fredag 17 augusti 2012

Arbitrage Dacha vs Aberdeen

Låt mig peka på det uppenbara för den som tror affären mellan DSM och AAB kommer gå genom och tänker förbli aktieägare:

50 cent DSM = 40 cent AAB

Jag själv har ju bara AAB aktier kvar så det är ju inget jag kan utnyttja. I skrivande stund erbjuder marknaden köpare på 52 i DSM och säljare på 38.5 i AAB = arbitragemöjlighet.

Jag har senaste månaderna funnit värde i att äga båda bolagen på respektive egna grunder och det är min avsikt att fortsätta bevaka det nya bolaget för att se om jag tror jag kan tjäna pengar på att vara aktieägare.

Jag har numera (igen) en rak och fungerande diskussion med Dacha CEO Scott Moore som också blir ny CEO i nya bolaget vilket glädjer mig. Det är alltid ett styrketecken när en företagsledning klarar av att diskutera även när aktieägare ibland även är kritiska.

Jag tenderar ju att år efter år hamna i något eller några av de intressanta bolag som Forbes tar fram så jag har kort och gott blandade känslor inför dom :-)... som så många gånger i livet.

Men som sagt, räkna med fortsatt bevakning av det nya bolaget.
----------------------------------------------------------
Fråga i blogg en bit ner:

F & M, vilka är dessa och vad gör de för dumheter? ;)
/Björta
RED: Svar på Björtas fråga då länkarna i kommentarerna tyvärr inte blir klickbara. Här kan du läsa om "moderskeppet". Det är alltså en företagsgrupp runt entreprenören Stan Bharti. Kreativt & kontroversiellt folk som ligger bakom bolag som Allana, Dacha, Aberdeen, Avion, Sulliden m.fl m.fl.

11 kommentarer:

  1. Dumpade idag ut mina sista 200.000 aktier i DSM på 0,50-0,51, igår gjorde jag av mig med AAB. Troligtvis för tidigt men passade på när någon desperat ville behålla kursen över 0,50...
    Trist slut kan jag tycka och mitt förtroende för Bharti blev inte stärkt iom detta.
    Däremot, precis som du skriver är Scott en väldigt trevlig och sympatisk person, han har alltid tidigare tagit sig tid för mig och mina frågor.
    I dagsläget äger jag bara ett mindre spekulativ post i AAA som ingår i Bhartis Forbes & Manhattan.
    Stan Bharti måste nog bli mer aktieägarvänlig innan jag på allvar går in tyngre i något av hans bolag.

    /MG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sålde också mitt sista ikväll, men jag försöker hålla koll på utvecklingen om huruvida affären verkligen går igenom. Ett motbud finns väl inte på kartan? Tyvärr så försvinner det enda "säkra" HREE-playet med Dacha, man hade ju hoppats kunna få vänta ut pris-lagget tillsammans med återköp, i väntan på avveckling. AAB är ju ett bolag med en korg av intressanta innehav, som kunde fungera bra som diversifierare i en marknad där sentimentet för mineralbolagen vänder. Men med kommande stora del i Dachas metaller (vars prisrörelser är väldigt oförutsägbara) så blir det inte någon riktig ordning på det. Frågan är ifall substansrabatten kommer att minska något nu när bolaget blir större och även AAB-delen upplistas. Skulle tro att det som av ett under går enkelt att avyttra Dachas metaller i höst, så att Bharti får som han vill ;-)
      /Sebbe

      Radera
  2. Bra drag i DSM efter nyheten, lite konstigt tycker jag eftersom affären inte känns lyckad.

    Det DSM gjorde bra var att de återköpte förra året, vilket dämpades av en hel del warranter som löstes in.

    Enligt Gecko så har DSM jobbat hårt för att sälja av innehavet under en längre tid utan att lyckas (vilket delvis kan förklara varför man inte sålde för ett år sedan, det finns/fanns inga köpare), om så är fallet minskar ju lusten än mer att äga bolaget om det sitter på illikvida metaller och juniorer.

    Aldrig mer Bharti såvida inte Sulliden får alla tillstånd och gruvplan på plats och lokalsamhället bakom sig.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  3. RK, jag skulle inte per automatik ta vad dom skriver som Dacha's VD's ord och kom ihåg att det är Scott Moore som är nye CEO med Aberdeen som dotterbolag.

    Som jag skrev så har jag blandade känslor angående Bharti gruppen. Dom är skitduktiga entreprenörer som kreativt skapar intressant företag efter företag. Många av personerna i företagen är både extremt kompetenta och trevliga och svarar småsparare åtminstone mer än många andra bolagsledningar gör.

    Samtidigt har jag bestämt mig för att jag inte tänker jamsa med några ledningar bara för att få uppmärksamhet utan ställa precis de kritiska frågor jag känner för samt blogga utan att bry mig om för mkt att jag trampar på tår och gör någon sur. Hellre få och vettiga diskussioner än många menlösa är då tanken.

    Sebbe, jag köpte Aberdeen aktier idag på kanske snitt 37.9. Jag hade ju kontakt tidigare under kvällen med Scott och han gav ett engagerat offensivt intryck. Kombinerat med fortsatt mkt aktiva köpare i Dacha och över 15% rabatt via AAB så slog jag till och tog lite aktier. Framöver blir det dock nog mest snålbud för mig.

    Med risk att riva upp gamla sår så kommer jag påpeka för Scott att min bestämda åsikt är att Dacha's rabatt steg trots förra återköpet främst pga AAB's försäljningar. Naturligtvis i kombination med att HREE priserna toppade ut men AAB neutraliserade i princip på egen hand hela återköpet.

