torsdag 13 september 2012

Verkar ha blivit en kompromiss inom FED

Säkerligen ett sätt för att "avpolitisera" frågan inför valet men inte göra marknaden alltför besviken. Sen har man introducerat "mindre av tröskel" för att justera upp QE i framtiden. Nu ska man köpa varje månad utan nämnt stopp vad jag förstår och man förbehåller sig rätten att "justera" och då uppåt. Just det där med att man öppnar för att FED i framtiden gradvis lättare kan justera in mer QE utan att det blir sådana här jättehändelser tycker jag är positivt (för aktierna).

På det hela taget positivt för guldaktierna, hoppas jag... vi får följa "kremlologernas" mer exakta tolkning av vad nettobelopp etc verkligen är.

Detta ändrar inte min portfölj då jag redan snarast ligger lite för tungt i marknaden med alla köp av Aurcana aktier senaste tiden (köpte faktiskt AUN hela vägen in i QE beskedet med sista par tusen aktierna på 1.02 sekundrarna innan). Om något så är det något för mig som får mig att fortsätta som jag gjort hitintills, att trejda snarare än att ligga likvid eller fullinvesterad hela tiden.

En tanke till är att jag tror många efter det senaste tuffa året varit så rädda för att vi återigen skulle få en besvikelse från centralbankerna att man höll sig utanför marknaden och att man kommande dagar nu börjar känna sig bekvämare att köpa PM aktier som de facto känns rätt prisvärda.

RED: Jag tycker det här låter alltmer lovande. Tydligen kommentarer om att vara mer toleranta mot inflation... Eller för att uttrycka det på ett annat sätt, intrycket förstärks att riktningen är åt rätt håll... ur ett guldperspektiv då.

1764, enligt uppgift ska det vara begränsade tekniska motstånd upp mot närmare 1800 usd. Vi borde ha ett par bra dagar för PM bolagen nu.



16 kommentarer:

  1. Jag tycker att semafo är fin att handla idag så som dom håller den nere, den kommer ju sticka som ett skott när pressen försvinner.

    SvaraRadera
  2. Har du någon bra sida som du följer där man kan se hur shortpositionerna är?

    mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marcus,
      När jag tyckte det var viktigt för mig att kolla någon kanadensisk shortposition så brukade jag ta en månads provpren på stockwatch.

      Numera har jag den informationen också på Quotestream som jag har för kurserna.

      Radera
  3. Off topic...

    Jag har bara avanza så jag kan inte se orderdjup. Men jag tycker det är mycket märkligt att i Avino så ligger nästan alltid en säljpost på 100st. aktier ensam på lägsta sälj, ibland är det likadant på köp. Detta kan väl ändå inte anses som normalt? Kanske är ute och cyklar men det känns nästan som att någon gjort det till sitt kall att jävlas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en hel del Avino, men jag måste påpeka att det bolaget är något helt annat än t.ex AUN eller AVR. Det är ett relativt litet bolag och har därför inte någon speciell likviditet. Snabb koll säger att det är mindre än 10.000 aktier före 5 dollar... å andra sidan ca 15.000 ner till 1.05 nu.

      100 poster gissar jag ofta är datorhandel.

      Små bolag som Avino rör sig ofta kraftigare än större. Jag gissar att den omedelbara framtiden är rätt ljus för dom, speciellt om det snart kommer lite positiva nyheter vilket det bör göra. Jag trejdar en del av mitt innehav men har inga sälj ute nu då jag just tror den kan dra.. bara min frånvaro försämrar likviditeten...

      Radera
  4. Hur mkt av portföljen är i cash just nu?

    Och lyssnar du på Tiesto???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var för hårt exponerad mot börsen inför Bernanke pga min önskan att ta in Aurcana (som samtidigt visade svaghet). Dvs Tiesto låten var väl mitt sätt att uttrycka min lättnad över att QE kom tillbaka igen....

      Jag har bred musiksmak... Kan slå ett slag för denna årliga festivalen i Budapest: http://www.sziget.hu/festival_english/

      Jag var där med en god vän i år.

      Radera
  5. Ännu mer off topic...

    Har du någon ide om vad pågår i AAB/DSM? Tycker det ser ut som om någon "blockar" AAB och DSM ser ut att hållas upp, varför blir det inte större tryck för att minska gapet?

    Tycker väl egentligen att AAB borde handlas med liten premie mot budet då senaste rörelserna i bolagens portföljer motiverar AAB att försöka omförhandla budet.

    SvaraRadera
  6. NÄ det är inte en vacker syn. Trycket i AAB (flera riktigt stora säljare) och skillnaden från DSM får mig att undra vad gruppen sysslar med.

    Som jag skrev tidigare så ser jag ett par möjliga orsaker:
    - Köparen som håller upp DSM är AAB... och det vet säljarna i AAB, dvs att köptrycket i DSM försvinner när AAB är uppköpt + att dom är missnöjda med uppköpet.
    - Gruppen håller på att förlora kontroll över Dacha (familjens ägande är mkt lågt mig veterligen) och att omröstningen om att köpa AAB blir spännande.

    Jag skulle normalt sett lockas att gå riktigt tungt in i ett sådant här arbitrage läge men kanske pga den kanske permanent kyliga kontakten med DSM så låter jag bli. Försöker inte heller sälja det jag äger för jag tycker AAB aktien är väldigt undervärderad. För mig är det strikt att jag som större aktieägare (och potentiellt ännu större) inte känner mig direkt uppskattad av dom som får mig att koncentrera krafterna på annat.

