måndag 3 september 2012

Frank Giustra

mycket intressant intervju med Giustra som är oerhört framgångsrik i vår sektor och i vars "sfär" Endeavour Mining tillhör och numera då även Avion vandrat till när man lämnar Bhartigruppen.

Taget från vänstra bloggrullen CEO.CA även om jag uppmärksammade den först hos IKN som ju också finns i bloggrullen.




Den som har tråkigt med stängda börser etc kan ju alltid lyssna på presentation av Endeavours kommande Agbaou gruva som skulle blivit bolagets tredje men nu blir den fjärde.

2 kommentarer:

  1. OB vet du varför Mart har sjunkit så mycket den senaste tiden? Tror du fortfarande på 2cad till årsskiftet? eller har det hänt något med bolaget?

    SvaraRadera
  2. Jag tror fortsatt på Mart. Orsaken att den sjönk är som jag ser det kvartalsrapporten och då mer specifikt:
    1. Det väl kända problemet med pipelinestölder ökade mellan de två kvartalen.
    2. Den del bolaget får (vs inhemska partners) varierar rätt häftigt beroende på att en del är deras vinstandel och en del är att dom får tillbaka gjorda investeringar. Under Q2 var investeringar återbetalda och andelen föll kraftigt. Med borrningen av UMU10 ökar den procentsiffran under Q3.

    Sen kan jag nämna att jag valde att dra ner min andel Mart på 1.45 och öka Aurcana på 99-102 cent i fredags men Mart är fortsatt ett tungt innehav och jag låg på 1.36 som köpare. Hade jag inte sett det som så önskvärt att få in ett i princip stillastående Aurcana så hade jag knappast sålt de aktier jag gjorde. Men som bekant är jag en mycket aktiv handlare och jag väger alltid även kortsiktigt vilken aktie jag ska ligga tyngst i.

    Som jag sagt tidigare så är bästa stället att följa MART inte min sida utan www.finoas.com som också prickade in minskning av MART före rekylen. Jag både läser FINOAS och har privat kontakt med C där.

    Summa summarum så tycker jag Mart fortsatt är ett bolag jag tänker följa och har jag lite tur så kan jag öka i dom igen med kapital från guld och silverbolagsrusning framöver.

    Hoppas det ger dig lite insikt i hur jag tänker vad gäller Mart. Facit får vi i form av kursutveckling framöver.

    SvaraRadera