måndag 20 augusti 2012

Aurcana conf call

Några korta kommentarer, blir kanske mer när jag får chans att lyssna om ett par gånger (förutsatt att dom publicerar den och inte kräver att man ska ringa in igen..)

1. För mig lät det som han bekräftade flera av tidningsuppgifterna som jag publicerade här som en varning om Shafter:
a) Krossen hade gått sönder (motorn)
b) Dom hade permitterat arbetare som resultat av detta.

Märkligt nog kallade han det för missinformation samtidigt som han bekräftade det... men kanske menade han att det inte var huvudproblemen dom stött på i sin produktion när det gäller de missade produktionsmålen vid Shafter.

300-400 tpd underjordsbrytning i dagsläget och 1500 tpd nämndes i conf callen faktiskt om jag hörde rätt som i slutet av året.

Blogginlägget med alla lediga jobb platser var också en pusselbit. Brist på kompetent personal pekades ut som deras största problem.

Vad som gav mig fortsatta olustkänslor var att man ströp frågestunden väldigt aggressivt vid ett tillfälle när det rimligen var extra stort behov av att få ställa frågor vad som egentligen händer. Jag har ärligt talat aldrig upplevt något sådant. Även mäklarfirmorna klipptes av och frågestunden var uppenbarligen inte bara begränsad till en fråga/person utan också i tidsomfång, märkligt.

Jag hoppas framförallt mäklarfirmornas analytiker uttrycker sitt ogillande även om dom säkert inte är lika beroende som privata investerare av att en sådan här frågestund får fungera fullt ut.

La Negra går utmärkt vilket också framgått av rapporten. Det var också positivt att kvarvarande investeringar är låga vid Shafter nu när kassan börjar krympa samtidigt som kommersiell Shafter produktion är rejält försenad.

Jag har svårt att se vad som ska driva detta bolags kurs uppåt kommande månader. Kursen får komma ner rätt rejält för att jag ska vara intresserad kommande veckor m.a.o. Speciellt intressant är att 200 dma ligger lite över 86 cent. Torde vara rätt viktigt att den nivån håller.

5 kommentarer:

  1. Grymt bra jobbat med dina uppdateringar!!
    Aurcana känns inte lika intressant längre. Funderar
    på att gå in i Semafo, vad tror du om timingen nu?

    SvaraRadera
  2. Värdefullt inlägg som vanligt. Detta visar bara det jag har sagt tidigare, uppstarter och underjordsbrytning är mycket hög risk, kombinationen ger ännu högre risk. Dessutom är sentimentet fortfarande oförlåtande, dvs begränsad uppsida men desto större nersida.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  3. Det är alltid svårt med tajming det är därför jag alltid försöker snitta in mig och snitta ur. Men som jag nämnde så tog jag första post på 3.45 och jag tror jag fått en post på 3.42 nyss.

    Jag tycker Semafo funkar bra i portföljen men jag har nya EDV och Avion som klar favorit bland västafrika bolagen. Samtidigt vill jag ju inte gå för tungt i något enskilt bolag.

    SvaraRadera
  4. Hej OB Jag har två frågor som jag hoppas att du vill hjälpa mig med:

    Vilket är bäst i nuläget, att köpa Avion-aktier som sedan blir EDV eller att köpa EDV-aktier direkt?

    Vet du något om Gold World Resources Inc ??

    SvaraRadera
  5. Det är viktigt att säga att jag har ju aldrig facit på vilka vändningar saker kan ta men:
    - Jag har bara köpt Avion aktier som givet att budet går genom vilket jag är övertygad om att det gör i omröstning, handlas med rabatt. (Ta 0,365 x EDV kursen så får du kursen Avion "borde" handlas till).
    - Orsak två är att jag genom att hålla Avion exponerar mig mot ett konkurrerande högre bud på Avion från t.ex Randgold.

    Avion är idag mitt klart största innehav med GAV kanske strax under 68 nu.

    Jag känner inte till Gold World Resources.

    SvaraRadera