måndag 6 augusti 2012

Funderingar för optimalt handlande i dagens typ av marknad

Genom åren så har jag försökt förmedla budskapet att folk ska ge sjutton i belåning på Kanada marknaderna. För att få fram budskapet så har jag myntat begreppet att Kanada är "Börsernas Formel 1" och att man inte behöver belåning för att få kraftiga rörelser. För att utmana de yngre och naturligt kaxigare läsarna som ofta kommer från poker sektorn etc :-) har jag även påpekat att om du är tillräckligt duktig så behöver du inte belåning för att nå grym avkastning...

Vidare har jag uppmanat de som lyssnat på mig att rent fysiskt avlägsna lånekrediten hos nätmäklaren så att det tar någon dag av obligatoriskt tänkande innan man får tillbaka den om man trots allt skulle falla för frestelsen.

Samtidigt har jag sett bland de som varit mig nära hur jag talat för döva öron, den enda effekten har varit att dom skrivit utåt att dom inte är belånade utan att för den delen vara helt sanningsenliga. Till slut nådde dom läget när "det var tänkt att vara roligt men det har det inte varit" som en av de närmaste som insåg logiken, men inte klarade av att ta bort belåningen sa till mig, efteråt...

och det är korrekt hävstång i dagens svängiga marknader - har inte varit roligt! Folk hanterar sånt olika, en del lär sig av misstagen andra skyller på andra och agerar allmänt illa. Med åren lär man sig vilka som är riktiga vänner och vilka som enbart är vänner för att dom tror sig kunna tjäna pengar på det... och man blir försiktigare. Speciellt besviken blir man på människor som man ställt upp för historiskt men som inte ställer upp tillbaka.. men nog om det.

Så var är vi nu med dagens läge?

Jag jobbar hela tiden med att bli bättre. Att inte ha belåning är naturligtvis självklart, men jag skulle vilja gå ett steg längre och få er att tänka till över att under ganska lång tid så har vi pga Eurokriser och insaktande ekonomier i USA och Kina/Indien inte direkt legat i någon bull market som går upp. Vi trendr ingenstans och de enda som har tjänat bra med pengar är de som klarat av det svåraste av allt.... - att ligga likvid utan att lockas köpa i samma sekund som dom sålt (dvs att ligga likvid i dagar/vecka och bara vänta... -

Så min uppmaning är att ni ska fundera över vilket procentsiffra som rent objektivt är en tung vikt mot dessa riskabla marknader. I mitt fall kanske 50-60% och att man då ska överväga att se de där kvarvarande 40-50% som något som huvuddelen av tiden ska ligga likvitt och enbart användas när nästa Euro smäll kommer och då kanske max i 5% trancher/dag för att under dåliga perioder (dom är ofta ganska korta) när enskilda bra bolag backat 10% på kort tid börja snitta in sin likviditet och därefter applicera reglerna att "sälja sina dyraste inköp så fort man får en chans" och alla liknande regler vi pratat om.

Vad jag vill säga är att var ytterst försiktiga med era och ännu mer andras drömmar om fantastiska kursuppgångar och fokusera på att hela tiden hålla likviditet och jobba för att få ner Ert snitt GAV genom att sälja bra dagar och köpa under dåliga. Att bara snitta ner genom att köpa mer funkar inte... man måste även kunna sälja starka dagar. Beroende på hur mycket aktier man har så säljer man de dyraste eller rentutav på sitt snitt GAV. Allt för att vid behov kunna snitta ner mer.

Glädjande nog är nu är nu denna OB blogg top10 i Sverige i sin kategori. Snabbt marscherat efter att jag så smärtsamt blev av med OB Research sidan som jag lade så mycket tid på att bygga upp som ersättare till OB bloggen bara för att se den försvinna över en natt. Men motgångar gör en ofta starkare och jag tackar för läsarnas förtroende och lovar göra allt för att fortsätta gräva värdefulla fakta om bolag före andra och att försöka hålla denna sida som bästa ekonomiportal inom vår nischade sektor.

Kanada är stängt idag men vi har under helgen sluppit katastrofer så det ser hyggligt ut inför morgondagen. Nu är det dags för det underbara sommarvädret i Budapest.

Vid tillfälle skulle jag vilja göra en blogg för att visa er vilken underbar stad detta är och vilken suveränt tillfälle det är att köpa sig en "sommarbostad/lgh" som överträffar det mesta för ett rimligt pris. Både Wizzair och Ryan flyger direkt på ett par timmar för en spottstyver från flera svenska storstäder såsom Skavsta, GBG, Malmö-Sturup. Att ha en lgh i en huvudstad (om man inte bor i Sth) öppnar upp för mycket skoj såsom ett brett konsert utbud, ett annorlunda sommarväder :-) och allt annat som kommer med en lite annorlunda kultur.

Finns naturligtvis fler platser än Budapest, jag hör mycket gott om Portugal t.ex men Budapest ligger så nära för en Göteborgare eller Malmöit/Lundabo via våra smidiga små flygplatser.



