onsdag 15 augusti 2012

Molycorp

Jag vill göra ett kort inlägg med ofullständig research om Molycorp (jag har lagt 2-3 h på att uppdatera mig men avbrutit vidare research då jag kom fram till att jag inte ville ta in bolaget nu). Alla siffror här är strikt ur huvudet från igår och grovt tillyxade dvs den som är intresserad får följa upp själv...

Orsaken till att jag la tid på Molycorp som jag på 60 dollar (typ 15 månader sedan) varnat för och de facto då utbytte synpunkter med en större amerikansk hedgefond om att dom borde shorta bolaget är:
1. Kursen är nu under 12 dollar
2. Bolaget köpte det jättefina bolaget Neo Material Technologies (där jag tjänade bra på uppköpet som aktieägare i Neo) men värderas nu med 110 miljoner aktier till nästan ingenting utöver vad dom köpte Neo för.... dvs värdet på gamla Molycorp närmar sig noll och där ser även jag värde i dom i egenskap av producent av neodymium.

Nåväl, jag fortsätter att följa dom men avbröt vidare research baserat på att balansräkningen är i ännu sämre skick än jag befarade. Utöver relationen mellan kassa och kvarstående investeringsbehov så vill jag speciellt fästa uppmärksamhet på något som inte kommit fram i analyser eller frågestunden med bolaget vad jag sett: Gamla Neo hade en konvertibel som löpte fram till 2017. Snabb koll säger att Molycorp pga standard finstilt text där vid uppköp, kan behöva återbetala den redan i höst. En annan obehaglig sak som nämndes under conf callen var att tidigare upplåning av Molycorp kan begränsa möjligheterna av att addera nya lån vilket kan tvinga fram en synnerligen obehaglig form av utspädande nyemission.

Slutsats för mig är att jag inte tar i Molycorp förrän dom visat att dom dragit in mer pengar men samtidigt ska man vara medveten om att när bolaget väl är förbi sin investeringspuckel & ev konvertibel lösen så kan bolaget komma tjäna väldigt bra vs dagens börsvärde både via gamla Neo och sin gruva.

Ofullständig research som sagt, men så är det ofta när tiden är begränsad. Kanske återkommer till bolaget i framtiden för med förvärvet av Neo så är dom helt helt överlägsna inom REE sektorn utanför Kina. Inte minst när det gäller kunskap och spetsteknologi. Det är nästan så att man skulle kunna fundera över om inte USA kongressen eller liknande borde kunna tänkas ge dom ett förmånligt lån.

Mitt övergripande intryck av ledningen i Molycorp är:
"Hur sjutton kan man vara så inkompetent så att man försatt sig i denna finansiella situation?"

Länkar för egna studier:
Conf call 2 aug:
Pres:
Räkenskaper

Nu damp Avion´s rapport ner i brevlådan... så jag konstaterar nöjt att jag med denna blogg "arkiverat" Molycorp för att kunna plocka fram det när nyhetsflödet från dom återupptas och förhoppningsvis då med lyckade innovativa finansieringsåtgärder på minst 300 musd...

Om Avion så lär jag blogga om rapporten efter jag lyssnat på följande:
Avion plans to host a conference call on August 15th at 10:30 AM (ET). To participate in the call please dial:

International:                +1 416 695 7848 
Toll Free North America:      800 769 8320    
Local:                        416 695 7848
To register and listen to the webcast of the call, please go to Avion's website at www.aviongoldcorp.com. A webcast play back recording will remain on the Company's website after the completion of the call.

En första kommentar skulle dock kunna vara att CC på 910 usd var högre än jag skulle hoppats på men att jag från conf callen i samband med mergern och även Randgolds conf call (dom har ju också precis övergått till underground mining) har fått ökad insyn i att man kan förvänta sig en puckel av högre CC här men att det borde börja falla under H2 2013. I övrigt så var ju produktion & grades bra men det var redan känt. Bolagets vinst/aktie är inflaterad av engångsvinster (4 cent  borde vara 2 cent på kvartalet) baserat på att bara ha läst pressreleasen. Återkommer som sagt men caset för att äga Avion & EDV känns oförändrat intakt.

I övrigt så ser det ut att bli en andra halvsvag dag i rad. Igår gjorde jag inte mycket vare sig på köp eller sälj men idag har jag vissa förhoppningar om att "köpa tillbaks de billigaste Semafo jag sålde för tidigt" om ni förstår vad jag menar. Dvs jag tar ju vinst löpande i takt med att det stiger och de där första man då sålt svär man ju lite över när det fortsätter upp... och det är dom jag nu siktar på att ta tillbaka så att jag "bara sålt nära toppen".

Appropå REE så visar dagens Asian metal pris på FOB terbium oxid ytterligare 2.5% ned. Jag är överraskad över att Dacha håller emot såväl utan återköp men det verkar som det är ett par motiverade köpare med mäklare "anonym" i spetsen som håller upp kursen. Intressant var att mäklare Byron, nr 63 med sina dolda ordrar försvann igår från köpsidan men kursen klarade sig bra ändå via just 1an. Jag har i princip inga aktier kvar och tycker inte aktien känns som bra köp vid dagens kurser, REE prisernas utveckling och med ett Dacha som ännu inte gjort något återköp alls vad jag kunnat se. Borde ha sålt även mina sista, lär göra det om vi ser någon form av spik uppåt. Det som möjligen kan ändra min åsikt utöver om kursen faller en bra bit är att dom startar återköp eller att vi ser en förbättrad trend inom FOB REE.

2 kommentarer:

  1. Jag är en liten skit och jag begriper inte nada av dina förkortningar är jag idiot eller får även nybörjare vara med ?? Snälla en ordbok eller liknande. Sitter på mer än 70 milj men är nybörjare.(svårt ord)

    SvaraRadera
  2. Jag publicerar ditt inlägg med viss tvekan.

    Det påminner mig om ordspråket att: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att starta med en stor förmögenhet...

    Till saken, jag tar till mig av kritiken. Det är som med alla "jobb", man blir blind och använder fackuttryck till höger och vänster.

    Om du frågar konkret vad du inte förstår så lovar jag förklara och gissningsvis så har även andra också nytta av din fråga och svaren.

    SvaraRadera