    Jag ser fulla återköp som mycket viktigt verktyg i att vara aktieägarvänlig så länge substansrabatten är mer än säg 30%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att Scott försökte så gott han kunde att skapa aktieägarvärde genom återköp etc, och kanske vill fortsätta så i det nya bolaget. Men- som du också är inne på -så har det ringa effekt om inte Bharti&CO också lever efter samma filosofi. De har hela tiden fingrarna i syltburken och kladdar med warranter eller låter bolagen låna ut pengar till andra bolag i sfären etc... Dacha hade någon form av lån till ett F&M bolag, som skrevs av för ett tag sedan, och det förstod jag mig aldrig på (och det må vara mitt problem) men det kändes tveksamt. Det pratas en del på Stockhouse om olika frikostiga fallskärmar till delar av ledningen och generösa optionsprogram för AAB-killarna etc. Men det är bra OB om du kan nyttja ditt ägande till att försöka pressa ur vissa klargörande från dessa herrar. Nu när bolaget blir större så kanske dom tvingas sköta det "snyggare".
      /Sebbe

      Radera
    2. OT: Förresten, har du någon förväntan på ungefär när Minco Silvers tillstånd borde kunna komma? Tack på förhand.
      /Sebbe

      Radera
  4. OB och Sebbe,

    Jag är bara en glad amatör, men det vi vet är att bolaget inte har sålt några större mängder HREE senaste året, trots ATH för metallerna. Då frågar man ju sig varför? Finns det inga köpare till metallerna eller vill de inte dela ut delar av bolaget till ägarna via en försäljning? Det är dessa frågor som det är svårt att få en klar bild utav som utomstående, man kan bara gissa, men jag är iaf besviken på hur det hela har utvecklats. När man sen för några månader fick läsa att bolaget fick på fingrarana från börsen angående en transaktion inom FM-gruppen, ja då bekräftas det man ibland hör om Bharti och FM. Så jag kommer iaf tänka mer än en gång innan jag satsar mina pengar hos dem igen.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  5. Aurcanas Q2 och MD&A ute på SEDAR. Verkar vara lite issues/fördröjningar vid Shafter trots allt, dock inte crushern som det verkar. Anledning till "under performance" igår? La Negra tuffar dock på plan, dock verkar man ha dragit en hel del av ore inventory under Q2, osäker på om det är plannerat (kan ju ha att göra med att mill raten dragits upp och mining raten släpar lite...). Cash costen i positiv riktning med ökad througput.

    SvaraRadera
  6. Det var en rätt dålig rapport från Aurcana tycker jag. Dom är fåordiga i MD A exakt vad som händer men siffrorna talar ett tydligt språk, dom har problem. Noterar också att kassan krymper samtidigt som dom flaggar för att från Q3 också verkar vara ett förlorat kvartal för Shafter. Risken ökar i Aurcana. Exakt hur jag nu ska agera beror lite på vad dom säger i conf callen, känns som att dom måste förklara lite mer hur det ligger till. Samtidigt har jag ju sålt det mesta just för att jag är försiktig och vill undvika förluster (baserat på artikeln som pratade om att Shafter stod still) så vi får se. Tål att fundera på.

    Vi är tillbaka i Sverige nu med mycket praktiska sysslor inför nya huset och skolstarter för barnen i ny skola. Mitt 3 modem hade också lagt av vilket förklarar förseningen i att lägga ut era kommentarer.

    Sebbe, man kan ju spekulera i det (Minco's sista tillstånd) men det är Kina och från Dacha så vet vi ju att det inte alltid är lätt att veta exakt hur saker genomförs i det landet och vad för & när effekt det har... Jag tycker dock att det är värt att vänta för värderingen, fyndigheten & balansräkningen är så attraktiv så jag kan stå ut med den osäkerheten och trejdar aktien så länge. Såg ikväll att mina gamla kollegor också fastnat för bolaget, skoj för då är vi ju fler som jagar information och följer upp.

    SvaraRadera
  7. I samgaaendet mellan Dacha och Aberdeen aer det ju ganska haeftiga "termination payments" som kommer att utloesas. Sammanlagt i storleksordningen 8 MUSD. Det ter sig naestan anstoetligt i en vaenligt samgaaende som detta gaeller. Tror du att detta blir en "issue" naer aktieaegare skall roesta foer samgaaendet? Jag aeger i dagslaeget aktier i Dacha men inga i Aberdeen och om jag vill foersaetta aega aktier i det nya Dacha aer det vael baettre att saelja mina Dacha och koepa Aberdeen istaellet? Courtagekostnader tar ju bort en del av mellanskillnaden men laangt ifran hela. Aeven om samgaaendet inte skulle gaa igenom kaenns Aberdeen som ett baettre alternativ i det korta och medellaanga perspektivet. Tacksam foer dina kommentaer. Mvh Thunor

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte affären är hotad på något sätt dvs jag tycker man som Dacha ägare ska dra nytta av chansen till det rikliga arbitraget att sälja DSM och köpa AAB vid den typ av kurser vi sett senaste dagarna.

    Jag tror flera AAB ägare är mycket mycket missnöjda med budet och visar det missnöjet genom att kliva av "ologiskt & aggressivt". Dvs dom agerar känslomässigt.

    Jag har valt att köpa flera 100 tusen AAB och kommer fortsätta agera i AAB som jag gjorde i Dacha i våras och sommras. Kort sagt, jag tror AAB är ett vettigt köp och tog även in första posten igår på 37 cent till en familjemedlems konto.

    Fortsätter AAB vara under tryck så kommer ni se mig mycket aktivt på köpsidan tills den vänder... som med Dacha sist. Nya Dacha blir i mitt tycke ett attraktivare bolag än gamla AAB på flera plan.

    SvaraRadera