fredag 7 september 2012

Inte så mkt att blogga om, bara ligga lång...

Det är min känsla just nu. Dvs ligga tungt i marknaden och vänta på åtminstone 5-10% uppgångar i enskilda bolag innan man ens funderar på att börja ta dagstradingvinster.

Jag köpte mer Aurcana på 1.09 och har även valt att sen igår äga köpwarranter i platinum som jag skrivit en del om här. Tanken är där att störningarna i utbudet i Sydafrika borde kunna återställa "normalläget" där platina är dyrare än guld. Fundamenta är rätt bra för platina trots att dieselkatalysatorer i Europa är en stor komponent av efterfrågan.

14 kommentarer:

  1. Hej! Tycker du inte att det är lite märkligt att EDV tycks stiga varje dag mer än AVR?
    Men man tackar och tar emot, inte var dag det regnar manna från himlen eller vad säger du, OB?

    Trevlig helg! Hälsningar fr Stofilen

    SvaraRadera
  2. EDV kursen har faktiskt inte ryckt ifrån AVR, däremot har jag noterat att AVR ofta spurtar starkt i slutet av dagarna. I skrivande stund är den upp 1.35%, jag skulle hoppas att när kvällen är över så står det 4% där istället....

    Ration är att 0.365 xEDV kursen = teoretisk kurs för Avion. T.ex 2.10 x 0.365 ger teoretisk Avion kurs 76.65 cent. Säljarna säljer just nu på 76 cent jämnt dvs 1% rabatt. Vi hade mer tidigare. Jag gissar de flesta AVR ägare nu är upp ca 10%, så även jag. Hyggligt på kort tid även om jag hoppas på mer för mitt största innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen och tack för din utmärkta kommentar ovan! EDV gick ju starkt innan stängning igår.

      Vet du när konverteringen från AVR till EDV förväntas bli klar och när den sk avstämningsdagen är, då man inte längre kan sälja sina gamla AVR aktier och hur länge den "ny-tillblivande aktien" förväntas vara ej möjlig för handel?
      Jag undrar dessutom om man som aktieägare måste göra något konkret (tex kontakta sin mäklare) eller sker denna konvertering med automatik?
      Tyvärr, för egen del så läser man väl lite för mycket, lite här och var, men jag har för mig att jag såg något att man som nuvarande AVR ägare, att man kunde få kontanter för sina AVR aktier istället, tror det var 88 cent per aktie, eller har jag bara drömt detta?
      Bara så man nu inte missar något eller att det blir fel *ler*!
      Kanske borde jag titta på de utmärkta sakerna du tidigare har skrivit om just AVR och även kolla bolagets nyheter igen.
      Vill också passa på och tacka för din så alltid så läsvärda blogg. Tycker tex att dina informerande räkne-exempel häromdagen ang. ränta och cashkost mm var riktigt bra. Att bloggen inte bara är informativ utan också kunskapsbildande. Suveränt!
      Stort tack alltså!

      Radera
    2. Jag har mitten av oktober i bakhuvudet. Har inte funderat så jättemkt över det datumet då jag inte tog denna affären pga arbitrage utan var ute efter det nya bolaget (eller konkurrerande högre bud vilket vi nu knappast ser). Dvs att sammanslagningen blir klar är snarare en trigger för att man ska äga den då EDV ledningen troligen vågar marknadsföra sina offensiva planer för Avion hårdare.

      Konverteringen lär gå helt per automatik via NN och Avanza. Om så inte är fallet så lär man få en tydlig fråga. Jag har inte sett någon uppgift om att budet skulle ha en kontant del i sig.

      Ja, det är värt att gå tillbaka och lyssna på conf calls igen etc. Har nog lyssnat 3 ggr redan men ska lyssna igen själv vid tillfälle. Sen har vi ju Denver där både (!!) Avion och EDV ska presentera då platserna ju var köpta före sammanslagningen. Förhoppningsvis mkt exponering.

      Slutligen, japp, jag försöker tipsa om idéer och tänkande som andra kan ha nytta av. Jag minns väl när jag fick mitt inlägg på BS raderat när jag försökte skriva om vår erfarenhet av att ha betalat Thailandbiljetter med ICA Mastercard varpå äldsta dottern bröt benet helgen innan (ja det var korkat att vi åkte till Sälen då...) för att påminna den otroliga fördel det är att kunna få en gratis försäkring. I vårt fall så räddade det 40 tusen kr och jag var rätt lättad att jag inte gjort banköverföring....

      Kort sagt, jag upprepar att jag inte har något emot "trådkapningar" + att det även finns möjlighet att gästblogga för den som känner för det.

      När ovanstående är sagt ska jag dock påpeka att det finns tillfällen då jag blockerar inlägg. Alla som varit på BS vet att det finns folk som snöar in på något och har ett behov av att anonymt kunna hacka på någon... Det har inte varit så mkt sånt här men jag har ett par ggr avvisat inlägg. Vill man ta en diskussion med mig eller rentutav skälla på mig så är det bättre att man mailar mig än att lägga anonymt inlägg. Jag lyssnar absolut på och begrundar kritik.

      Radera
  3. Hej! Vad köpte du för platinawarranter? Jag tittade på några från SEB igår, men det var inget häv,dålig spread och dålig handel i dem.

    Mvh Henrik

    SvaraRadera
  4. Börjar ändra mig lite om platina warranterna och kommer nog kliva av dom. Jag är inte rätt person att fråga råd om warranter för övrigt.

