onsdag 8 augusti 2012

Semafo, vad marknaden inte fattade

som jag ser det i alla fall:

"At Mana's south sector, approximately 550,000 ounces representing sixty percent of measured and indicated resources are in oxide and transitional zones with no recovery issue. "

ur dagens pressrelease. Highlightar det jag skrivit tidigare att reaktionen var överdriven för alla som tänker i nuvärdestermer typ:

Marknaden dumpade Semafo därför att den bortre halvan av en framtida gruva kanske får sämre utvinningsgrader än väntat. Om man diskonterar detta så skulle det kunna se ut så här på en kommande gruva om 2-3 år:

År 1: 100
År 2: 90
År 3: 81
År 4: 73
År 5: 66
År 6: när man når ner till sulfiddelen: Skulle varit 59 i värde men blir säg 30 pga sämre recovery
7: 27 istället för 53
8: 24 istället för 48
9: 22 istället för 43
10: 20 istället för 39

Summa nuvärde har sjunkit från: 652 till 533.

och detta var då bara "krånglande" tillväxtprojektet, det producerande projektet är naturligtvis både störst och helt överlägset i en nuvärdesberäkning.

Semafo är mitt tyngsta innehav.

Kan tillägga att jag handlat Avion idag, EDV är för illikvid för att undvika tryckas ner när något sådant här händer. Andra gången jag ser samma sak med den aktien efter förvärv. Under 70 cent känns billigt efter snabb koll av EDV och det positiva med att Avion kommer ur sin knipa med svag balansräkning.

10 kommentarer:

  1. Vad förväntar du dig att få utav Avion affären, har du target?
    Själv sålde jag på .67 men sitter och tittar för det känns aningen lågt.

    /Lys

    SvaraRadera
  2. Jag köper ju Avion för att det är nya EDV och för att den trycktes ner bra mycket längre än jag väntat mig. Hade vi haft säg 83 cent så hade jag tvärtom varit på säljsidan med mål att köpa tillbaka billigare.

    Jag har en del arbete kvar att göra i research kommande dagar och fram till dess så är det trejdning för att få ner mitt GAV som gäller som vanligt.

    SvaraRadera
  3. Tack för en talande beskrivning, har själv handlat en del Semafo med GAV på dryga 21.

    Sen kan man ju tillägga att det är mycket enklare att tjäna pengar om marknaden är irrationell och lynnig. Sen gäller det ju "bara" att upptäcka detta.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  4. Benoit La Salle avgår ... hm, hur skall detta tolkas? Ok tar ett steg in i styrelsen som vice ordförande. Vice! Vad säger du om detta OB?

    /Björta

    SvaraRadera
  5. Tjena OB!

    Vill passa på att tacka för en härlig blogg. Kul att följa någon som verkligen förstår vikten av att trejda! (Har själv mycket att lära där). Har du gjort någon DD på EDV? Har själv aldrig riktigt kikat på bolaget och har således ingen koll. Är lite kluven vad det gäller min lilla post i Avion, känns lite mesigt att släppa de till 25% uppgång men samtidigt så finns alltid landrisken där i bakhuvudet. Hur resonerar du? Ser du några targets för EDV-aktien?


    //KAE

    SvaraRadera
  6. Björta, jag såg det. Låter mest som att han vill ha det lite lugnare samtidigt som han finns kvar i företaget. Hoppas JF Nisse sätter "mer färg" på det så småningom.

    KAE, jag läser för fullt, kom bl.a ut MD&A i EDV nu. Så här långt tycker jag det ser rätt bra ut. Inte minst gillar jag att Avion nu får ekonomi nog att "förverkliga sig självt".

    SvaraRadera
  7. Finns det någon direkt nackdel med att köpa Semafo listad på stockholmsbörsen jämfört med Kanada?

    SvaraRadera
  8. Jag har inte följt Semafo i Stockholm tidigare men när jag de senaste dagarna försökt handla i Stockholm så har jag noterat hygglig likviditet och att kursen snarast handlas aningen över Kanada.

    Den enda nackdelen jag kan tänka mig är om likviditeten i Stockholm någon gång i framtiden blir lägre så att spread mellan köp och sälj ökar. Personligen gör det att jag föredrar att ha det mesta i Kanada trots att courtaget är högre + kostnad för växling.

    Så summan är väl att om man ska ha Semafo för under säg 200 tkr så är STH att föredra som jag ser det. Förutsatt att den då kostar lika mkt på båda handelsplatserna förstås.

    SvaraRadera
  9. Hi OB!

    Vilka nivåer krävs innan du tycker Dacha är intressant igen?

    Tack för en bra blogg :-)

    /Thomas

    SvaraRadera
  10. Det är ju lite självdestruktivt om jag skulle speca det i en så tunn aktie. Men senast idag så skrev Asian Metal om fortsatt svaga terbium priser och Metalpages skriver om att handlare i Europa inte märker något pristryck upp som resultat av påstådda kinesiska lagerköp. Dvs jag stressar absolut inte och just nu har jag en hel del annat som jag tycker är spännande.

    SvaraRadera