tisdag 28 augusti 2012

Har köpt tillbaka stort innehav i Aurcana

Fascinerande bra rapport från La Negra som ser ut att helt plötsligt ge Shafter rejäl kamp om vad som är den verkliga juvelen i Aurcana.

Ogillar jaga aktier men samtidigt anser jag att aktien inte hunnit reagera på en mycket god nyhet.

M&I siffran är inget annat än sensationell (på gränsen till chockartad) för mig och då jämfört med First Majestic som jag har som jämförelseobjekt. På det så är det grades hos dessa ounce som är klart högre än vad som brutits de senaste kvartalen.

RED:
M&I på 130 gram silver/ton medans produktionen sen 2010 legat runt 80 gram/ton. Jag måste säga att jag hade behövt ställa frågor på den biten. Vad exakt avser de 80 gram. I det sammanhanget letar jag även efter vad man historiskt legat på för utvinningsgrader vid La Negra på silver och för den delen även övriga metaller.

4 kommentarer:

  1. Känns det inte som att aktien drar mycket lite med tanke på så stor ökning?

    /D

    SvaraRadera
  2. Jo jag tycker det och hoppas det finns en hygglig chans att det helt enkelt beror på att folk inte riktigt har referensramarna i huvudet att jämföra hur mycket det är när en siffra flyger upp. Det skulle då kunna avhjälpas kommande veckor och för den delen vid Denver Gold av analytiker som kommenterar om rapporten.

    Därför jag smällde in aktier trots att det alltid är surt att bita i det sura äpplet och köpa tillbaka rejält högre än senaste stora försäljningen. Det bör finnas utrymme för högre kurser kommande veckor baserat på La Negras M&I kort sagt.

    SvaraRadera
  3. Tror det ligger mycket i det du säger. Turligt nog sålde jag av mesta Dacha förra veckan och gjorde Aurcuna till mitt största innehav.

    Trevlig vecka och tack för en bra blogg.

    /D

    SvaraRadera
  4. Försöker att skapa mig en värdering av förtaget, och jag har sett prognoser om 10c EPS för 2013, vilket kanske inte riktigt håller nu när det är lite oklarheter kring Shafter? Silverbolag med tillväxtpotential brukar ha multipler om 12-15, ibland t o m mer, titta t ex på first majestic. Resursuppdateringen var ju fantastisk, men jag har svårt att se en fantastisk uppsida från 1-1.05 CAD innan vi mer vet vad som händer med Shafter. 5m oz silver per år motsvarar 100k guld och jag tycker då att tex Atna med prognos om 150-180k guld om 12-18 mån med 1/3 mcap ser mer attraktiv ut (utan att kunna bolagen särskilt väl). Båda borde vara uppköpskandidater, främst kanske Aurcana.

    /RoyKeane

    SvaraRadera