torsdag 19 juli 2012

Största möjliga tysssstnad... ackumulering pågår...

Mäklare Byron (63) handlar för andra dagen i rad Dacha aktier med dold köporder på 48 cent, rätt begränsad lycka. 48 cent är också 200 day moving average som syns nedan.

Ingenting tyder på att Dacha börjat återköp. Varför kan man fråga sig? Min spekulation häromdagen var att man vet att ackumulering pågår och att man fått önskemål att inte störa det. Faller vi under 45 så kommer jag börja handla igen är min tanke efter att ju sålt "överinnehavet" på kanske snitt 48.5 cent. Dacha förblir tillsammans med Aurcana mitt största innehav.

Efter ytterligare köp idag utöver de som nämnts här tidigare så är Mart Resources tredje största innehav. Bolagets utdelning vid dagskurs 1.42 är på hela 14.1% !uppdelat på 4 st kvartalsvisa utdelningar, nämast i september och utöver det så får man en bonusutdelning på 7.1% (det är den som är avräkning per 23e juli och vad jag förstår betyder att den redan är dragen per idag 19e som då är första dag ex bonusutdelningen, jag missuppfattade själv den biten först och är inte helt säker på reglerna då jag inte brukar investera i utdelande bolag i Kanada så ofta... detta förklarar ju dippen idag men ger en intressant ingångspunkt för den dryga 14% permanenta utdelningen). Ja det är ett rätt lönsamt företag... skuldfritt och rejäl kassa. Möjligen så återkommer jag med en separat mer omfattande blogg om Mart framöver.

Åter till vår fullträff Dacha, lite ovanlig mäklare (Byron) som dock varit inne i Dacha med stora pengar tidigare och köpt men inte sålt om jag minns rätt. Kan naturligtvis vara olika personer/institutioner...
Visit StockCharts.com to see more great charts.
Ser väl hyggligt ut? Kom gärna med TA synpunkter... :-)

I övrigt så tuffar Dundee på. Jag fick också en fråga om jag hade några uppgifter om tidsplan för Minco's tillståndsprocess, svaret är nej.

Semafo och Avion är båda svagare än jag önskat. Två västafrikanska producenter som gjort marknaden besvikna och det tar tag att reparera. Jag väntar på rapport om vinst och cash cost för Avion vilket jag hoppas ska ge kursen lyft.

I fallet Aurcana så behövs nyheter för att få fart på omsättning och kurs och man ska komma ihåg att många företag har som policy att inte släppa nyheter när placerarna ändå är upptagna med semester. Zeal publicerade ju en artikel nyss om att vi typ är 1-2 veckor från den teoretiska perfekta köppunkten i sommarstiltjen baserat på statistik så riktigt svaga dagar så vågar jag mig på ett och annat köp...

3 kommentarer:

  1. TA är inte my cup of tea, men det är iaf glädjande att vi inte verkar ha några gaps på vägen upp från 0.33, men det hade knappast spelat någon roll med ett gap på säg 0.40, gissar jag. Det är inte det som styr.

    Trenden är ju glasklar och det är kul att de inte har börjat med återköpen. Det som sticker ut är ju de tre volymsstaplarna som visar på kraftfull omsättning under tre dagar, men klen annars. Kul också att säljarna som kanske ägt aktien sen förra våren/sommaren inte dumpar allt på dessa nivåer, utan hoppas på mer. Jag är en av dessa.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. Jag tror också det finns mer positiv utveckling i Dacha kommande 6 månader. Ska avslöja att jag inte var helt sanningsenlig med procentsiffrorna (andel av portfölj) jag skrev i OB Portföljen... blev lite mer när säljarna hade annan åsikt än jag därnere... Sådant med alltför koncentrerade portföljer vill jag dock inte uppmuntra till så jag skulle kalla det för en vit lögn... oavsett så var det skönt att få ner vikten till mer "korrekta" nivåer på dryga 10% av portföljen eller vad det nu är för tillfället.

    SvaraRadera
  3. Jag har ca 40% i Rio Alto, vilket egentligen är för mycket, men när jag tittar runt så hittar jag ingen bättre junior därute som levererar god vinst, utan uppstartsrisk kommande år, men ändå stor tillväxtpotential via egenfinansiering.
    Men visst äger jag andra PM-juniorer, kanske 7-8 stycken, och det är för att sprida riskerna, risk/rewarden är sämre än Rio.

    /RoyKeane

    SvaraRadera