måndag 20 augusti 2012

Ny vecka

Började den med att sälja mina sista Aurcana i starten på 91 cent. Avser åtminstone avvakta tills jag hört conf callen idag. Som jag skrev i kommentarerna nedan så verkar det som att dom de facto har rejäla problem vid shafter även om man inte varit så utförliga i att beskriva dessa. Man nämner t.ex inte att någon kross skulle ha krånglat utan ett antal andra problem.

Jag noterar också vad man inte heller vill se från det företaget med relativt begränsade reserver att försörja 2500 tpd:

Our program thus far has included sampling the trace of the fault at surface and drilling core holes to depth. The surface work has encountered strong hydrothermal alteration and anomalous silver, particularly both north and south of the Presidio mine. Two holes were drilled north of Presidio but did not return favourable results.

Det kommer naturligtvis många fler borrningar men detta var rimligen de som dom tyckte hade bäst förutsättningar för att expandera fyndigheten i absoluta närområdet.

Sammanfattningsvis hoppas jag att det finns en och annan läsare som undvikit förluster genom principen att vara försiktig när det börjar ryka.


Jag säger inte att det blir så... men största hotbilden som jag ser är att kassan under hösten krymper så att man måste göra PP på låga nivåer. Jag kan bara upprepa att jag tycker man i princip bara ska äga bolag med stark balansräkning. Börjar det lukta PP så är det bättre att vänta.

Red 1:
I väntan på Aurcana´s conf call så handlar jag tillbaka mina första Semafo. Jag har sålt rätt aggressivt i den senaste tiden för att begränasa västafrika exponeringen då jag samtidigt ökat så mycket i Avion. Köpen jag gör nu på 3.45 och kanske lägre innebär att jag tar tillbaka de första aktierna jag sålde mellan ca 3.45 och 3.90.

I övrigt är jag också stor köpare av Aberdeen aktier på 37.5 cent som jag tycker är prisvärd. På det hela taget så har jag viss respekt för Herr Moore... dvs jag ser hans intåg i nya bolaget som positivt och allt annat lika så ser jag det som positivt att nya bolaget blir större. Redan sedan tidigare ansåg jag också att AAB för tillfället har ovanligt attraktiva större innehav med Sulliden och nya Premier Royalty i spetsen.

Ytterligare en sak är naturligtvis att med 0.8 AAB för varje DSM så ser aktien undervärderad ut och köparnas kraft i DSM imponerar, vi pratar om fortsatt rejäl omsättning.

1 kommentar:

  1. I sold off most of my holdings last week - partly based on the research coming out from your blog.

    Thanks a lot!

    /Peter

    SvaraRadera