torsdag 16 augusti 2012

Molycorp & spåkulan

Från bloggen igår fm:

"Nåväl, jag fortsätter att följa dom men avbröt vidare research baserat på att balansräkningen är i ännu sämre skick än jag befarade. Utöver relationen mellan kassa och kvarstående investeringsbehov så vill jag speciellt fästa uppmärksamhet på något som inte kommit fram i analyser eller frågestunden med bolaget vad jag sett: Gamla Neo hade en konvertibel som löpte fram till 2017. Snabb koll säger att Molycorp pga standard finstilt text där vid uppköp, kan behöva återbetala den redan i höst. En annan obehaglig sak som nämndes under conf callen var att tidigare upplåning av Molycorp kan begränsa möjligheterna av att addera nya lån vilket kan tvinga fram en synnerligen obehaglig form av utspädande nyemission.

Slutsats för mig är att jag inte tar i Molycorp förrän dom visat att dom dragit in mer pengar men samtidigt ska man vara medveten om att när bolaget väl är förbi sin investeringspuckel & ev konvertibel lösen så kan bolaget komma tjäna väldigt bra vs dagens börsvärde både via gamla Neo och sin gruva.

Ofullständig research som sagt, men så är det ofta när tiden är begränsad. Kanske återkommer till bolaget i framtiden för med förvärvet av Neo så är dom helt helt överlägsna inom REE sektorn utanför Kina. Inte minst när det gäller kunskap och spetsteknologi. Det är nästan så att man skulle kunna fundera över om inte USA kongressen eller liknande borde kunna tänkas ge dom ett förmånligt lån.

Mitt övergripande intryck av ledningen i Molycorp är:
"Hur sjutton kan man vara så inkompetent så att man försatt sig i denna finansiella situation?"

Länkar för egna studier:
Conf call 2 aug:
Pres:
Räkenskaper

Nu damp Avion´s rapport ner i brevlådan... så jag konstaterar nöjt att jag med denna blogg "arkiverat" Molycorp för att kunna plocka fram det när nyhetsflödet från dom återupptas och förhoppningsvis då med lyckade innovativa finansieringsåtgärder på minst 300 musd...
Idag svarar Molycorp:
GREENWOOD VILLAGE, Colo. (Aug. 16, 2012; 7:42 a.m. Eastern) - Molycorp, Inc. (NYSE: MCP) (“Molycorp” or the “Company”) today announced that it intends to offer and sell, subject to market and other conditions, $300 million aggregate principal amount (or up to an aggregate of $345 million aggregate principal amount if the underwriters of such offering exercise their over-allotment option in full) of its Convertible Senior Notes due 2017 (the “Notes”) (the “Notes Offering”) and $150 million of its common stock (the “Common Stock”) (or up to an aggregate of $172.5 million of Common Stock if Morgan Stanley & Co. LLC (“Morgan Stanley”), the underwriter of such offering, exercises its option to purchase additional shares of Common Stock in full) (the “Primary Shares Offering”) in separate registered public offerings.
The Company intends to use the net proceeds received from the Notes Offering and the Primary Shares Offering to fund operating expenses, working capital, capital expenditures and any other cash requirements for the remainder of 2012 and the first six months of 2013, including without limitation, capital expenditures at its Mountain Pass facility and other capital projects, as well as other cash requirements, such as cash payments in August 2012 to certain holders of the 5% subordinated unsecured convertible debentures of Molycorp Canada, the Company’s wholly-owned Canadian subsidiary.

Vad man då bör veta är att bolaget alltså 2 augusti inte alls pratade om att dra in nya pengar från aktieägare/konvertibelägare utan skulle lösa detta med belåning säkrad av utrustning etc.

Suck... jag hade hoppats slippa fördjupa mig i Molycorp i närtid... men Kanada snurrar dock fort... får ta det när tid finns.

2 kommentarer:

  1. Trevligt med "spåkula". Själv spår jag oftast i den grumliga fredagsgroggen vilket fick mig att köpa lite mer Oceana igår....på 2,21, vilket kändes rätt! När säger din spåkula att det är dags för dig att gå tyngre in där?

    Tack för en mycket trevlig och informativ blogg och för ditt så alltid utmärkta arbete!

    Bästa hälsningar från Stofilo!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt vad jag väntar på när det gäller Oceana... på något sätt så känner jag att deras NZ verksamhet är på gränsen till att av och till (beroende på grades fördelningen) helt enkelt inte ha existensberättigande givet dagens valutakurser, dieselpriser, lönekostnader. Så för mig så är alltså Didipio väldigt viktigt. Mitt intryck av Filippinerna's investeringsklimat under mina besök där och efter när jag följt dom i pressen noga är kort och gott inte bra. Men vi får se, jag fortsätter följa dom noga.

    SvaraRadera