onsdag 5 september 2012

AuRico

Stora problem där. Jag tror den kan falla mycket hårt kommande dagar. Avser inte äga den.

(Har bara hunnit titta 5 minuter, vilket var tillräckligt för att konstatera katastrofal utveckling och att man inte ska äga den. I korta drag har dom blivit en mindre producent med mkt högre cash cost och efter den förvandlingen så ska dom jämföras med mindre bolag med högre CC, konstigare än så är det inte, dvs tillsvidare skulle jag varna för att "handla billigt").

******************************
AuRico:
281.6 miljoner aktier á 5.40 cad = börsvärde 1520 mcad

Ocampo prognos 2013: 140k ounce till cc 700 usd
Young Davidson 2013: 145k till cc 525 usd
El Chanate 2013: 80k till cc 470 usd.
(Såg att jag inte behövde uppskatta 2013 på de två sistnämnda, fanns i releasen)

Dvs summa runt 365.000 ounce producent med runt 580 usd cc för 1.5 miljard cad.

Efter närmare koll så kanske det är värt att börja titta på dom runt 5 cad. Finns alltid risk att folk tröttnar fullständigt och nye VD i AuRico kan mkt väl ha gjort det klassiska att rensa ut alla lik och lite till.

Den som vill roa sig med att titta vad AuRico guidade så sent som i slutet av mars 2012 kan titta här.
Viktigaste punkten där var 190.000 ounce på bara Ocampo till CC 480 usd. Den siffran för 2012 guidas nu till 120k till mellan 700 och 900 usd.

Just cash cost'en är minst lika viktig som de tappade produktions ouncen när det gäller att motivera lägre börsvärde.

Referensramar:
Semafo: 990 mcad
Nya EDV: 820 mcad

Ovanstående var en snabb kommentar främst ur syftet om AuRico med dagens fall har blivit köpvärd (ni kan se den 2% skvätt som låg i portföljen mot AuRico som väldigt såld vid öppningen) eller inte. Svaret är att jag inte har bråttom... sentimentet runt AuRico kommer vara dåligt under överskådlig tid och man kan rentutav med fördel invänta rapporter som signalerar att bolaget inte försämras ytterligare. Hade det inte varit för VD bytet så hade jag just misstänkt att dom just snarast målat saker i för ljusa färger. Nu kan man ju möjligen just anta att nye VD valt att rensa ut allt dåligt han kunnat hitta.

Analytikerna lär vara mycket hårda i sina omdömen kommande dagar...

Klämmer in här att jag tog kort vinst (1.39) på de Mart jag tog in igår på 1.27 & 1.28. Har mycket Mart kvar men inte så mkt likviditet som jag önskar.

20 kommentarer:

  1. OB har du jämnfört Mart och DET NORSKE OL... vilken tror du mest på?och varför?

    SvaraRadera
  2. Vad är det som hänt med AuRico? på vilket sätt har dom blivit mindre?

    SvaraRadera
  3. AuRico ner 17% nu

    SvaraRadera
  4. 1. Jag skulle vilja hänvisa till mitt tidigare svar nedan om att jag inte vill hantera sådana frågor utan att jag jobbar med portfölj "syn". Sen vill jag vidare upprepa min rekommendation att noga följa www.finoas.com vad gäller bl.a dessa två oljebolag. Jag kommer nog alltid ha större PM fokus.

    2. Jag kommer nu sitta och förlänga ovanstående blogginlägg om AuRico's nuläge för att själv etablera ungefär på vilken kurs jag hade tyckt att dom är köpvärda.... tar lite tid. Första intrycket är att jag inte skulle bli förvånad om dom har stor nedsida med den rapporten som kom ut.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vad är dina kommentarer om bolaget så här dagen efter. Då kursen har korrigerats ner och nyheterna har fått smälta in?

    Mvh

    SvaraRadera
  6. God morgon Ob, en fråga om Aurcana: "La Negra-gruvan i Mexiko går från en resurs på strax över 2 Moz silver till 115 Moz silver" Borde inte företaget bli ca 57 gånger mer värt då och aktiekursen också? men varför står den still? Tack för en jättebra blogg /amatören :)

    SvaraRadera
  7. Ingen dum fråga... precis så upplever jag att det är... man har ett omedelbart intryck och sen sover man på saker och funderar vidare.

    Det är ingen tvekan (kanske ligger i min natur) att kursfallet och det lägre börsvärdet fått upp AuRico på min radar på ett annat sätt än tidigare. Dvs jag lär följa det mer aktivt.

    Skulle jag gissa så tror jag att bolaget klarar sig hyggligt närmaste tiden pga allmänt stark guldbörs men med risk att gå lite sämre än index från gårdagens stängning och när vi sen får rekyl på uppgången tror jag dom kommer drabbas rätt rejält. Dvs min tanke är 1. att jag nog väntar på att vi är bra bit in i en rekyl samt att börsvärdet då gärna får komma ner mot säg 1.2 miljarder cad, dvs runt 4.50 i börskurs för att jag ska bli riktigt entusiastisk. Bolaget och dess kurs behöver tid för att "lagas" och jag tänker använda den tiden för att öka mina kunskaper i lugn och ro samt noga lyssna på t.ex deras Denver presentation och andra signaler.

