser detta som ett problem som kommer från gemensam källa högst upp i pyramiden snarare än från de enskilda bolagens VD ar.

      Lite därför (i kombination med de spännande projekten som Forbesgruppen ändå startar) som jag fortsätter lockas av bolagen tror jag.

      Återigen, jag tycker sådant som dessa giftpiller och kraftiga smyghöjningar, okonventionella extra ersättningsmetoder är jättesynd. För dom är duktiga entreprenörer och skulle nog som sagt tjäna mer pengar på att lägga mer energi på just kärnverksamheten och att HA NÖJDA AKTIEÄGARE SOM GER HÖGA MULTIPLAR.

      Radera
    2. Hur stort inflytande har "gruppen" på Allana då?

      Mvh

      Radera