fredag 10 augusti 2012

Frågan om landrisk vid Avion köpet

Jag fick en fråga nedan efter senaste Avion bloggen om hur jag ser på landrisk. Tycker frågan är värd att lyfta fram och diskutera. Västafrika är idag på rea jämfört med tidigare inte minst pga Mali.

Jag skulle vilja svara så här: Landrisk är ständigt närvarande i princip oavsett bolag. När man bygger en gruva så gör man en stor satsning på miljarder kronor som sen ska tjänas tillbaka på kanske 10-15 år och man kan inte flytta... MEN, som investerare kan man flytta och det blixtsnabbt så frågan vad som för tillfället är bra länder och dåliga länder är väldigt relevant.

Som del av investerarkollektiv och gruvbolag så kan vi bara jobba genom att "straffa" de länder som uppför sig illa med låg tillväxt i framtiden. Min åsikt är t.ex att folken i Sydafrika, Argentina, Venezuela, Equador, Bolivia osv kommer bli allt fattigare eftersom dom mer eller mindre aktivt har satt populistiska politiker vid makten.

Caset Mali:
Många vet inte och är inte intresserade i vad som hände i Mali. Men de flesta som fördjupar sig i frågan kommer fram till att det är en oavsiktlig konsekvens av västs attack på Libyen vilket ledde till att en mängd radikala element såg anledning att snarast lämna Libyen och söka sig till närmaste instabila geografiska område vilket råkade vara norra Mali där en folkgrupp i norr valde att dra nytta av inflödet av extremistiska krigare för att knäcka Mali´s armé. Men folkgruppen i fråga gjorde hela tiden klart att man ville ha självständighet i norr och inget mer. Ingenting tyder på att man kommer få full självständighet men autonomi diskuteras under förutsättning att man hjälper till att avlägsna radikala element som Al Qaida. Avståndet till gruvorna i sydvästra hörnet var över 100 mil och vad jag tror svenska placerare som följt Avion inte förstått fullt ut är att Avion var ett specialfall och att deras motgång var självförvållad i form av svag balansräkning. Randgold några km bort har öst på för fullt under samma tid.

Jag vill varmt rekommendera att lyssna på oerhört framgångsrika Randgolds VD från igår. Uselt ljud men lyssna från exakt 45 minuter och 40 sek och sen ca 10 minuter fram så får ni hans sammanfattning av läget i Mali:

Nåväl, jag har valt att köpa Avion men jag köper som beskrivet häromdagen egentligen två saker:
a. En gratis warrant på konkurrerande bud och snabb vinst eller
b. Nya Endeavour

Om a) går in så är landrisken borta och jag behöver leta något nytt bolag för mina pengar. Om det istället blir b) så har jag köpt ett bolag som idag har:
1. Produktion i Mali
2. Produktion i Ghana
3. Produktion i Burkina Faso
De tre gruvorna är idag ungefär jämnstora och till det kan vi om 16 månader lägga:
4. Produktion i Elfenbenskusten.

När jag ändå klipper och klistrar... ta en titt på Randgolds Loulu gruva och hur nära den ligger Avions Mali gruva och fyndigheter. Loulu är en mycket framgångsrik gruva och dom har startat underjordsbrytning ungefär samtidigt som Avion med Tabakoto. Tabakoto har vad jag kan se bäst grades av de två men Randgold bryter i egen regi medans Avion (och EDV) använder sig av contract mining.

Slutsats: Om något så får vi i detta fallet diskutera "Västafrika risk" snarare än landrisk... och med tanke på alla Sydamerikanska länder vi rabblade ovan i anslutning till problem så tycker jag västafrikas problem är kraftigt överdrivna.

Jag tycker man ska göra två saker:
1. Välja ut länder man ska undvika (se listan ovan)
2. Sikta på att sprida risken i övrigt över flera länder. I vissa fall såsom Endeavour via Avion så görs det på ett suveränt sätt inom bolaget. För att nå den effekten måste man annars ofta välja större bolag och får då ofta tung vikt mot dåliga länder på köpet (Yamana/Argentina, Kinross/Equador/Ryssland etc)

Sen finns det de som säger att man ska lösa det hela genom att bara investera i länder som Kanada och visst... gärna Kanada men inte bolag som inte tjänar några pengar är mitt svar....

Som ytterligare förtydligande pga en av kommentarerna nedan så skiftar jag karta för att öka förståelsen.

Randgold och Avions tomter ligger alltså i sydväst precis intill gränsen mot Senegal. Kriget är uppe i norr och genererar flyktingar och så lär det fortsätta tills Tuaregerna har gett upp för det är inte längre staten Mali utan även grannländerna samt Frankrike vad jag förstår som tänker återställa Mali´s gränser. Det är lätt att förstå att civilbefolkningen bland Tuaregerna flyr 100 mil söderut.

Dom behöver hjälp men deras situation är av begränsad relevans för gruvorna i sydväst. Gruvor som för övrigt som är av stor vikt för staten Mali och människornas välbefinnande genom att skapa jobb och huvuddelen av exportintäkterna som finansierar import. Tvärtom vad vänstermänniskor i väst tror så är inte bästa sätt för länderna att överleva SIDA pengar, utan hjälp att skapa en egen ekonomi. Gruvsektorn är grundstenen i det.