    Sen blir det intressant att se vad mäklarfirmorna skriver. Inte minst påverkar dom säkert hur aktien går i närtid.

    Igår gladde Mart även om jag då sålde min trade pos för tidigt medans Aurcana överraskade negativt kursmässigt. Avion stretade på och Canaccord internmäklade 2 miljoner aktier tidigt vilket förhoppningsvis var slutpunkten för den mäklarens tryck senaste handelsdagarna.

    Visst är det både skrämmande och fascinerande hur bolag efter bolag råkar ut för de här 20% nedställen? Börjar bli något man får slipa sin strategi för hur man ska agera på beroende hur man ser på bolagen... om/när man äger aktier i bolagen så finns det också en klar trend tycker jag som igår att det lönar sig att fatta snabba säljbeslut vilket igår hade gett 5.97 innan aktien sen bottnade på 5.20.

    Jag vet att många inte vill trejda men när sånt här händer i stora bolag som Semafo och AuRico så måste man enligt mig ha en viss strategi för det. Har man behov av en dosa för att kunna handla så bör man ha den med sig etc. Jag kommer också fortsätta lägga vikt på att få ut allmäna kommentarer när sådant händer och hur jag ser på det. Kommer inte begränsa mig till att jag själv har aktier där utan mer titta på om jag har kunskaper som kan ge någon form av värde för läsarna (därmed inte sagt att jag har rätt när jag gissar och ev trejdar...)

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket för snabbt och bra svar!

    Själv känns det som jag köper högt och sedan sitter still i båten. En "strategi" som varit ytterst kostsam från början av 2011 då jag ändrade min "normala" portfölj till en pm-portfölj i allt för snabb takt baserat på fundamenta.

    Mvh

    SvaraRadera
  9. Svar om Aurcana resursuppdateringen.

    Notera att Aurcana äntligen uppdaterat sin presentation

    http://www.aurcana.com/i/pdf/CorporatePresentation.pdf

    tror förra var från maj eller något sådant.

    Om resursuppdateringen på La Negra:
    Man måste ju komma ihåg att före den så låg största delen av värdet solklart i Shafter gruvan som fick problem med sin uppstart och försenades.

    Dvs trasslar vi ut alla motverkande krafter så har vi:
    - Shafter problem, aktien ner från 93 till lägst 77 cent
    - Aktien drivs tillbaka upp av i princip EN stor köpare (läcka?)
    - Strax därefter en fullständigt chockerande uppdatering från "lilla gruvan" med:
    a) Häpnadsväckande ökning av resurserna och då inte som det brukar vara i inferred utan i kvalitativa M&I.
    b) Inte heller som det brukar vara med rejält sämre grades (pga sänkt cut off) utan avsevärt högre grades än vad man brutit senaste åren. La Negra kommer som det ser ut att gå mot negativ cash cost kommande år samt då 3.3 miljoner ounce silverproduktion med tillhörande jättelångt minelife. För mig (tills Shafter kommer i framgångsproduktion+verkligen drar de exploration träffar vi alla hoppas på) så är La Negra den stora juvelen i Aurcana. Så såg det som sagt inte ut innan sommaren.
    - Sen slutligen då det som gör att jag håller med dig rakt av att aktien inte utvecklats som man skulle tycka vore rimligt (jag kan bara tacka då det så sent som för någon dag sedan gav mig möjlighet att handla så lågt som 99-102 cent), nämligen att silversektorns bolag svarat upp mycket bra på metallernas uppgång. Mina Minco Silver handlades rätt nyligen t.ex på väldigt låga 1.30 cad och nu över 2 cad dvs +50% uppgång.

    Min åsikt är att jag inte klagar på att Aurcana inte dragit för det ger mig fortsatt möjlighet att handla mer aktier. Relativt andra silveraktier som har dragit iväg så känns det som att vi har en väldigt bra möjlighet till fortsatt uppgång om PM sektorn får bra utveckling nu som det ser ut.

    SvaraRadera
  10. Mycket news idag från t ex Lydian, Sulliden och Minera. Och guldet över 1700 utan att tveka.

    AuRicos ledning var ökänd, det kanske blir ändring nu, så ta aldrig investeringsbeslut på vad ledningen säger, några flashig powerpoints eller analytikerrapporter. Vilket gör det mycket svårt att lyckas med stock picking.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir en intensiv dag... samtidigt är det dagen då vi äntligen får flytta in i vårt hus i Sverige, och därmed slipper vara gäster hos våra respektive svärföräldrar... som snällt nog stått ut med oss i veckor.

      Behöver börsuppgång nu för att känna mig ha råd att möblera och renovera :-)

      Radera
    2. Kollade snabbt på Sulliden som jag hade missat innan du nämnde den här.

      Positivt är ökning från 0.5 till 0.52 på M&I grades vid oförändrad cut off. Är ändå ca 4% upp beroende på hur decimalavrundning gjorts. Ökningen i ounce inte heller sensationell men förra rapporten var ju bara för 14 månader sedan. Blir intressant att se feasen och dagens marknadsreaktion. Tack för övrig info jag fick för övrigt!

