tisdag 10 juli 2012

Timmins Gold pressrelease

Låt mig först konstatera att siffrorna i sig är dåliga med vissa positiva inslag. Det finns en komplexitet med det här bolaget och jag är lite stressad men vill ändå få ut en kommentar någorlunda i tid.

Producerad mängd på 23k för kvartalet är fortfarande under 100k takt vilket är negativt.

Siffran på "gold recovery ratio" som är det område bolaget haft historiska problem, rasar igen ner till 59.45% vilket är ett klart bakslag (69% under Q1 vilket också är vad man ska uppnå enligt mineplan).

Båda bitarna skylls på att man haft en kross nere för  "kalibrering".

Bolaget har kört relativt high grade genom systemet med snitt på 0,9 gram medans man lägger låggradigt om 0.25 gram på hög. Det ökar fokus på hur mycket stordriftsfördelar som går att pressa ut under expansionen.

I korta drag så kan man säga att jag börjar dra öronen åt mig. Jag tycker inte bolaget levererar enligt plan. Det betyder inte att det inte kan bli bättre under H2 utan är mer en "ögonblicksbild & beskrivning av hur jag ser det ögonblicket utifrån dagens rapport".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar