onsdag 15 augusti 2012

Avion conf call & rapport

Öppnar upp denna blogg med vad jag hoppas är en fungerande live länk på conf callen från Avion för den som bara vill lyssna. Startar 10.30 Kanada tid och 16.30 svensk tid:

Länk

Avions sista conference call... inte utan att man kommer sakna dom och det känns tråkigt att dom tvingas lämna på detta sättet. Jag har stort förtroende för ledningen men som så många andra så underskattade dom vikten av en stark balansräkning i de nya tuffare tider vi befinner oss. Jag kommer med intresse följa Dudek och Begeman i framtiden också i nya bolag.

Red direkt efter konf:
Jag kan bara instämma med den sista inringda kommentaren. Avion blir del en attraktiv del av ett attraktivt större Endeavour. Jag var själv här mycket tydlig över att jag inte vågade äga Avion tidigare pga svag balansräkning trots att jag gillade vad som fanns i bolaget. Nu är det åtgärdat och jag tror på en ljus framtid med högre produktion och lägre cash cost och en mycket stabil balansräkning.

Jag tycker Avion's ledning gjort det bästa dom kunnat utifrån en svår situation. Jag skulle nästan vilja säga "snyggt räddat". För det kunde ha gått betydligt värre. Det man skulle gjort annorlunda är naturligtvis att ha kört en stor PP och skapat stark balansräkning på +2 cad men jag vet att samma huvudägare, Sprott och Sentry, som varit mkt kritiska mot ledningen senaste tiden, att dom också var tunga spelare i att blockera PP däruppe.

RED:
Från det att dom får utbyggnadspersonal/contractors på plats igen för utbyggnationen av anrikningsverket (mill) så räknas det ta 5 månader att bli klara. Man anser sig ha räknat försiktigt och räknar med 17 musd för kvarvarande Capex. Positiva förhandlingar pågår med contractors om att återvända.

Det upprepas igen (från merger conf) att man förväntar sig lägre cash costs under andra halvåret och i takt med att man blir mer varma i kläderna vad gäller underjordsbrytningen. Ungefär samma typ av resonemang som jag hörde från Randgold om deras skifte från open pit till underground i granngruvan. Avion anser sig också ha haft negativ påverkan av cash cost pga oroligheterna.

Min gissning är att EDV´s folk var där för att påminna Avion folket om att vara konservativa om vad man säger. Min gissning är kort och gott att det kommer vara en mycket nervös ledning hos EDV fram till oktober när mergern "är hemma" och man vill inte marknadsföra Avion kort sagt. Samtidigt finns nu med senaste räkenskaper det mesta ev andra budgivare kan förvänta sig ute så antingen får vi ett motbud i närtid eller så avtar sannolikheten med tiden som löper, tror jag.

Jag är ägare i Avion för att jag gillar nya bolaget skarpt. Konkurrerande bud vore strikt en bonus.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Tack för denna länk till Avino CC. Fungerade utmärkt. Måste medge att jag tycker detta är en tråkig avslutning för Avion och oss aktieägare.
    Asbjörn

    SvaraRadera
  2. "Dacha Strategic Metals Inc. and Aberdeen International Inc. Announce Business Combination"
    Jaha, det var orsaken till det ologiska handlandet i DSM med stora volymer som drev upp kursen markant. Här kan man ju prata om att manipulera kursen men då jag äger betydligt fler DSM än AAB så klagar jag inte.

    /MG

    SvaraRadera