tisdag 18 september 2012

Mycket försiktig entré på shortsidan av marknaden

Jag har ju tidigare nämnt att jag funderat över möjligheten att motverka långa börspositioner med korta (shorta) placeringar i bolag som jag tror kommer få motvind framöver. Det är rent symboliska placeringar för mig så här långt för jag har alldeles för lite erfarenhet.

Första shortade bolag blev Holmen baserat på bl.a:
- man drabbas av stärkt svensk krona
- man drabbas av försämrad konsumtion i Västeuropa
- man har sågverksdel vilket historiskt är godnatt i lågkonjunktur
- man blåste vad jag kan se upp sin senaste vinst med bokföringsmässig uppskrivning av skogen
- man har p/e i utgångsläget på runt 12

Tittade även på att shorta Boliden men det är inte aktuellt för min del innan nästa rapport är avklarad.

Jag vill inte gå in på exakt vilka warranter jag använt men generellt tycker jag ett problem är att det är brist på lång-löpande warranter inom shortning jämfört med att gå lång vilket är bekymmersamt i kombination med stor spread köp vs sälj.

Ett annat problem jag stött på är att Avanza och troligen Nordnet inte erbjuder handel med sådana här portföljskyddande instrument i Kapitalpensioner. Märkligt med tanke på att ett sätt att använda dom just är att sänka risken & marknadsexponeringen i portföljen.

Som vi tidigare avhandlat här så är det warranter snarare än produkter som 3x bear eller liknande som är användbara för oss som vill ha ett portföljskydd över längre tid än någon dag.

11 kommentarer:

  1. Om du anvander en utlandsk kapitalforsakring kan du korta aktier och pa sa vis slippa MMs, tidsvarde och andra otrevligheter.

    Peder

    SvaraRadera
  2. Jag kan alldeles för lite om "utländsk KF" och huruvida det är samma skatteregler för svenskskriven person, vilka dessa är, etc. Men jag lär naturligtvis gärna.

    SvaraRadera
  3. I praktiken samma regler dock lite hogre avgifter. Da jag inte handlar tillrackligt intensivt for att det ska vara lont sa kan jag inte alla detaljer. Daremot kan Avanza och Nordnet erbjuda dessa tjanster om man trycker pa lite. Prata med folk pa deras pro-avdelningar. Den mest kanda varianten for svenskar kommer fran Victory Life (om inte nagot battre alternativ har dykt upp de senaste manaderna).

    Peder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och dom går under svenska förmånliga reglerna för KF? Jag har ju Avanza Pro så det låter klart intressant. Det är väl inte så att du där kan lägga dom i CAD och slippa växlingar också?

      Radera
    2. Samma skatteregler (om det inte har skett nagra forandringar sen jag kollade for cirka sex manader sedan) men lite hogre avgifter. Vad det galler CAD sa vet jag inte da jag mest var intresserad av losningen for att kunna handla terminer i KF men prata med Felix eller Marcus pa Avanza pro sa kan du sakert fa alla svar du behover.

      Radera
  4. Kan du inte använda mini-futures istället i kapital försäkringen? De har ju hävstång men har ingen urgångstid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andreas, har du exempel på en sådan produkt i fallet short Holmen, Boliden, SSAB, Ericsson?

      Jag behöver lära... och tar tacksamt emot kunskap & erfarenhet.

      Radera
  5. Mini-futures tycker jag fungerar bra för detta, kolla på det OB.

    / ellep

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovar,

      Rent allmänt, kanon med all feedback jag fått. Tänk aldrig: "det vet han säkert redan". Alla ekonomiska relevanta eller halvrelevanta tips är välkomna här, även off topic. Vi är vid det här laget många som läser så det är kanon om så många som möjligt bidrar med sådant som skulle kunna vara av värde för oss andra.

      Radera
  6. Peder, utländsk KF låter mycket intressant om man kan handla nordamerikanska, främst kanadensiska aktier? Tänk att ha ett courtage på 10 CAD och slippa växlingen :=) Någon som vet mer om detta?

    /RoyKeane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, jag rekommenderar att du ringer pro-avdelningarna pa Avanza och Nordnet. Jag borjade att titta pa det for ett par manader sedan men sedan satte en utlandsflytt stopp for det projektet. Skriv garna och beratta om vad du hittar.

      Radera