tisdag 7 augusti 2012

Mörkar Aurcana problem vid Shafter gruvan?

Som bekant så har Aurcana varit ett mycket stort innehav för mig och som med alla stora innehav så gör jag allt vad jag kan för att "gräva upp eventuell skit" före marknaden.

Ni såg det i fallet Dundee Precious där jag upptäckte problemen med deras livsviktiga smelter i Namibia långt före bolaget pressreleasade och kursen föll brant.

Jag har samma typ av noggrann bevakning på bolag som Aurcana, Mart, Semafo m.fl.

Målet är att undvika förlora pengar genom att minska innan bolaget releasar. Av den anledningen så måste man också förstå att jag inte kontaktar bolaget för att höra om det jag hittar stämmer eller ej. Om jag gjorde det så skulle jag riskera en pressrelease ut och att eventuellt informationsövertag försvinner.

Nåväl, till Aurcana: Denna länken tar er till vad jag uppfattar är en lokaltidning intill deras Shafter gruva. Skattedelen i början tror jag är rätt irrelevant men det som fick mig att hoppa till var:

"According to a Shafter miner living in Alpine, an expensive “crusher,” located underground at the mine and used to break up the ore before its conveyed to the surface, recently broke and many miners have been laid off.
Rio Grande Mining Co. officials declined to comment on the matter."

Jag har för tillfället ingen koll på hur korrekta uppgifterna är. Skulle jag gissa så påverkar det inte dagbrottsbrytningen och när dom pratar "laid off" så antar jag att man syftar på att ett antal personer blivit permiterade under tid som krävs för reservdelar, lagning eller i värsta fall ny kross (leveranstid). Som ni ser det är spekulationer och vad jag gör är bara att ge er underlag för att själva bedöma. Underlag som jag inte sett på någon chattsida eller liknande. Notera att artikeln publicerades för 5 dagar sedan, den 2a augusti.

Ytterligare en sak att betänka är att aktien varit relativt pressad, dvs man kan nog inte utesluta att marknaden, om det är något, redan känner till detta delvis via att ett antal placerare med lite extra god kontakt med bolaget fått hintar om läget.
Nu kommer jag söka mer info mer aktivt om hur det ses på detta och får jag tag på något intressant så återkommer jag.

9 kommentarer:

  1. Varför nämner de Rio Grande Mining Co.?

    MVH

    Gustav

    SvaraRadera
  2. "Rio Grande Mining Co. and its Canadian parent, Aurcana Corporation"

    Dvs det är ett dotterbolag. Jag vet att det finns ett noterat bolag med samma namn verksamt i Sydamerika. Men detta Rio G är alltså det bolag med Shafter inom sig som Aurcana förvärvade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var dumt att fråga innan jag läst artikeln :)

      Sen är det väl så att de håller på med mycket open pit mining vid Shafter också? Detta har väl isåfall inte någon påverkan på det. Har du varit med om att Aurcana mörkat något innan? Vilka konsekvenser tror du att det kommer att få om det skulle vara sant?

      MVH

      Gustav

      Radera
  3. Japp, som jag skrev ovan så har dom även open pit mining så om det är flaskhalsar i underjordsbrytningen så lär dom i möjligaste mån ha lagt över produktion mot det.

    Frågan jag ställer mig är varför journalisten skulle ljuga? Däremot misstänker jag att Aurcana då dom inte pressreleasat bedömmer att detta med tanke på att dom inte förklarat kommersiell drift ännu är något dom inte behöver pressreleasa.

    Allt jag gör är att ge er artikeln och konstatera att Aurcana inte släppt information om något som jag tycker är av värde. Vid det här laget vet jag att även en analytiker tyckte det var väldigt intressant och var tacksam att han fick informationen.

    Vad man sen gör med informationen är upp till var och en beroende på saker som hur tungt man är exponerad, riskprofil, vad man tror om guldet etc. I mitt fall så betydde det att jag inte längre ville ha Aurcana som allra tyngsta innehav.

    SvaraRadera
  4. Otroligt bra och värdefull info, stort tack. Hoppas att fler uppskattar detta.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  5. RK, jag är inte säker på att det är några stora problem men för mig så handlar det om odds på chans och risk vilket avgör hur tung jag ligger i bolaget. När en journalist skriver som denna gjorde så vill jag tillfälligt ha lägre exponering fram till bolaget får en chans att uppdatera läget och förklara att man nått kommersiell produktion vid Shafter.

    Typ... better safe than sorry... tänkande. Eller om man så vill Buffets regler:
    1. Förlora inte pengar
    2. Glöm aldrig regel 1

    Aurcana förblir ett superintressant företag för mig.

    SvaraRadera
  6. Hi OB,

    Thanks a lot for a great blog. Read it every day!

    Would a mine like Shafter have many chrushers deployed or just one or two? If the first is the case - probably not so bad news. If the latter is the case this could indeed mean delays.

    What do you think?

    K.R.
    Peter

    SvaraRadera
  7. Found this in a release from January, looks like they just have one of each type installed:
    /Peter

    Shafter Mine Construction Milestones completed in Q4, 2011

    The Company commenced construction of the Shafter Mine in January, 2011 with an anticipated completion date of May 2012. Significant Q4, 2011milestones on the Shafter Mine include:
    Ramp is now 1,134 feet underground, and will reach the first resource block in January, 2012.
    Ball Mill completed in November
    100% permitted, as of November, 2011.
    6 Leach Tanks along with Pregnant and Barren Tanks completed in December, as planned.
    Mine Office completed in December, as planned.
    The Merrill Crowe Equipment delivered and 70% installed.
    Initiated refurbishing #46 shaft for ventilation.
    Jaw crusher and cone crusher have been installed, ready for commission in January.
    Filter Press Structure and Filter Presses to be installed in January.
    Assay Lab construction begins in January.
    Underground Production Equipment continues to arrive as scheduled.
    95% of concrete work has been completed, finalized by February.
    Final projects to complete: Cyanide mixing plant, warehouse building, potable water system

    SvaraRadera
  8. Great research, thanks! And thanks for reading the blog. It is especially fun to have international readers/contributors. I would guess 99% of the readers in Sweden understand English very well, so don´t hesitate to post comments.

    What I have done is that I approached one of the analysts that cover Aurcana to get him to look into what is happening. My idea would be that such a person has a greater chance to get the full picture... and then hopefully return the favor by telling me what he finds out. So far I have received a "thanks" :-) but there is no hurry. When and if I learn more from that source or anyone else that might get a comment from the company I will post the key points here.

    SvaraRadera