onsdag 1 augusti 2012

Funderingar om stora innehaven Semafo och Mart

Först, uppdatering från Finoas om Mart Resources väl värt att läsa. Mart har varit en mycket god affär för mig även om jag inte var tungt investerad när det stora rycket kom från 1 till 1.40. Bolaget delar ut 4x5 = 20 cent i permanent årlig utdelning vilket vad jag förstår är mycket väl underbyggt via vinster åtminstone så länge inte Brent oljan faller 25 dollar.

Sedan en sak där jag är mycket tidigt ute att informera er. Men jag kan nämna att jag haft kontakt med både Nisse på JF följt av Semafo's VD och slutligen kontakt med de ansvariga för ETF´en GDXJ (Van Eck).

Låt mig börja med att visa Semafo's två års graf:
























Som ni ser toppade Semafo i slutet av 2010.

Jag kan inte hitta GDXJ's pressrelease men från vad jag hittar på diverse chattar etc så var Semafo största innehav i GDXJ men blev för stora och åkte ut ur ETF´en.

För att man ska förstå vad vi pratar om så låt oss titta på vad GDXJ är idag i form av top 3 innehav:

Holding
Shares
Market Value (USD)
% of net assets
B2GOLD CORP BTO CN23,310,99979,504,978
3.66%
PERSEUS MINING LTD PRU CN30,963,04873,798,738
3.40%
SILVERCORP METAL SVM US11,427,79162,395,739
2.87%

Låt oss därefter lägga in Semafo som inte är med (för att dom blev för stora samt fakta om B2G +Perseus:
Semafo: 273.2 miljoner aktier x 3.20 ger  MCAP = 875 mcad
B2Gold: 384.7 miljoner aktier x 3.24 ger MCAP = 1.246 mcad
Perseus: 458 miljoner aktier  x 2.39  ger  MCAP = 1.095 mcad

Semafo har alltså börsvärden som är 20-30% under de två största nuvarande GDXJ innehaven.

Jag ställde därför frågan till Van Eck om det finns något som hindrar att Semafo kan "backa tillbaka in i GDXJ" nu när kursen inte längre är 14 dollar utan 3.20 dollar.

Svar: "if a company was removed from the index because it was too big, it can qualify again for the index"
Jag vill här påpeka att det finns statistiska beräkningsregler som jag inte fullt ut förstår, dvs jag reserverar mig att det kan finnas orsaker att dom inte skulle adderas som jag inte förstått mig på eller missat.

Ok, vad skulle det då betyda om Semafo blev inkluderat igen?
Om vi tittar på hur mycket pengar GDXJ äger för i Perseus som är näst största innehav så ser vi att det är ca 73.8 musd vilket motsvarar hela 8.4% av Semafo's börsvärde.

Det är alltså inte orealistiskt att fonden skulle ge sig ut på marknaden för att handla säg 5-6% av Semafo´s aktier dvs 15-16 miljoner aktier.

Nästa fråga är när något sådant här kan hända. Jag ställde frågor om hur Van Eck arbetar med detta och inte oväntat så är det kvartalsvis.

Andra kan komplettera och gräva mer i detta men jag kan säga att eventuella "resultat" skulle då väntas i mitten av september eller mitten av december.

Min uppfattning är att det till stor del var en "GDXJ" effekt när Aurcana spikade upp till 1.15 i mitten på juni månad. Citat från Aurcana: "The Company further advises S&P and Market Vectors have announced the addition of Aurcana to the GDXJ Index effective June 15, 2012."

Nedan kan ni se spiken i kursen och omsättningen som jag hade tur att fånga upp rätt väl, trots att det ser ut som enbart en liten spik så ska man veta att många miljoner aktier handlades uppe kring 1.1 -1.15 de sista minutrarna den vilda handelsdagen.

Men som sagt, som allt jag skriver så är detta bara avsett som inspiration till egen research. Min uppfattning är dock klar, jag tycker Semafo är prisvärd ur ett rent fundamentalt perspektiv.

Idag & imorgon finns det ju anledning att vara försiktig baserat på osäkerheten med centralbankerna men mitt mål är att fortsätta utnyttja svaga dagar i Semafo till att öka vad som efter Aurcana och Mart redan är mitt största innehav.

Slutligen så är ytterligare en slutsats att jag av försiktighetsskäl inte kommer äga B2Gold framöver, av samma skäl är jag försiktigare med Perseus. Fina bolag men risken är uppenbar att GDXJ kommer vara säljare av väldigt många aktier någon gång under hösten.

