fredag 24 augusti 2012

QE3 eller inte?

Den som vill fördjupa sig i sannolikheten för detta kan med fördel läsa denna blogg från vänstra rullen.

Den poängterar vikten av kommande jobbstatt i USA och beskriver varför vi ska vara lite försiktiga med tolkningen av senaste FED minutes som ju var huvudorsaken att guldpriset drog uppåt.

Datum att ha i bakhuvudet är:
- 31 augusti, Bernanke talar i Jackson Hole som lär ge oss ledtrådar inför FED mötet 12-13 september.
- 7 september väntas viktiga siffror på om Juli´s uppstuds i jobbskapandet i USA fortsatt (dåligt i april-juni) även i Augusti. Bra jobbsiffra betyder alltså ironiskt nog risk för börsras (inte bara för guldbolagen) enligt logiken att chansen för QE3 minskar.

Som jag ser det så bör vi ha en hygglig börs fram till talet 31e även om det just idag är lite rekyl i guldpriset. Får man riktigt bra uppgångar så kommer jag säkert lätta lite för att öka likviditet inför ev besvikelserekyl. Får vi inte uppgångar så ligger jag säkert kvar... Finns ju även annan information löpande att fundera över såsom "Beige book" och BNP utveckling i USA nästa vecka.

Som jag tidigare konstaterat så blir det här mer och mer gammalt KREML tolkande även om det nu kallas FED speak. I båda fallen är det ju något som ersatt den fria marknaden. FED och Centralbanker har ju som roll att sätta den fria marknadens prissättning av något så viktigt som pengar ur spel och som bekant så blir ju dessa äldre herrars åsikter allt viktigare för oss alla.

Vad gäller schema för viktig statistik så kan ni med fördel notera att jag på höger sida nere vid jordgloben har något jag kallar "high impact stat". Klicka på den så kommer ni till veckans viktiga statistik inklusive förväntningar och när den släpps. Notera att ni kan backa eller gå fram en vecka eller två. Bra då den måste uppdateras manuellt och då jag inte alltid får gjort det....

RED: Republikanerna sägs nu som parti vilja öppna frågan om att återknyta dollarn till guld på något sätt. Det skulle drastiskt strypa centralbankens roll i ekonomin inklusive möjligheter till de flesta typer av penningpolitiska stimulanser.... Tillåt mig att tvivla... eller möjligen gå ett steg längre och kalla det för ytterst osannolikt...

Sen är Romney ute och säger att han tänker sparka Ben Bernanke. Jag har tidigare pekat på hur politisk frågan om QE3 blivit inför valet. Uttalandet kan nog ses som en varning men det kan naturligtvis slå tillbaka om Ben tycker att hans enda chans att behålla jobbet är att stimulera ekonomin inför valet med QE3.

I övrigt så läste jag en intressant sammanfattning av spekulationerna runt Kina's ackumulation av guld här.

RED 2: Aurcana blev en kort men lysande affär. Mina knappa 100k aktier tagna på snitt 79.5 cent häromdagen är idag sålda för drygt 88 cent eller 10% efter courtage på några dagar.

Aurcana är nu uppe på nivåer i närheten av de innan beskeden om 3-6 månaders fördröjning av Shafter så jag tackar för mig igen. Affärerna i Aurcana har utan tvekan varit 2012 års starkaste ljus för mig och jag kommer självfallet fortsätta bevaka aktien noga för att se när den i mina ögon känns prisvärd utifrån hur det går för dom.

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Vill bara tacka dig för en extremt intressant blogg som jag följer med instresse flera gånger dagligen.

    Ville bara visa min uppskattning så att du vet att vi finns här ute även om det inte droppar in kommentarer hela tiden :)

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Jag mé! :-)
    Tack!

    SvaraRadera
  3. Samma här!

    Tack så mycket!

    SvaraRadera
  4. ...och jag också. Tackar!!

    SvaraRadera
  5. Okej... nu driver ni med mig...

    Oavsett... ni gör era egna affärer med eget ansvar.

    Det jag kan säga är att jag jobbat hårt med att komma bort från den där tvångsmässiga rädslan att en aktie ska dra ifrån mig när jag sålt. Det finns hundratals vinnare varje månad i våra marknader och jag kommer missa minst 99% av dom.... varför i hela friden ska jag gräma mig över en aktie som drar bara för att jag en gång ägt den? Jag har ju fått jättegod avkastning i bolaget... igen... och jag har dessutom chansen att köpa tillbaka mer om den backar vilket jag kanske inte varit bekväm med om jag inte sålt.

    Ovanstående är ju inte direkt ett resonemang om just Aurcana utan mer hur mitt tänkande gått när jag gått genom hur jag ska försöka skapa en hygglig avkastning som jag är nöjd med... till lägsta möjliga risk...

    SvaraRadera
  6. Aurcana 95 cent nu så det var ju relevant text... men jag har som sagt knipit 10% och även tidigare tjänat bra på bolaget (sålde ju mkt på 1.135 för att köpa hus) och har de facto bestämt mig för att jag tyckte 3-6 månaders försening förtjänade ett rejält nedställ vilket nu är borta... aktien ligger högre än före pressreleasen och conf call... otroligt men sant.

    Men det är också viktigt att komma ihåg att de flesta silverbolag dragit mkt kraftigt senaste dagarna medans guldbolagen varit mer sega. Folk rusar in i aktierna med högst betavärde (högst hävstång) m a o.

    SvaraRadera
  7. Hi OB,
    I also enjoy your blog a lot. I read it every day (often several times per day) and have made good money from copying some of your trades, Dacha and Aurcana for instance.
    Your high personal integrity leads you to not blindly trusting yourself and the market consensus. That is a character trait that really makes you stand out from the newsletter/blog/gold-bug crowd.
    Keep up the good work.
    /Peter

    SvaraRadera