tisdag 4 september 2012

Allana potash handlar privatägd granne

Ska bli intressant att se hur marknaden tar det. Risken är att det inte stod högst upp på önskelistan att dom skulle expandera redan omfattande potash resurser och att det blir oro för att nya aktier ska komma ut på marknaden. Men man vet aldrig... kanske har de nya ägarna snarast planer att handla på sig mer aktier eller så är detta ett nyckeldrag för att göra deras tomt attraktivare för uppköp... man vet som sagt aldrig hur enstaka större aktörer kommer agera.

Jag äger inte Allana idag men det är ett kvalitetsbolag och jag följer det noga. Väl medveten om att när uppgifter om finansiering etc pressreleasas så kan det bli bra drag.

Vi har heller inte sett några uppgifter om oro i Etiopien vid maktskiftet som var den direkta orsaken att jag klev av helt sist. Kort sagt, fortsatt följande med större intresse.

5 kommentarer:

  1. Vilken typ av finansering ser du helst att Allana gör, och vilken typ är sämst för oss som äger aktien?
    När anser du att det är läge att gå in i akten, när finanseringen är klar? Eller tidigare ifall det blir uppköpta?

    Mvh Marre

    SvaraRadera
  2. Lånefinansiering till så stor del som möjligt skulle nog ses som mest positivt medans PP på marknaden mest negativt.

    Vad gäller tajming och kurser så brukar Scoris publicera utmärkta TA analyser som är värda att begrunda. Aktien studsar upp och ner. Alternativet är naturligtvis att äga den just i väntan på finansiering eller uppköp (om man inte gör det så bör man förbereda sig på upplevelsen att man säljer av i högre delen av bandet bara för att se den dra riktigt högt vid uppköp).

    I mitt fall så ställer jag ju ägande i AAA mot vad annat som är attraktivt kortsiktigt. Dvs ge mig feta vinster i guld och oförändrat i AAA så kan jag mkt väl bestämma mig för att bli mer långsiktig... kort sagt jag är föränderlig i mitt tänkande... bra att komma ihåg. Målet är att tjäna pengar, inte att "få rätt" eller vara envis...

    SvaraRadera
  3. När jag skrev det där, så var kursen 61 cent och när jag tittade nu 66 cent!

    Spännande att se om vi får ett hållbart utbrott denna gången. Jag måste dock säga att till skillnad från i fallet Aurcana så tycker jag inte att dagens nyhet gjort bolaget attraktivare än igår. Även om det redan då var attraktivt... om ni förstår vad jag menar :-)

    SvaraRadera
  4. Får se vad Allana har att säga imorgon på investerardag..
    Är det vanligt att bolag går ut med "större nyhter" som tex finansering under investerardagar?
    Äntligen börjar det röra sig uppåt i depån :)

    Marre

    SvaraRadera
  5. Hur är egentligen prislappen på köpet jämfört med nuvarande värdering på AAA?
    Tore

    SvaraRadera