torsdag 13 september 2012

Aurcana, varför jag ökar och ökar

Jag pratade med en av mina äldsta vänner i "aktiekretsen" och hörde att han inte ägde några Aurcana alls. Jag har ju aldrig facit och jag har ägt bolag som gått både bra och dåligt, haft både rätt och fel.

Med det sagt så skulle jag vilja rekommendera den som inte läst in sig på Aurcana att göra det. Min uppfattning är som jag skrivit att något väldigt väsentligt har inträffat med den stora resursuppdateringen vid La Negra. Den är ju inte publicerad i sin helhet ännu på SEDAR men nyckeltalen är ju pressreleasade. Jag gissar många med mig reagerade med misstro-blandad förtjusning på hoppet från 5 miljoner ounce till 115 miljoner ounce och jag har som sagt inte läst hela dokumentet ännu men vad jag förstår förklaras det våldsamma hoppet möjligen av:

- Det finns en mycket stor mängd historiska borresultat från den tiden när 131 gram silver/ton inte var så bra som det är nu.
- Bolaget hade ingen anledning att tala för högt om detta innan man i december 2010 köpt tillbaka silverstreamen från Silver Wheaton (som med sin försäljning lär ha gjort årtiondets sämsta affär).
- Bolaget hade ingen anledning att tala högt om vad man trodde förrän man köpt ut minoriteten i juli 2009 och ökat till 92% och sen så sent som februari 2012 ökat till 99.9%.
- Man hade troligen inte kapital nog att dra borrhål för att enligt 43-101 reglerna göra nödvändiga borrningar för att styrka de stora mängderna historiska borrhåls trovärdighet.

Var är vi nu? Ni har sett jämförelserna med Endeavour Silver och First Majestic och sett hur allt förändrades med La Negra uppdateringen.

Om ni har intresse av bolaget så bör ni även studera Denver presentationen noga inklusive att ta upp och titta på pdf'en separat.

Ni kommer då se hur bolaget inte bara med dagens 115 miljoner ounce har ett "för långt minelife" och att även 2013 planerade 3.3 miljoner ounce produktion rimligen kommer öka kommande år.

Utöver det så kommer ni se att redan om 6 månader väntar ännu mer resurser från nordvästra trenden och då med ännu högre förväntade halter silver (förstora och titta noga på sida 17 i presentationen). Kanske får vi mer fakta om det redan när tekniska rapporten blir offentlig om några veckor (gissar jag).

Jag upprepar, bolaget har senaste kvartalen producerat snitt 80 gram silver in i millet och man har rapporterat 131 gram i M&I dvs resurserna verkar indikera att vi har högre snittgrades i framtiden jämfört med historisk produktion.

I senaste presentationen säger man att man är på väg mot "head grade" 100 gram. Om man vid 80 gram snitt silver/ton producerar till 1 dollar efter basmetall krediter så pratar vi om potentialen inte bara av en mycket större gruva framöver i ounce utan även ännu lägre cash cost.

Vad man därför i förlängningen kan se är ett bolag som inte bara är "senior producer" utan även i topp vad gäller lönsamhet per ounce i takt med att "negativa cash cost La Negra" blir allt tyngre relativt "9 usd cc Shafter". Det är inte min avsikt att underskatta Shafter för potentialen är stor även där men La Negra är resursmässigt och cash cost mässigt det som får mig att vilja ha Aurcana som största innehav.

Så har ni inte läst in er på Aurcana så tycker jag ni ska göra det snarast för kursen framstår för mig som väldigt attraktiv vid börsvärde 600 mcad och knappt förändrad på La Negra rapporten.

Duktige Lenic Rodriguez berättade också att dom i BlackRock fått en ny stor ägare (5%) som handlat över marknaden.

8 kommentarer:

  1. Har du någon teori till marknadens njugga inställning till bolaget efter denna gamechanger? Kan det ha varit inbakat till viss del, bolagets kurs har ju klarat 2012 riktigt bra, och det var väl ingen som trodde på dessa 5m oz?

