tisdag 18 september 2012

En ond stat & en äkta amerikansk hjälte

Torteras av Nobel's fredspristagare
SVD Kultur artikel som förtjänas spridas. Jag avstår från att lägga ut videos och liknande som den liberala frihetshjälten Manning hjälpte till att göra offentligt. Jag har också avstått att titta på dom själv, helt enkelt därför att maktlösheten över ondskan ibland kan vara plågsam. Den som vill lär kunna hitta dom på Youtube om dom inte censurerats bort.

Istället skulle jag vilja citera följande från artikeln:

Manning satt nio månader totalt isolerad i en minimal cell. Arméläkarna fann förhållandet omänskligt och sade ifrån. Det hjälpte inte. FN:s särskilda tortyrrapportör bedömde behandlingen av Manning som tortyr och bad att få besöka Manning. Förgäves. I juli i år lämnade Mannings offentlige försvarare, David E Coombs, in en hundrasidig inlaga med vittnesmål om psykisk tortyr under de nio månader Manning hölls isolerad och tidvis beslagen med hand- och fotbojor. Redan nu står det klart att rätten kommer att avvisa vittnesmålen. Hårda tag! Och ofrånkomligen jämför man med hur de amerikanska soldater som begått illdåd mot ”fienden” behandlats. Endast ett fåtal av dem har alls åtalats. Ingen har fått sitta i isoleringscell i väntan på rättegång. Har de dömts, har de oftast få symboliska frihetsstraff, vanligen husarrest. Expressbenådningar har varit regel. Hade Manning, i stället för att läcka uppgifter om illdåd mot ”fienden”, själv begått sådana illdåd – ja då hade han uppenbarligen inte ansetts misskreditera armén och staten. Han skulle ha varit en fri man.

Mannings offentlige försvarare menar att åklagarna med sina många åtalspunkter försöker skrämma Manning så att han går med på att vittna mot Assange. Vittna att Assange varit anstiftare till Mannings brott. Vittna mot löfte om lindrigare straff. Kanske är detta spekulationer utan grund. Sant är emellertid att en förundersökning drivs mot Assange och att en grand jury, som på detta stadium och i alla mål arbetar i hemlighet, förelagt bland annat Twitter att röja meddelanden som haft Assange eller någon av Assanges närmare bekanta som upphovsman. 


Läs även.

6 kommentarer:

  1. Ob Hur påverkas Guld och silveraktier av råoljepriserna, och varför påverkas dem? Vad tror du det är som ligger bakom det lägre priset på olja nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga.
      1. Jag har inte koll på varför oljan backar. Antar rent trading/vinsthemtagning/TA skäl eller något som minskat investerarnas tro på konflikt med Iran.
      2. Normalt så brukar väl olja och guldbolag röra sig lite åt samma håll. Min logik är annars att svaga oljepriser sänker cash cost vilket borde ge högre kurser på sikt. Finns säkert ett kortsiktigt och ett långsiktigt svar. Sen påverkar ju så mycket annat så det kan vara svårt att skilja ut oljans påverkan från annat.

      Radera
  2. Följer du fortfarande Allana, trots att du inte längre äger dom? Skulle vara intressant att höra din syn på aktien nu och dess värdering. Tror du på ett uppköp innom den närmaste tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer och äger numera igen en liten skvätt Allana jag fick in på 59 cent. Uppköp kommer nog först efter kommande feas och inför den äger jag förhoppningsvis fler aktier.

      Radera
  3. Hej OB, Jag är inte det minsta insatt i Amerikansk politik, så mina frågor till dig är: Vem tror du vinner valet och varför? Hur tror du att utgången av valet kommer att påverka oss som investerar i råvaror?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Obama vinner och jag tror det är bäst för oss som investerar i guldaktier på kort sikt då det säkerställer att Bernanke får fria händer (även om jag tror att även republikanerna skulle för lös penningpolitik, dvs att nuvarande gnäll mest handlar om att dom inte vill att centralbanken ska stimulera ekonomin och på så sätt öka risken för Obama vinst).

      Jag ser båda partierna som dåliga och förstörare av det fantastiska konceptet som USA var.

      Jag skulle vilja se ett USA med:
      - Låga skatter
      - Stat med fokus på att förhindra monopol och upprätthålla en mycket bred marknadsekonomi
      - Stat som hjälper de svagaste men med grundtanken att man bäst hjälper fattiga genom att hjälpa småföretagare expandera.
      - Budget balanserad strikt genom nedskärningar där "försvar" och homeland security samt utländsk truppnärvaro ska ta en 75% smäll vilket i praktiken skulle lösa landets budgetproblem samt ge oss en fredligare värld och ta bort spänningarna med den islamska världen.
      - Uppbrutna storbanker
      - Aktieägarreformer som ger aktieägarna större makt att blockera skyhöga VD/styrelse ersättningar

      Valet är som jag ser ett val mellan Pest och Kolera och USA kan så mycket bättre! Måtte dom hitta tillbaka till sina marknadsekonomiska småföretagarrötter. Världen behöver ett gott framgångsrikt fredligt USA.

      Radera