onsdag 19 september 2012

B2Gold köper CGA Mining

RED, pressreleasen ute & ungefär som väntat:
Sept. 19, 2012) - B2Gold Corp.  and CGA Mining Limitedare pleased to announce that they have entered into a definitive Merger Implementation Agreement ("Merger Agreement") to combine the two companies at the agreed exchange ratio of 0.74 B2Gold common shares for each CGA share held, which represents a purchase price of approximately C$3.18 per CGA share and a premium of 22% using the 20 day volume weighted average share price of each respective company, and a 26% premium over the CGA closing share price on September 17, 2012 based on the closing price for the B2Gold shares as of such date. The transaction is valued at approximately C$1.1 billion.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
CGA i södra Filippinerna är ju ett välbekant företag för läsarna och jag besökte dom i slutet på förra året. Bra företag med två frågetecken dock som jag såg det:

- Kan man behålla de grades man bryter nu vs vad som ligger i reserverna (vilket som snitt är 20% lägre). Om man i framtiden "har kvar" malm med lägre grades så kommer antal ounce minska och cash cost öka. Det är för övrigt exakt samma tveksamhet som fått mig att "överge" Timmins Gold även om dom kom med bra borresultat häromdagen vilket kan hjälpa till att höja snittet på kvarvarande ounce. Ett annat ord för vad jag alltså tittar på är om bolaget "is high grading".

- Det andra är skattesitsen och royalty beloppen i Filippinerna men det ser som vanligt ut att dra ut på tiden och vara en förhandlingsfråga mellan gruvbolagen och regeringen hur mycket, vilka som ska inkluderas etc. Mer och mer måste man nog lära sig leva med sådant. Ett annat exempel på det är Ghana's planer på "windfall tax" som nu verkar vara på väg att dras tillbaka efter förhandlingar med företagen.

Jag hittar inga uppgifter om bud per aktie men det ser av totalsumman ut att bli 20-25% premie på CGA's senaste slutkurs och jag gissar att det är helt och hållet med B2Gold aktier. CGA har inofficiellt varit till salu i åratal. Jag minns hur jag talade med Oceana om just det i början av våra kontakter.

Även köparen B2Gold är ju en bekanting för läsarna. Det är ett kvalitetsföretag som handlas till en rejäl premie på marknaden och säkert lär fortsätta göra det.

8 kommentarer:

  1. Japp, B2Gold är kvalitet, och har en CEO som har högt ansende i branschen. Men det är dyrt med tanke på att de bara producerar ca 170k, och har mcap på åtminstone 1.5 miljarder? Man får betala dyrt för exploration, så de är absolut en market darling som handlas med premie. Nu dubblar de iaf produktionen. M&A bör vara bra för branschen.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. OB och Roykean vad är B2Gold för ett bolag? kan ni berätta lite mer om det? Är det något som ni själva kan tänka er att investera i nu? och i så fall, vilket är bäst: att köpa B2Gold eller att köpa CGA innan sammanslagningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har båda bolagens purfärska video presentationer på denna länken:
      http://www.denvergoldforum.org/dgf12/dgf12-webcast/dgf12-webcast-day-1.html

      Jag har ägt dom men sålde dom för att jag tjänat bra, sen dess har dom fortsatt upp och lär säkert gå bra. Ibland dock kan sammanslagningar ge säljtryck. Om så uppstår kanske jag omprövar och shoppar.

      Radera
    2. Jag följer bolaget lite på avstånd. De har ca 170k per år i Nicaragua, men har massor med potential och exploartion på gång, t ex Ayrux i Namibia, tror jag, så detta är det man betalr för. Jag har tyckt att bolaget varit för dyrt, men det är kvalitet rakt igenom och därför handlas man till en premie. Tycker Rio ger mer för pangarna, men kanske det blir säljtryck nu? Antagligen ett bolag för buy and hold.

      /RoyKeane

      Radera
  3. Hur viktiga är dom amerikanska byggsiffrorna som släpps i em.? Hur påverker det oss som investerar i råvaror?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent generellt skulle jag svara mindre viktiga än för en vecka sedan då vi nu redan har fått QE3. Tidigare "ville ju marknaden" ha så dåliga resultat som möjligt just för att få mer QE....

      Sen har du nere till höger min länk: High impact Statt som listar allt viktigt och klassar det efter hur viktigt det är.

      Eller så har du länken här: http://www.dailyfx.com/calendar?tz=1&sort=date&week=2012%2F0916&eur=true&usd=true&jpy=true&gbp=true&chf=false&aud=true&cad=true&nzd=false&cny=true&high=true&medium=true&low=false

      Radera
  4. "Guldpriset kan stiga till 2 400 dollar per ounce till slutet av 2014, enligt en analytiker på Bank of America Merrill Lynch" OB vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker läget har ljusnat för oss och jag är mer hoppfull att tjäna "lättare pengar" fram till våren. Dvs personligen är jag rätt aggressivt investerad och hoppas vi får bra månader.

      Får vi det så "blöder jag löpande av" vinster till olika konton/investeringar för att inte bli överraskad av att det vänder ner igen.

      Jag är fortsatt extremt negativ till att låna pengar och köpa spekulativa aktier och tycker många har en kanonsparform i att amortera ner sina huslån.

      Det grundläggande temat är förvisso pengatryckande runt om i världen men det är också fortsatt överbelånad sjuk värld.

      Radera