torsdag 2 augusti 2012

Märkligheter i Dacha rapporten

Jag får inte ihop Dacha's rapporterade siffror som kom efter stängning igår. Bolaget "missade" att lämna månatlig substansrapport per sista juni så senaste rapport är från sista maj, jag citerar:

"At May 31, 2012, in addition to its metal inventory, which had an estimated fair market value of US$67.4 million, the Company's had cash of approximately US$7.0 million for a total of US$74.4 million, or US$0.99 per share, based on 75.1 million shares outstanding, or, US$0.88 per share on a fully diluted basis of 93.9 million shares outstanding."

Igår så kom då följande info som gav oss två månaders värden:
"As of July 31, 2012, the estimated value of its metals inventory was US$62.0 million, a decrease of US$1.4 million, or 2.2%, from the estimated value of US$63.4 million at June 30, 2012.

Assets include metal inventory and cash. At July 31, 2012, in addition to its metal inventory, which had an estimated fair market value of US$62.0 million, the Company's had cash of approximately US$3.1 million for a total of US$65.1 million, or US$0.87 per share, based on 75.1 million shares outstanding, or, US$0.79 per share on a fully diluted basis of 93.9 million shares outstanding."


Kassan har krympt från 7 miljoner dollar till 3.1 miljoner dollar. Men alla innehav av metall är desamma och även antal aktier (dvs inga återköp) är desamma.

11 kommentarer:

  1. Det verkar knepigt. Någon kanske har fått en rejäl bonus utbetald?

    :)

    /RoyKenae

    SvaraRadera
  2. Samma tanke här, Roy. ;-)

    /Björta

    SvaraRadera
  3. Nu är ni ju elaka... :-)

    Men visst, om man skulle prata med ledningen hade det väl varit första frågan - vad som är fel alternativt inte syns.... Personligen kommer jag dock lägga mindre tid på Dacha nu när risk/reward är lite sämre än på 35 cent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      efter lite efterforskning verkar det som att de betalat de upplupna kostnaderna som nämndes under not 8 i det senaste bokslutet. Det förklarar huvuddelen av minskningen av kassan.

      8. Accounts payable and accrued liabilities

      March 31, 2012 Accrued liabilities 3,523,411

      Radera
  4. Om det vore på det viset (det är sent nu och jag tänkte lägga mig men imorgon ska jag titta på vad det då är för upplupna kostnader som legat som kortfristig skuld) så är ju NAV rapporterna (publicerade efter bokslutet) mycket tveksamt gjorda. Kort sagt, bolaget borde har räknat bort upplupna större skulder som skall betalas i närtid från NAV som jag ser det.

    Jämfört med 2 månader sedan så var det ju ett riktigt kraftigt fall i fd NAV och den här förklaringen sänker ju nivån som jag är intresserad att lägga mig på köpsidan igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att skulden helt klart skulle varit avdragen från NAV tidigare men det är i alla fall en förklaring på nedgången i kassan mellan substansvärdesrapporterna.

      Radera
    2. Kanon jobbat... sidan funkar som bäst när vi är flera som jagar info och tänkbara förklaringar... +++++

      Radera
  5. Ja, rabatten är inte lika extrem som den var nyligen utan nu är den tillbaka på nivåer som det historiskt (läs de senaste två åren) inte varit lika attraktivt att ligga som köpare längre. Däremot tror jag av den tekniska utvecklingen i själva aktien att döma att något kan vara på gång, vilket jag vill syna.

    En "död" aktie som i dagens marknadsklimat plötsligt vaknar till liv med intensivt köpande från ett gäng, vad det verkar, förhållandevis tunga aktörer det senaste tiden ÄR intressant.

    Däremot ligger jag inte närmelsevis så tungt viktad mot bolaget som jag en gång gjorde, tack vare dig och din gedigna research och timing OB ;-)

    Vidare har jag tittat lite närmare på Semafo och Avion (som jag ägde nyligen men lyckligtvis kom ur innan det stora nedstället i samband med militärkuppen) som båda känns billiga och möjligen timingmässigt intressanta ur ett säsongsmässigt perspektiv (vilket du ju varit inne på). Guldbolagsvärderingarna generellt har ju kommit ner mycket och idag känns det som att man kan få mycket värde för pengarna på flera håll. Samtidigt känns diversifiering mer intressant än någonsin med hänvisning till vad du skrev här om dagen om alla risker inom gruvindustrin som snarare känns som de ökar än minskar.

    /Leker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt klart tryggare med Semafo än Avion även om jag äger båda. Tittade igen på Semafo och utöver att dom har suverän balansräkning, bra vinster så ser jag det även som att till skillnad från många andra "fallna änglar" så är det inte problem i den operativa verksamheten som orsakat raset utan metallurgiska problem vid en NY fyndighet som var tänkt att komma utöver Mana.

      Mana superpit har som jag ser det fortsatt goda förutsättningar för samma lönsamhet som tidigare och minelife runt 10 år med goda förutsättningar att förlänga det ytterligare. Som jag ser det är Semafo idag försiktigt värderat på bara Mana och noll eller negativt för de andra tomterna.

      Avion är snuskigt billigt utifrån vad som finns i bolagets produktionspotential men jag oroas över bristande lönsamhet och svag balansräkning. Jag ser Avion som en stor vinnare om guldet skärper till sig och parkerar över 1700 usd. Får vi guld 1400 usd vilket inte är helt uteslutet så ser jag Avion som ett bolag som kan råka mycket illa ut.

      Men jag hoppas som sagt att bolaget ska visa att man kan pressa ner sina cash cost kommande kvartal när underjordsbrytningen vid Tabakoto blir mer etablerad. En annan möjlighet är att Canaccord får rätt och att bolaget tvingas göra PP vilket då därefter sänker finansiella risken ett tag.

      Dacha måste ner rejält för att jag ska börja köpa igen. Ironiskt nog vore väl det dåligt TA mässigt :-) (eller har du några bra nivåer att föreslå?)

      Radera
  6. Alltid intressant med din syn. Tyvärr har jag inga nivåer att föreslå i Dacha, jobbar inte direkt med TA :-)

    /Leker

    SvaraRadera
  7. Någon som hunnit kolla på vad exakt de återbetalat? Om skulderna var till familjen kanske man ville justera innan hela bolaget säljs? Önsketänkande..

    SvaraRadera