20 Augusti är för övrigt en suverän kväll att vara i Budapest med Europas vassaste fyrverkerier nere vid floden! Den som hugger en långhelg lär inte ångra sig...

11 kommentarer:

  1. Jag skulle själv trada mer men courtage och växlingsavgift i Kanada gör det dyrt, ca 200-300 kr beroende på avtal och växlingen. Två affärer per dag blir då ca 10 000 kr i månaden. Jag är mer av köp-och-behåll vilket jag vet inte är det optimala i denna marknad. Tradar jag är det snarare att behålla under lite längre tid inte bara dagar, som med Dacha t ex.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. Det dyker hela tiden upp nya situationer som utmanar ens förnuft, såsom regeln att alltid ta en delvinst efter massiva uppgångar. Dacha är ett exempel; det kunde blivit min absolut bästa affär, men trots jätteuppgången på kort tid (i mitt fall 115%)så sålde jag bara en bråkdel. Varför: Jo substansrabatten var mycket högre på toppen än när jag köpte :-) Sedan kom warrantutförsäljningarna, som man ju tyckte man kunde vänta ut, o slutligen krachade hela marknaden, detta med ännu högre sub.rabatt ;-) Tag ALLTID en delvinst!

    SvaraRadera
  3. Hej

    Vad tror ni om St Andrew Goldfields?
    Känns som en ganska billig guldproducent med möjlighet att öka sina reserver


    produktion ca 90 000 oz 2012
    resources(M&I) 3,2 Moz
    skuld 15 miljoner dollar
    1000 dollar i cash cost
    MCAP 144 Miljoner dollar

    mvh
    Kim

    SvaraRadera
  4. RK, priserna med Avanza beroende på avtal och inklusive effekt av växling ska nu vara

    0.45 - 0.55 beroende på avtal där då växlingen står för 0.25% och courtage 0.2 eller 0.3.

    Det gör 0.9 - 1.1% för att vända en post.

    När jag säger det så syftar jag på när du passerat nivån för minimicourtage vilket jag som tumregel brukar räkna är ca 100 tkr för en affär/väg.

    Så 180-220,- för en vändning håller jag med om. Handlar man i denna typ av post storlekar så är som sagt min åsikt att man ska jobba med att sänka sitt GAV. Jag tror inte på konceptet buy & hold utan bearbetning... i denna marknad... men det är som sagt min åsikt och jag respekterar fullt ut att andra kan ha andra upplevelser. Speciellt när man plockar kanonaktier som du gjort ;-)

    SvaraRadera
  5. Lite varmt här, jag behöver naturligtvis rätta mig.

    0.45% som jag betalar blir 450,- på 100 tkr ena vägen och 900,- för en vändning. Dvs jag är en mkt god kund hos Avanza, det har du rätt i RK :-)

    SvaraRadera
  6. SAS, jag har personligen inte tittat på dom närmare då jag skummat och sett just de där runt 1000 dollar CC (rörliga kostnader) vilket med fasta kostnader etc tenderar betyda förlust. Hade jag tittat så hade jag letat efter vad som skulle kunna innebära att dom drastiskt fick ner den siffran.

    SvaraRadera
  7. Kan också nämna att när jag startar en handelsdag så brukar jag väga in hur CAD går mot SEK. Kort sagt om det är en dag där CAD är ner 1% och börsen är svag så ser jag det som en extra bra dag att köpa och om det är motsatsen, extra bra att sälja. Allt enligt tanken att valutorna tenderar snurra runt någon form av medelvärde...

    SvaraRadera
  8. En mycket fin blogg du har sjösatt, OB!
    Tack, tack!

    /Björta

    SvaraRadera
  9. Jo jag har haft tur/hakat på andras analyser/läst på själv vad gäller Rio, men sen har jag ju diversifierat också... Vilket har varit mindre lyckat. Den blinda hönan? :)

    Oftast tycker jag att CADen hedgar fint mot SEK/börsen dvs den stärks (pga samklang med USD) dåliga börsdagar när SEK tappar.

    Med ett courtage på 99 sek skulle jag trada mer, och jag håller med, aktiv trading är vad som gäller.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  10. Hej OB!
    Jag uppskattar mycket din intressanta blogg, som jag följer regelbundet. För att undvika eventuella förvillelser vill jag dock göra ett påpekande.

    Man kan enligt svenska skatteregler inte välja att t.ex. "sälja de dyraste" som du skriver. Genomsnittligt anskaffningsvärde gäller.

    /Rhett Butler/

    SvaraRadera
  11. Hej Rhett,
    Jag och jag antar... majoriteten av de som handlar med Kanada aktier i Sverige... använder sig av våra suveräna regler för Kapitalförsäkring, den f.d Kapitalpensionen samt numera även Investeringssparkontot.

    Dessa beskattas ju inte utifrån vinst utan enligt en procentandel av värdet.

    Jag själv jobbar enbart med KF och KP och när jag skriver som jag gör så utgår jag från att läsaren har någon av dessa tre svenska sparlösningar.

    Mvh

    SvaraRadera