RED: Annat ämne, insiderköp av CEO i Avino Silver, som jag nämnde så har även jag varit klart aktiv på nivån 1.20 cad senaste dagarna:
Jul 31/12 Jul 30/12 Wolfin, David Indirect Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 500 $1.23
Jul 31/12 Jul 30/12 Wolfin, David Indirect Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market

5,000 $1.27

8 kommentarer:

  1. Hade Nisse och Benoit något intressant att säga som tål att förmedlas?

    SvaraRadera
  2. Det skrev förut att det var ok med trådkapningar i din blogg så jag gör det nu :)
    Dacha går upp kraftigt i skrivande stund under mångdubblad volym mot vad är normalt, detta hände för några veckor eller någon månad sen också. Vet du eller har du några teorier om vem som köper när det blir dessa spikar?

    Jonas

    SvaraRadera
  3. 1, Benoit sa att han var högst medveten om att denna möjligheten existerade och Nisse var också uppmuntrande i sökandet efter kunskap.

    2. Jonas, jag har ingen aning vem som kör kursen i Dacha av och till. Men det är ju bara att tacka och ta emot om man har aktier och aldrig tillåta sig gräma sig om man sålt för tidigt men ändå gjort en bra affär. Vi kan aldrig veta exakt hur dessa få aktörer tänker. Om du undrar om jag tror dom har info som vi inte har så är svaret att det tror jag inte. Det finns bra skäl att äga Dacha för den som betänker återköp, substansrabatt och möjlighet till vändning för tunga REE och jag gissar vi ser att ledningen gjort ett bra jobb att rekrytera nya aktieägare + att återköp pågår av och till. Möjligen hade det varit rimligt att ledningen kommunicerar utåt rörande återköpen men det kommer nog i nästa substansrapport närsomhelst.

    SvaraRadera
  4. Och ja! Att byta ämne (trådkapning) är på denna blogg helt okej! Jag uppskattar allt skrivande och funderingar från läsarna även om det inte just stämmer med ämnet jag valt för dagen.

    SvaraRadera
  5. Jag köpte några Dacha på 43c och misstänker att något har läckt. Kraftiga uppgångar under väldigt volymer från flera mäklare flera enskilda dagar senaste tiden. Tycker det luktar lite ruttet, men med positiv eftersmak den här gången hehe..

    /Leker

    SvaraRadera
  6. Gott att höra...

    Min gissning är nog mer åt att en eller ett par hedgefonder etc har fått upp ögonen för bolaget och "spridit ordet". Möjligen någon form av rek ute eller på gång. Oavsett så har det varit en kanonresa igen.... under sommaren.

    Dacha var helt enkelt väldigt undervärderat + obevakat av analytiker och med återköpen så fanns det en mycket tydlig kommande trigger. Men jag skulle ljuga rejält om jag säger annat än att det var tungt när kursen bara pressades lägre och jag + några av läsarna i princip var de enda köparna som var beredd att ta aktier. Jag blev på tok för tung i Dacha... Nu har jag en mycket bättre diversifierad portfölj och dessutom större andel i likvida bolag. Det gör att jag mycket enklare & snabbare kan manövrera upp och ner i viktning upp och ner mot börsen.

    SvaraRadera
  7. Angående Dacha så kan man lugnt konstatera att marknaden inte alltid är perfekt och rationell. Från 0.33 till 0.57 på ganska kort tid, utan egentliga nyheter, förutom ej annonserat återköpsprogram som max kan ta 200k en enskild dag samt 1000k på en månad. Idag hade vi 3000k.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  8. "Min gissning är nog mer åt att en eller ett par hedgefonder etc har fått upp ögonen för bolaget och "spridit ordet"."

    Ja, så kan det förstås vara. Kanske har någon av dessa fått ngn hint av ngn inom bolaget operativ person om den strategiska inriktningen framöver, som skulle kunna innebära total likvidering eller någon annan form av aktivt värdeskapande.

    Eller så har ingen info läckt öht. Vad man tror om detta har ju trots allt betydelse rörande huruvida man ska ligga kvar eller plocka vinst osv. OM ngt har läckt från ngt håll och de kraftiga köpen är ett resultat av det så känns det ju extra spännande, och extra angeläget om att ha iaf en liten position i väntan på ev. nyheter.

    Som alltid kan man spekulera fram och tillbaka. Kul iaf med uppgången :-)

    RoyKeane,

    Word ;-)

    /Leker

    SvaraRadera