lördag 22 september 2012

Fredagshandel efter stängning

Jag ser att det handlades aktivt i Kanada efter 22.00 svensk tid, 16.00 kanadensisk, dvs efter börsens ordinarie stängning. Samt att läsare undrar vad som händer i inlägg nedan. Jag stängde ju ner direkt efter stängning så jag missade att det hände.

Låt mig först säga att jag inte har svaret på frågorna utan bara kan gissa utifrån min logik och erfarenhet.

Jag upplevde ju detta i sin fulla kraft senast i mitten av juni och tjänade väldigt bra på det när jag sålde flera 100 tusen Aurcana aktier kanske 10 minuterföre stängning på 1.13 och 1.14 för att som jag ofta gör direkt lägga köp på 1.05. (Nej, jag sålde inte igår på dessa nivåer igen därför att jag har redan köpt huset i Sverige nu... och Aurcana är efter resurs-utvecklingen i La Negra ett värdefullare bolag samt slutligen vi har fått QE3 och ligger troligen i en större uppfas, dvs jag har tvärtom, som jag skrivit tankat Aurcana mkt aggressivt senaste veckorna)

Vad som sen hände var att börsen stängde och Aurcana om jag minns rätt stängde på 1.06 efter snabbt fall sista minutrarna före 16.00/22.00.

Sen kommer alltså den kanadensiska efterhandeln som inte på något sätt är vanlig utan kanske var 20e dag lite slumpmässigt i våra bolag. Vad som verkar hända är att på köpsidan så ligger en del mäklares ordrar kvar timmen efter stängning (Avanza gör det) medans många andra försvinner vilket tunnar ut orderdjupet och gör aktien mer sårbar ibland.

Vad som verkar hända är att den del aktörer har möjlighet att lägga säljordrar efter stängning (varken NN eller Avanza kan göra det) och att dessa ordrar då INTE direkt säljs utan samlas ihop till en slutcall liknande den callen vi har när börsen öppnar. Det betyder att aktierna omsätts på den nivå där flest köpare och säljare möts (och vi behöver komma ihåg att köpsidan ofta inte är förberedd utan dränerad). I fallet Aurcana där jag i juni hade köp på 1.05 så fick jag därför aktier på 90 cent där slutcallen landade. Dvs jag bjöd 105 men fick köpa för 90....

Vad kan då logiskt sett orsaka att vi ser detta hända först med Aurcana då och nu igårkväll med Avion? Vem är så dum att dom säljer så mycket aktier på ett sätt och tidpunkt så att dom inte får optimalt betalt?

Min slutsats är dåligt programmerade datorer som får en trigger och gör något dom inte var tänkta att göra. Jag noterar att mäklare 123 som höll i yxan även gav Sulliden och kanske andra bolag en liknande push nedåt klockan 16.10.

Vad är konsekvenserna?
Rent allmänt tror jag man ska räkna med att handelsdagen efter så kommer aktien att gentemot 16.00 stängningen handlas något svagare då en del av de som fick väldigt billiga aktier kommer vilja ta snabb vinst.

Avion är ju en specialare då den är under uppköp till 0.365 EDV som visserligen också stängdes ner kl 16.00 men inte tillnärmelsevis lika mycket. Dvs trycket på Avion på måndag torde delas på både Avion och EDV vilka är rätt likvida aktier. Å andra sidan så trycktes vad jag förstår stora mängder aktier ut i slutcallen.

Avslutningsvis: Då det ändå lär spekuleras i det så kan jag ju ta upp vad som skulle kunna orsaka större turbulens för Avion. Det är ju om aktieägarna skulle rösta nej till mergern med Endeavour. Det krävs 2/3 av närvarande som röstar ja (Hos EDV krävs bara 50%). Omröstningarna sker i mitten av oktober.

Låt mig klart säga att jag inte tror detta kommer ske. Jag är helt övertygad om att det kommer bli JA och bygger det på erfarenhet och logik. Affären är bra för båda parter och det är sällan sånt här brukar röstas ner utan att det ligger konkurrerande bud.

Vad man möjligen skulle kunna konstatera är att sen affären gjordes så har marknaden för PP och liknande förbättrats. Dvs oddsen lär ha ökat att Avion skulle kunna göra en stor PP på säg 70 cent och själv expandera färdigt till 200k i Mali och sen bygga Houndé. Jag tror dock den resan skulle bli initialt turbulent och föredrar definitivt mergern med EDV. Återigen, jag tror inte vad vi såg igår har något med misstro mot affären att göra.

Om Aurcana: Härlig utveckling och man kan konstatera att alla som så ville hade god tid på sig att ackumulera aktier baserat på nyheten från La Negra. Aktien är inte överköpt ännu så vi har säkert fortsatt luft under vingarna kommande vecka, kanske mot 1.30 rentutav. Därefter tror jag vi behöver positiva nyheter vilket väl i.o.f.s säkert lär komma.

RED: Hittade något väldigt intressant som jag hade i bakhuvudet och som träffar skrämmande rätt på datumen och mina erfarenheter:
Definition:
Triple Witching Friday happens on the third Friday of every third month (March, June, September, and December), and is the simultaneous expiration (or rollover) of various futures and options contracts. These contracts include some of the stock index futures, some of the stock index options, and the individual stock options. The simultaneous expiration of the three types of markets is the reason that the event is known as triple witching. However, with the addition of some single stock futures contracts, triple witching is sometimes referred to as quadruple witching.

Ni kan vara rätt säkra på att undertecknad kommer ställa kalendern/alarmklockan på dessa datum varje kvartal. Luktar möjlighet att tjäna pengar... Japp... kalendern för juni 2012 visar fredag var 1e, 8e och 15e juni.... och den där magiska kvällen (eller snarare natten timmarna före flyget till Sverige skulle gå från Thailand) var just 3e fredagen den 15e.

Läsarna får själva bedöma om ni tror på häxor... vet bara att jag kommer försöka hålla viss likviditet, inte vara rädd att sälja på kursrusningar dessa dagar samt några minutrar före 16.00/22.00 lägga skambud 6-7% under aktuell kurs i flertal bolag.

6 kommentarer:

  1. Som kort kommentar kan jag bara nämna att kolla på KGC,ABX och AUY bara för att nämna några av de största jag följer så ser du precis samma miljon staplar innan stägning, lite skumt tycker jag!

    /Marcus

    SvaraRadera
  2. Oceana har ju också en väldigt konstig avslutning där man smällar på mer än 50% av dagens omsättning på ett bräde sista hicken.

    SvaraRadera
  3. Vad gäller Rio Alto så är de from måndag inkluderade i det stora TSX/SP-indexet och jag hade därför förväntat mig stora volymer denna vecka och en stigande kurs. Volymen kom strax efter stängning igår men någon kursrusning blev det inte. Jag gissar att fler bolag var innblandade i denna omstuvning.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  4. Om man tror på affären mellan AVR och EDV blir av så köper man nu om jag räknat rätt AVR med enorm rabbat när den nu ligger i 0,73 och EDV i 2,25 när den borde stå i 0,356*2,25=0,82

    SvaraRadera
  5. Hej, första gången jag skriver en kommentar så vill passa på att tacks för en super site. Anledningen att detta skedde var att det var den tredje fredagen i månaden, dvs optionslösen. Tittar du i kalendern så var det säkert det den gången du sålde Aurcana tidigare i år. Mathias

    SvaraRadera
  6. aha det ar optionslosen. Det ska jag forsoka anvanda eftersom mina order ligger kvar.

    SvaraRadera