måndag 13 augusti 2012

Semafo, Avion, Mart

Semafo har ju gjort typ 25% för mig på kort tid... och Avion har också startat helt okej, över 70 cent nu. Inom olja så har ju Mart i Nigeria också varit en mycket bra placering för mig och snart borde för övrigt Avanza boka första utdelningen där med utdelning nr två 1-2 månader bort...

Om Semafo ska tas tillbaka in i GDXJ så var det alltså mitten av September som är första "check point". Både Endeavour och Avion ingår idag i den ETFén för övrigt och lär inte bli "för stora" förrän vi minst sett 50-60% kursuppgång.

Waka Waka...

This Time for Africa! The contrarian play dessa dagar när alla flockas till Nordamerika. Appropå Nordamerika så kan man ju fråga sig vad Sprott håller på med. Dagens rysare är igen US Silver. Ner nästan 40 cent på kort tid sen Sprott blockade kontantbudet på 1.80 cad.

11 kommentarer:

  1. US-silver känns inget bra just nu och jag undrar verkligen om RX-gold är något att ha. Men den är inte ner nästan 40% utan snarare 22 % ifrån 1,80 CAD ;)

    SvaraRadera
  2. 40 cent dvs 0.4 cad, inte procent...

    SvaraRadera
  3. Ob, lättar du något i SMF efter uppgången?

    /Lys

    SvaraRadera
  4. Ja för sjutton, det har jag varit glasklar om. I denna marknad så är det en av grundbultarna att jag tar vinster och bygger likviditet när något med råge uppfyller mina mål. Allt det där med att "bara ha de billigaste kvar" etc. Det leder ofta till att jag säljer en del lite för tidigt men då träder ju nästa trading regel in... om det faller tillbaka så köper jag tillbaka "de lägst sålda" :-)

    SvaraRadera
  5. Går lite och funderar på att öka :) /Lys

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Först vill jag bara kommentera att det är kul hur genomgående du bloggar on AVR-EDV mergern (förhoppningsvis). Jag håller med om att nya bolaget ser mycket spännande ut, med bra tillväxt (känns som målen dom kommunicerar mycket väl kan överträffas, AVR hade ju själva som mål att nå 500k runt 2015...).

    Har du kommentar till Aurico rapporten (som jag tack och lov lättade ur med fördel för mer Dacha innan den drog för ett tag sedan). Känns som dom straffas hårt, det mesta var väl väntat?

    SvaraRadera
  7. AuRico har ett rätt högt börsvärde relativt antal ounce dom producerar per år. Det bygger på att det är "kvalitets ounce" med låg produktionskostnad. Men det konceptet har fått ett par hårda törnar efter att bolaget de senaste två kvartalsrapporterna rapporterat usel utveckling (olika skäl angivna vid resp tillfälle) långt under prognos vid huvudgruvan. Börsvärdet prisar fortfarande in att det ska vara en lågkostnadsgruva så det är dags att dom börjar visa på att det var tillfälligheter. Att VD avgår av hälsoskäl i den vevan förvärrar läget.

    Det finns kort sagt en orsak till att jag fångade den fallande kniven Semafo men lät bli mexikanska AuRico utan istället minskade. När det är sagt så borde det väl trots allt ändå finnas god chans att dom ska komma tillbaka upp på spåret om dom levererar väl vid både den mexikanska och nya kanadensiska gruvan vid nästa kvartal.

    SvaraRadera
  8. Det lustiga/olustiga är att jag en gång i tiden inkluderade AuRico i portföljen för att jag ville ha ett stabilt bolag jag inte behövde hålla koll på hela tiden, något som tickade på utan att vara alltför volatilt...

    Funkade inte så bra... marknaden har väldigt lite förståelse även gentemot de lite större bolagen nuförtiden om dom får problem. Därför jag börjar bli så rabiat med att "jaga skit" på bolagen jag äger via Google alert och andra sätt.

    SvaraRadera
  9. Såg något på din portföljsida om att uppgången i SMF möjligen kan bero på GDXJ, men brukar inte det igenkännas genom att bolagen köps in väldigt snabbt och därmed hög omsättning/kursuppgång, ibland bara över en dag? Själv hoppas jag att det ska komma en del positiva kommentarer från analytikerna nu efter semestern och Q-rappen, med hänsyn till den låga värderingen.

    /Sebbe

    SvaraRadera
  10. Sebbe, jag letar ju hela tiden efter saker som kan påverka kurser upp eller ner och som marknaden ännu inte prisat in. Jag tjänade oerhört bra med pengar när GDXJ tog in 30 miljoner Aurcana första halvan av juni (sålde typ 40% av mitt innehav på snitt 1.135 vilket blev grundplåten för vårt nya hus i Sverige som vi köpte 1-2 veckor senare dvs snabba ryck...)

    Semafo kraschade hårt bl.a för att man blev "för stora för GDXJ" när kursen stack till som högst 14 dollar. Som jag skrivit så kontaktade jag GDXJ folket för att kolla om dom igen kunde kvalificera sig nu när kursen fallit under börsvärdet på inkluderade bolag som B2Gold och Perseus. Svaret var i princip att inget hindrade det samt att vi först kommer se det ca 15 sept om det skulle hända. Det är ju så stora mängder (typ 6-8% av SMFs aktier) så rimligen börjar dom handla i god tid om dom ska in, men det är inget jag vet.

    Som sagt... bara spekulationer Aurcana vinsten gav mersmak.

    SvaraRadera
  11. Okej, jag missförstod i mitt inlägg och trodde att det var GDXJ som handlade allt den dagen som volymen var så hög i Aurcana, men det var alltså den dagen istället som nyheten releasades att bolaget kommit in i GDXJ :-) Nåväl, om samma sak händer i SMF så verkar det som att man som trejdare får vara snabb på avtryckaren, för om man studerar Aurcana från juni och Orvana från sept 2011 så var det väldigt stor spread mellan topp och botten den dagen releasen kom. Dock är nog SMF-aktien mer likvid. Vi håller tummarna för GDXJ, tack för att du håller koll!

    /Sebbe

    SvaraRadera