    SvaraRadera
  7. Läste att förr kunde guld/silverbolagen ha skyhöga multiplar då investerarna mer värderade resever än vad som för tillfället producerades. Nu tycks pendeln ha slagit i botten åt andra hållet. Det enda som gäller är att prissätta årets resultat. Därför ser vi juniorer med ingen/liten produktion som prissätts som deras reserver vore värdelösa. Avino & Victoria Gold är bara två exempel. Besökte gulddagen i sthlm nyligen. Där slog man fast att vi har passerat peak gold i världen. Silver kanske ligger ännu sämre till. Det vore rimligt att tro att pendeln nu vänder åt andra hållet och att investerare börjar se vilka reserver som borras fram istället för årets resultat.
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig tala fritt ur hjärtat inför vad jag tror och hoppas är en längre period av stigande priser för metallerna och bolagen.

      Argument typ peak gold & silver tror jag inte så mycket på om jag ska vara ärlig. Pris på metallerna vs framförallt pris på energi kommer som jag ser det avgöra utbudet. Dvs om vi ser högt guldpris/silverpris relativt kostnaderna att utvinna metallerna så kommer utbudet öka i allt snabbare takt. Det finns ett stort antal gigantiska projekt som ligger bevisade och klara men som inte är tillräckligt lönsamma för att man ska trycka på startknappen. Men som sagt, ser vi Peak Oil så ser vi säkert också peak mycket annat som resultat av det. I det sammanhanget är det värt att påpeka att USA om några år kan vara självförsörjande på olja igen och att metoden dom använt för att vända utvecklingen rimligen går att använda i andra delar av världen för att skjuta peak oil framåt.

      När det är sagt: Där vi är nu är snarast motsatta läget. Vi har haft svackande priser på guld silver en längre period och skenande produktionskostnader. Nu tycks vi gå mot att pristrycket från framförallt annat än olja (typ personal etc) lättar i takt mot att stora basmetall projekt läggs på hyllan i oro över Kina's konjunkturutveckling. Dvs vi kan vara på väg in i den bästa av världar, högre guld/silverpris och avtagande kostnadstryck. Oljan är kvarvarande bekymmer vilket är en orsak till att jag skriver om Mellanöstern.

      Ett löst scenario jag har är att vi har stora rena silverprojekt på väg in i produktion 2014-2016 (dvs knappast någon peak...) och att jag fram mot det hoppas på god utveckling som ger möjlighet att kliva av med stora vinster.

      Mitt största innehav inom just silver är Aurcana där vi också vet att det i dec 2013 kommer en veritabel supertanker med billiga warranter (typ 50 miljoner) varför jag hoppas äga färre aktier i bolaget om drygt ett år.

      Men nu har vi just fått QE3 och står inför den säsongsmässigt starkaste tiden, har just klarat av sommaren etc. Så sådana fakta stuvar jag rejält bak i huvudet men jag är mycket noga med att ha det med i beräkningarna i takt med att euforin förhoppningsvis når oanade höjder.

      Sen måste man naturligtvis följa allt som händer i världen fram till dess. Om anledningen att äga guld och silver "fördjupas" och att placerargrupperna breddas, så kan man snabbt upptäcka att de stora nya projekten 2014-2015 och Aurcana's supertanker, ja att dom är rätt små i en ocean av nya placerare som upptäckt behoven av exponering mot PM.

      Kort sagt, ingen har facit och verkligheten ändras ständigt.

      Radera
  8. Det är flera majors som har lagt monsterprojekt på hyllan, av flera skäl, men bla pga höga capex, och det är projekt med tiotals mijoner oz. Sen har vi mindre bolag med lika stora projekt som också lider av låg halt/hög capex, dvs inga/knappa marginaler, t ex tower hill.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  9. Men halterna sjunker ju defacto. Sydafrika klappade ju ihop för att guldet tog slut. skyhöga capex är ju ett resultat av peakande utvinning när man måste bryta pm ur gråberg.
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst och ser du högre guldpriser (relativt input priser) så kommer du se ännu fler låghaltiga gruvor komma i produktion och du kommer se existerande gruvor bryta ännu mer av det låghaltiga tonnaget som tidigare var skräp.

      Det är fortsättning av trenden vi sett.

      Ytterligare en solklar orsak till fallande grades på gruvorna som är mycket viktig är att vi senaste årtiondena haft något av en revolution inom branschen där man gått från huvudsakligen höggradig träffsäker underjordsbrytning till att bryta enorma mängder guldmalm i dagbrott med stordrift som ledstjärna.

      Att titta på utvecklingen av brutna halter och dra slutsatsen peak gold och att det är svårare att hitta bra fyndigheter tycker jag är direkt snurrigt.

      Istället måste man titta på ekonomin i brytningen och då speciellt energikostnaderna. Sticker guldpriset före energipriserna så kommer du enligt mitt sätt att se det med något års fördröjning få svar i form av ökad produktion.

      Men återigen, vad vi sett senaste året har varit exakt motsatsen och det har varit svårt att finansiera många projekt vilket tunnat ut pipelinen för sektorn vilket torde vara bra kommande 12-24 månader.

      Radera
  10. Om halterna slutar sjunka from nu kan jag hålla med. finns det något som talar för det?
    En annan sak Du tog upp som intresserar mej är oljan i USA. Shalegasen känner Jag till. Men inte att nåt liknande kan vara på gång för olja. Vad Händer?
    Tore

    SvaraRadera
  11. Liknande saker händer inom olja och produktionen ökar snabbt från områden som tidigare inte kunde producera volym på kort tid.

    SvaraRadera