      Radera
  11. Ob är Lydian, Sulliden och Minera som /RoyKeane
    nämner ovan bolag som du följer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mer eller mindre. Jag försöker ju följa så många bolag som jag orkar även om jag inte alltid äger dom. Sulliden är ju huvudorsaken till att jag äger AAB som ju för tillfället uppträder eländigt och aningen märkligt om man tittar på relationen till Dacha som ju lagt bud med aktier. Kort sagt, varför handlar inte den aktive Dacha handlaren logiskt och köper AAB istället? Kan det vara för att köparen är just AAB...?? Och hur hänger detta ihop med att den aningen ovanlige köparen Byron säljer aktier i Dacha (med god vinst) efter att tidigare praktiskt ha drivit upp Dacha inför budet med aktier på AAB?

      Kort sagt finns köparen i Dacha kvar i det ögonblicket AAB affären är genomförd?

      Jag känner jag att jag inte vill bli tyngre i bolaget baserad på aningen tveksam relation till ledningen. Jag ställde en upprepad fråga till Scott och han har inte har svarat på (om deras ingångskurs på nya royalty bolaget är spikad nu) sånt från en ledning påverkar alltid min vilja att våga äga tungt i negativ riktning.

      Men AAB är på många sätt undervärderad i dagsläget med guld som drar upp och Sulliden attraktiv samt Terbium & Dysprosium ordentligt rekylerat ner senaste året så bolaget har ändå plats i portföljen och frågetecken kanske rätas ut framöver. Logiskt sett borde AAB aktien ha god uppsida i närtid.

      Radera
  12. Hej Har du hört något nytt om Allana?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte hunnit lyssna på deras info. Bolaget får ju mycket uppmärksamhet just nu så antingen klarar det att etablera en ny högre nivå eller så är det utmärkt läge att vänta ändå... Såg någon rubrik om att en "konkurrent" till dom samtalade med indierna vilket ju allt annat är negativt för Allana då man ju gärna vill att indierna ska köpa Allana och inget annat...
      http://www.mineweb.com/mineweb/view/mineweb/en/page72102?oid=158229&sn=Detail&pid=72102

      Kort sagt, jag har fullt upp med annat just nu och avvaktar Allana. Även om dom skulle springa iväg så har åren lärt mig att det ständigt kommer nya spännande bolag och möjligheter och i de flesta fall så återkommer möjligheter även i "bolaget". Speciellt om man inte har problem med att handla dyrare i ett bolag som de facto rätat ut frågetecken om minskat risken att investera i dom...

      Radera
  13. Har du några nya intressanta aktier som du tittar på, som inte finns med i din portfolie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Släpat lådor och tagit över hus idag :-) därav fördröjningen att svara.

      Ja, jag har av och till innehav i andra aktier (har faktiskt tagit in en mkt liten warrantpos i Platina idag) och tittar naturligtvis på ytterligare bolag. Men de jag listar är det viktigaste. En grundtanke är också att huvudsakligen skriva om bolag där läsarna inte stör min egen handel.

      Dvs där det är tillräcklig likviditet för att jag ska kunna skriva utan att alltför mkt känna att jag sågar av grenen jag själv sitter på. På köpet har jag blivit av med alla former av snack att jag skulle vara ute efter att "köra bolag". Det är väldigt skönt. Nu är jag bara kontroversiell när jag hittar något negativt om någons favoritbolag... eller skriver något provokativt politiskt :-) men ni slipper ju reklam på sidan i alla fall så det kanske man kan stå ut med...

      Tack för idag, slut för idag

      Radera
  14. Hur går det med flytten? saknar dina intressanta texter här...En mycket bra blogg, som jag läser varje dag.

    SvaraRadera
  15. Tack tack. Det går bra. Vi gjorde ju oss av med mycket när vi drog utomlands i flera år och en hel del möbler hamnade i Budapest med så vi har på gott och ont nu en väldigt tom nyinköpt villa här i ett blåsigt Göteborg. För tillfället är kontoret = tvättstugan... där jag mest tycker läget är rätt behagligt med vad som känns en sista pusselbit som föll på plats med dagens USA statt.

    Det borde kunna bli 10-20% i många bolag kommande veckor nu känns det som. För mig betyder det isåfall konton som blir stora nog att "blödas av" för lite mer aktivt köpande av möbler såsom soffor, sängar, elektronik, köksprylar etc... vi gjorde väl som de flesta och köpte hus för aningen mer än vad vi hade budgeterat för så både senaste månadens uppgång och dagsaktuella utsikterna är kanon för att snygga till balansräkningen...

    Sammanfattningsvis så har vi förhoppningsvis lite transportsträcka upp nu där jag mest lägger upp strategi för hur och när jag ska lätta successivt när olika nivåer nås. Kan tillägga att jag har två typer av konton en KF som mer handlar om vardagslivet och en KP som är mer långsiktig av det enkla skälet att jag inte får ta ut pengar där på länge. När jag listar portöljen så är det en sammanvägning.

    SvaraRadera