tisdag 21 augusti 2012

Min kära far tycker jag ska skriva mindre om politik... så varför inte lite Kalle Anka som omväxling till börs?

Fördelen med egen blogg är ju att man kan skriva vad sjutton man vill :-) och jag blir ju mer anarkistisk med åren.... man måste ju ha en hobby vid sidan av börsen...

Så... glöm inte historien, håll de röda och de bruna kort med sina likartade kollektivistiska idéer som handlar om att staten ska bestämma allt över individen. Det är inte en naturlag att staten & politikerna ska bestämma över 50% av allt som produceras i ett land.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    På tal om ingenting, har du fått utdelning från Mart än? Jag har inte fått något än..

    Ha de!

    SvaraRadera
  2. Ja det har jag (Avanza). Jag tror det här och där fanns missförstånd om när man var tvungen att äga aktien för att få utdelning. Om jag på rak arm minns rätt så var det onsdagen före den måndag som var nämnd som sista dag att vara reggad i aktieägareboken. Dvs köpte man torsdag-fredag den veckan före så missade man utdelningen.

    SvaraRadera
  3. Guld går upp. Semafo borde ta glädjeskutt.
    Men icke sa Nicke.
    ??????

    SvaraRadera
  4. Funkar inte alltid så per automatik. Aktier har svaga och starka perioder. Givet att man följer fundamenta så är det något man kan utnyttja vilket jag skriver en del om ibland. För en vecka sedan eller så var det en stark period och man kunde sälja av en del, igår hade vi tur att det var svagt och jag köpte på 3.45 och 3.42.

    Marknaderna är det dom är och man får försöka utnyttja det.

    SvaraRadera
  5. Bra reflektion OB, över de olika färgerna i den politiska historien. Dock kan man tycka att dagens politiker, oavsett färg beter sig ganska likartad. Dvs ´jobbar hårt´ endast för att tillskansa sig egna fördelar och klämma massorna mer och mer i en järnkostym (skatterna och rätten att "ta hand om dina pengar, ditt liv"!) med sina mer och mer irrationella och vansinniga beslut.
    Var är respekten för individens egen förmåga att ta hand om sig själv? Den har helt suddats bort, förintats i sann kollektivistisk anda, sakta men säkert sedan 50-60 talet!Idag har vi lärt oss att vi är oförmögna att tänka,handla och ta ställning. Vi är i sann "demokratisk anda" omyndigförklarade och förvägrade att medverka (t.ex genom folkomröstning) vid några av viktigaste beslut som rör våra liv låångt tid framöver så som div.vansinniga EU beslut, spec. den senaste tiden (ESM-paktenoch allt vad de nu heter-krångligt värre....)

    http://mfc.elmberg.net/2012/02/02/esm-fordraget-har-undertecknats-det-ar-sa-illa-som-vi-trodde-med-krav-pa-saval-immunitet-for-esm-som-skattefrihet-undantag-fran-nationella-lagar/

    Tack för bra arbete du lägger ner och delar med dig!
    K

    SvaraRadera