    Vill man veta mer hur Shafter utvecklas, t ex?

    Marknaden har ju inte alltid rätt men det kan ju vara kul att spekulera lite.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. Marknaderna är inte perfekta och speciellt i fallet Aurcana så har du väldigt dåligt med bevakning. Bara småmäklare som bevakar dom. Stonecap och Casimir är riktigt små spelare jämfört med sådana som Canaccord och CIBC.

    Kombinera det med att väldigt lite tid förflutit från pressreleasen och att den fulla tekniska rapporten ännu inte är ute att läsa.

    SvaraRadera
  3. Jag tror helt klart att allt det ni skriver är delar i detta. AUN har gått bättre än PM-bolagen i allmänhet, jämför tex med Semafo som då ändå är ett bra företag.

    En del är säkert skeptiska mot uppdateringen från La Negra som i alla fall för mig komn som en blixt från en klar himmel medans jag funderade över förseningarna runt Shafter.

    Bevakningen däremot är jag mer osäker på, Sprott har ju haft Aurcana som en av sina favoriter sen länge vad jag vet. Shafter är väl knappast okänd liksom Aurcana som nu återstartar den.


    Jag är för övrigt helt enig med OB i att det ser väldigt bra ut för Aurcana framöver, med öppna resurser i både La Negra och Shafter och stigande silverhalt/minskad cash cost vid La Negra.

    Lenic nämnde kort att de med det fortsatta arbetet i Shafter ska försöka se var guldhalten som hittades i första silvertackorna i Shafter egentligen kommer ifrån.

    Det blir nog bra med Aurcana framöver, om bara det fortsatta arbetet vid Shafter flyter på som det ska så är nog Lenics avslutande ord i presentationen vid Denver Gold forum helt klockrent: "The Best is yet To Come".

    SvaraRadera
  4. http://hankman-pme.blogspot.se/2012/09/aurcana-pa-original-brailas-blogg.html

    SvaraRadera
  5. Hej OB!

    Vad tror du om Aurcanas share based compensations? Verkar äta upp en rätt stor del av vinsten i alla fall i senaste kvartalsrapporterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan att ha kollat så är det ju så med bolagen att den där ersättningen tenderar anges ökad när kursen gått bra.

      Men detta är inte så jätteintrassant för mig utan mer en bokföringsteknisk sak dom tvingat på bolagen. Jag tittar redan på fullt utspätt antal aktier (om dom är in the money speciellt) redan när jag räknar. Det har jag t.ex gjort ovan. Dvs jag har redan i det faktumet med att dom är "med och delar på vinsten som aktie/options ägare".

      Radera
  6. Du gör inga p/e eller p/c-estimat på Aurcana eller? Såg att du jämförde produktionsnivåer e.t.c. men ingen jämförelse av förväntad vinst mellan silverbolagen (finns säkert en bra anledning till att du väljer att göra så).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör fortfarande överslagsräkningar i huvudet för de flesta bolag. Vad som skiljer sig från tidigare är att jag inte sätter ner det på papper i en mäklarfirma liknande analys.

      Orsaken är att jag utifrån mina erfarenheter befarar att folk om jag gör det inte lika lätt klarar av att ta till sig att verkligheten är ytterst föränderlig.

      Ett sådant "dokument" indikerar, inbillar jag mig, att man ska ha ett väldigt långsiktigt perspektiv på bolagen över flera år. Jag har själv ändrat uppfattning där pga vad som pågår i världen och anser att man måste vara mycket mer kortsiktig och snabbfotad nu. Så jag ändrar mitt sätt att kommunicera utåt till läsarna för att avspegla det.

      Du märker ju hur jag inte drar mig 5 öre för att göra massiva lappkast i ett bolag baserat på två helt olika nyheter först om problem vid Shafter och sen vid reservuppdateringen vid La Negra. Andra får gärna gifta sig med bolag om dom vill, jag är dock fast besluten att ständigt ompröva mina innehav.

      Radera