    SvaraRadera
  5. Satt och läste idag om utbudssidan kommande år och kom fram till att det krävs fortsatt oro för att undvika överskott så länge Europa marknaden är i balans. Sydafrikanska producenter verkar dåliga på att dra den logiska konsekvensen av att dom förlorar pengar på gruvor...

    SvaraRadera
  6. Hi, you mentioned in a blog a couple of months ago that you should look closer into Orvana after the summer. Have you done that and if so, what's your opinion? Kind regards Thunor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well, to some extent I have and I discussed some of what I found with one blog reader over mail and he was in contact with the company to confirm it.

      It was about one negative thing that I found in the latest MD&A. In short the the company which Orvana bought (Kinbauri) financed its last months by making some bad contracts including the royalty that is currently on EVBC.

      Without being 100% certain about the amount I think Orvana will have to pay a fine of maybe 5 musd for not having produced enough ounces from EVBC during 2012. This amount will not be deducted from future royalties, it is simply a fine for not paying enough royalties during this year. I do believe (but I am not 100% sure) that this is a one time effect. I do however not believe that the market (or most analysts) have factored this in and there is always a risk when a company like Orvana delivers more bad news.

      Only maybe 3-4 cent/share but since the balance sheet more than anything was the thing I was uncomfortable with I didn´t like finding that. The next logical step if I was to sit down and further study Orvana would be to look more careful about when loans are in need of re-financing etc.

      The other reason I do not own Orvana is that I am very uncomfortable with these markets in general. That makes me want to own mainly stocks that are liquid enough to exit and enter over 1-2 trading days. This also works best with blogging, I am able to write fairly quickly if there is something that I feel have changed without hurting myself. I really enjoy that part and I avoid the problem of people thinking that I try to influence stocks for my own benefit. The latter part is also why I try nowadays to get the readers to really focus on a portfolio of stocks and not so much "one magic company".

      Radera
    2. By the way, I assume you use an automatic translator? Do you use the one provided to the right? Google translator? In other words, which one works best... I might change to make it easier if there is a difference.

      Radera
  7. Kapar tråden lite med en fråga om alla som ägde pan orient energy fått sina pengar från utdelningen?. De borde kommit i torsdags eller fredags.

    SvaraRadera
  8. Guldet har utvecklats fantastiskt fint sista tiden. Semafo har gått hyfsat, Ob vad tror du om semafo och guldaktier rent generellt? Kan vi se dubblingar framöver vid fortsatt höga priser och ytterligare ökning i guldpriset? /Lys

    SvaraRadera
  9. Tiden är över när jag jagade eller ärligt talat ens fantiserade om fördubblingar i bolag :-)

    Vad jag mer sysselsätter mig med är att försöka hitta 10-20% (för att därefter begrunda hur bolaget utvecklats under den tiden) samt att sänka risken genom att gradvis sälja när det går upp och sen när de oundvikliga rekylerna kommer köpa tillbaka "de jag sålde först/för billigt".

    I veckan som kommer ska FED meddela om det blir QE3 eller inte. Eftersom jag gärna vill ha QE3 för att min aktieportfölj ska gå upp i värde... så kan jag bara konstatera att det var skönt att statten i USA igår kom in som den gjorde. Stark jobbstatistik hade varit godnatt under ett antal veckor. Nu borde vi ha en hygglig chans till någon form av QE3 även om det oroar lite att många bolag just bara gått hyggligt snarare än stigit de där 5-10% enskilda dagar som jag kanske hade förväntat mig. Som princip utgår jag från att insiderinformation tämligen ofta läcker så just att guldaktierna inte skenar uppåt är värt att iakta och begrunda. Måndag - onsdag blir ur den aspekten intressanta.

    Kommer vi se dubbling i HUI index till 1000? Knappast något jag skulle räkna med att det är runt hörnet... men jag ser inte heller någon jätterisk nedåt efter den uppgång på 25% från botten vi sett.

    Som jag nämnt tidgigare så har jag också lättare att se bra kursuppgångar framöver med Obama som valvinnare i USA... Jag är ju moderat sympatisör om jag måste välja men jag känner mig ändå inte besläktad med de delar av republikanerna som slösar skattebetalarnas pengar som äkta demokrater (som jag ser som ett annat namn på Socialdemokrater). Orsaken är då främst att jag ser Republikanerna som snäppet värre arroganta krigshetsande kollektivister än Demokraterna (som dock kämpat på bra med både inofficiella och officiella krig & underminerande av andra stater). Båda partierna i USA är motsatsen till tanken att sätta individen framför kollektivet som jag ser det.

    Oj... det blev en väldig utsvävning där budskapet bara skulle vara att Romney framgångar (värst om dom tar både pres och kongr) skulle vara dåligt för guldaktieägare dvs något att följa kommande två månader.

    Jag förstår och respekterar att andra har en mer positiv syn på USA än jag ger uttryck för och vill därför tillägga att jag tycker USA är ett fantastiskt land med många människor som skapar absolut unika framsteg. Jag räknar bara inte landets politiker eller statliga grupperingar till den gruppen :-)

    SvaraRadera
  10. Det som förvånar Mej är att USAs skenande statsskuld tycks vara ett mindre problem.
    Förstår inte hur räntorna dom betalar kan vara lägre än inflationen. Kan det vara för att omvärlden anses i ännu sämre skick?
    Tore

    SvaraRadera