måndag 13 augusti 2012

Australiensiska noteringar för den med abstinens

Även om det tyvärr är så att både Avanza och Nordnet saknar online handelsmöjlighet mot Australien så är det intressant att följa vissa bolag. De jag brukar öppna och titta på en måndagsmorgon som denna är:

Endeavour Mining 1.95

OceanaGold 2.13

Perseus Mining 2.38

Relevant är då även växlingskursen mellan AUD och CAD i skrivande stund 1.045

Mest intressant av ovanstående siffror för tillfället är för mig att 903.000 aktier omsattes i Endeavour till kurs 1.95 - 1.985 med stängning på 1.95. Slutkursen motsvarar 2.04 cad eller 2% högre än i Kanada. Volymen var också ovanligt god. Med uppköpsfaktorn 0.365 så motsvarar det en kurs på Avion om lite över 74 cent.

Sådär, det var åtminstone ett litet köttben till Kanada placerare med abstinens.... I övrigt ser det ut som gulds utveckling som vanligt kommer spela stor roll. Mkt med det tekniska där för tillfället.

5 kommentarer:

  1. Hej
    Är det inte smartare av Randgold att lägga ett bud på EDV så får man två flugor på smällen
    /Kim

    SvaraRadera
  2. Randgold kommer göra 1.2 miljoner ounce 2014. Ska jag vara ärlig så tror jag inte dom är alls intresserade av EDV´s lilla Youga gruva (notera att EDV tror den kommer krympa kommande år). Nzema vore i nytt land för Randgold och är större men jag tror ändå inte ett strategiskt mål. Möjligen kommande gruvan Agbaou i Ivory Coast vore intressant.

    Men på det hela taget så tror jag att det är just Avion´s områden runt Loulo komplexet i sydvästra Mali samt tomt med större potential i Burkina Faso (Houndé) som skulle kunna vara av intresse.

    Så här beskriver Randgold sig:
    Randgold operates four gold mines: Morila, Loulo and Gounkoto in Mali and Tongon in Côte d’Ivoire. A fifth mine, Kibali in the Democratic Republic of the Congo, is currently being developed and first gold is scheduled for the end of 2013. The Massawa project in Senegal is at feasibility stage and exploration programmes are underway in Burkina Faso, Côte d’Ivoire, DRC, Mali and Senegal.

    SvaraRadera
  3. Jag vill betona att när man spekulerar i sånt här som uppköp av Randgold så är det en rätt låg chans, säg 5-10% men det är en chans som idag inte kostar något då Avion handlas 5-6% lägre än Endeavour snarare än premie pga möjligt motbud.

    SvaraRadera
  4. Nu vet inte jag ifall det var Avions ägare som tog initiativet till affären med EDV, men i sådant fall så borde väl kanske Avion även varit i kontakt med Randgold och försökt sälja in sig där? De flesta bolagen/personerna i det området borde väl känna till varandra ganska väl?
    /Sebbe

    SvaraRadera
  5. Som jag fattade audio presentationen (se första bloggen) som är mkt väl värd att lyssna på (jag har lyssnat 3-4 ggr) så var det EDV som närmade sig Avion för 3-4 veckor sedan om jag minns rätt.

    Men du lär ha alldeles rätt, Randgold och Avion lär känna till varandra och varandras områden mkt mkt väl. Avion nämnde att historiskt sett har andra parter varit med i diskussioner men jag vet inte om Randgold är en sådan.

    SvaraRadera