10 kommentarer:

  1. OK att det är politiskt oroligt i norr Mali. Det kan inte lugnt och stillsamt i den södra delen. Torka och hunger driver flyktingar till grannländer, bl.a. till Burkina Faso

    http://www.aljazeera.com/news/africa/2012/06/20126205545931365.html

    http://www.aljazeera.com/indepth/spotlight/saheldrought/2012/06/201261812571457662.html

    http://www.aljazeera.com/video/africa/2012/06/2012620202515162995.html

    SvaraRadera
  2. Jag tycker ditt inlägg är vilseledande av följande skäl:

    Japp det är torka i regionen och länderna är några av världens fattigaste. Men du får det att låta som att folk i södra Mali flyr undan torka och svält när det i själva verket handlar om tuareger som som kommer 100 mil norrut och flytt åt alla håll, bl.a söderut till Burkina Faso.

    SvaraRadera
  3. Förtydligande: Det är alltså den folkgrupp i norra Mali som vill ha självständighet som är flyktingarna som du visar i Burkina Faso... Dom har kommit från 100 mil norrifrån som flyktingar, genom ett land som är drabbat av torka.

    SvaraRadera
  4. Värt att tillägga är att Mali var ett stabilt land innan detta inträffade, och då ansågs landrisken som realtivt liten/hanterbar.

    Det återstår nu att gissa om vi återgår till det normala och hur lång tid detta tar? Det vore t ex intressant att veta om det fortfarande är problem med import/export över gränserna som det var initialt (tror ej det) och om det är problem för t ex Avion att få contractors på plats pga säkherhetsskäl? Om det är problem med dessa bitar så har vi en landrisk som påtagligt påverkar driften.

    Det finns en graf i EDR-presentationen där man tydligt ser att fallet i AVR-aktien har en liten komponent (Mali-oroligheter) och en större (fördröjd expansion).

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  5. RK, om det kan jag säga att jag specifikt läst (har läst/lyssnat mkt senaste dagarna...) att Avion har allting på plats för expansionen, i princip rakt genom så har importen fungerat. Man har bl.a gränsövergång mot Senegal.

    Problemen Avion har hänvisat till är att underleverantörer från väst pga ambassadvarningar om Mali generellt, inte velat jobba. Jag har hela tiden tolkat det som att främsta problemet istället varit brist på pengar.

    Kommentarerna från EDV om att dom nu ska låna ut pengar och återstarta utbyggnaden samt att dom säger att det varit väl känt i marknaden att AVR haft brist på pengar och att det är orsaken till att AVR gått mkt sämre än andra Mali-bolag styrker det tycker jag.

    Sen kan det inte nog betonas att Avion ligger några km från Randgold som fungerat helt utan problem och har rekordlönsamhet från sin anläggning i Mali och mkt bra börsutveckling.

    Min slutsats är att rabatten på Avion var rättvis pga bristerna i balansräkningen men felaktig på grund av Mali oroligheter och att den därför nu med finansiell lösning i form av merger borde försvinna = kurs upp.

    Det är vad jag satsar pengar på i en väl diversifierad portfölj där aktier alltid är risktagande förstås...

    SvaraRadera
  6. När skulle Avion kunna nå en årstakt av 200k?

    Om 9-12 månader om allt går enligt plan?

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  7. Presentationen jag länkade i bloggen en bit ner om Endeavour/Avion indikerar ju på sida 23 att dom hoppas göra 150k under 2013. Dvs ett matematiskt exempel skulle ju kunna vara 100k årstakt under H1 2013 och 200k årstakt under H2. Skulle ju ge snitt årstakt på 150k. Så det skulle ju bli rätt explosiv tillväxt. Först 100k till i årstakt under H2 2013 och sen 100k årstakt till från Ivory Coast under H1 2014. Börsvärde på 800 mcad känns väldigt lågt inte minst med tanke på att bolagen i praktiken är skuldfria net of cash samt kommer kunna internfinansiera utbyggnaderna.

    SvaraRadera
  8. Med en prognos om 450k när dessa expansioner är genomförda så kommer Mali att stå för 45% av produktionen. Jag gissar att vi därefter under 2015-2016 kommer se ett tillskott från 100-150k från Houndé tomten i Burkina Faso.

    Mali kommer säkert vara fortsatt i rubrikerna under resten av 2012 pga kriget och flyktingsituationen. Men det gäller som sagt att ha en grundläggande geografisk kunskap om landet och vilka delar som är direkt berörda och vilka delar som mer är indirekt berörda pga flyktingar norrifrån.

    Mali har idag 6% royalty och 30&% företagsskatt vilket jag tror är en väldigt stabil situation. Randgold invigde ny gruva häromdagen med representanter från centralregeringen, även den ligger i mycket lugn del ute i sydväst nära Senegal.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar den här dealen allt mer, EDV kan fördubbla produktionen inom ett år till en rimlig penning, plus att de får t ex Houndé. Vi kan se 450-500k under 2014, och det utan Houndé.

    Vi ska inte glömma bort att Avion hade ett mcap på ca en miljard CAD när den stod som högst (mycket förhoppningar inprisade), även Semafo hade ett mcap på dryga tre miljarder (också mycket inprisat). Marknaden kan alltså ge bolag i västafrika mycket höga värderingar, om vi har ett bra sentiment.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  10. Precis, allt handlar ju om vad man får för pengarna och för knappa 800 mcad tycker jag vi får förbaskat mycket. Det betyder inte att bolaget är riskfritt.

    Som vi sett i bolag som Semafo, AuRico, GORO, Kinross m.fl så är det en riskabel bransch. Så man får värdera odds och genomföra sin handelsstrategi för att försöka få så god avkastning som möjligt till lägsta möjliga risk.

    Jag har också verkligen fattat tycke för oddsen i denna dealen. Det hindrar inte att jag kommer sikta på att sänka risken genom att sälja lite om vi exempelvis ser snabba 10-20% i Avion vilket inte är orimligt i hygglig marknad när säljtrycket runt affären avtar. Allt för att förbättra mina odds till en god affär... Ungefär som jag gjort i Semafo m a o.

    SvaraRadera