onsdag 1 augusti 2012

Passivt FED

Redan före FED uttalandet så var det flera bedömare som sa att viktigaste är Draghi och ECB i morgon. Jag fortsätter sänka risk i portföljen genom bl.a Dacha försäljningar.

Jag noterar alltmer kritiska kommentarer om FED och för mig verkar dom som sagt politiskt lamslagna (min gissning) på samma sätt som så synligt syns i Kongressen inför presidentvalet. Penningpolitik har fördröjningar och vad jag kan se så ser det mer och mer ut som en synkroniserad nedgång i världen och FED är som sagt passivt. Att lägga förväntningar på att Euroland ska agera kraftfullt.... ursäkta men det brukar inte vara en vinnande strategi.
På köpsidan framförallt snålbud & köp i Semafo och lite i Avino. Fick ju inga Aurcana tillbaka efter försäljningarna igår och har sänkt mina köp bud.

Nästa fokus, Euroland:


Blev återköp av Aurcana idag istället. Större säljare kom fram på slutet och gav mig aktier på 94 cent vilket funkar när försäljningarna igår låg på 98-100 cent. Finns väl risk att det ser ut som ett för tidigt köp imorgon men jag siktade ju på att få tillbaka dom där aktierna...

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tror att det denna gång kommer vara en vinnande strategi :-)

    Många av dom stora guldproducenterna står emot duktigt idag, endel plussar tom. Förutom dom jag äger då Kinnross :-(

    SvaraRadera
  2. Ja det är överraskande lugnt. Mycket glädjande.

    Vad jag i princip att höja likvid andelen i en portfölj som är mycket tungt investerad mot sektorn. Typ att gå från 80 till 70% investerad. Allt för att kunna köpa fler av mina favoritbolag om det dippar.

    Men gladast är jag förstås om det går upp! Idag är för övrigt en rätt bra dag med Dacha och Mart som fortsatt stora glädjeämnen. Att Semafo är fortsatt svagt har jag lätt att leva med då jag siktar på att äga fler än jag gör nu när jag väl känner mig tryggare med den mer akuta cirkusen runt centralbankerna.

    SvaraRadera
  3. Lite överraskad är jag trots allt. Att räntorna inte rörs var väntat, det finns inte mycket utrymme där, ytterligare marginella sänkningar riskerar att slå ut de korta penningmarknaderna, så på den fronten är nog FED färdiga för gott.

    Man kan dock konstatera att trycket på ECB nu ökar och jag instämmer med din kommentar OB, att luta sig mot ECB och de europeiska politikerna har sällan varit någon bra strategi. Efter de senaste dagarnas kattrakande så får i vart fall jag intrycket att Draghi nog satte ribban väl högt förra veckan. Det är upplagt för besvikelser nu då tyskarna inte förefaller vika sig en tum från sina positioner.

    /Flexus

    SvaraRadera