torsdag 5 juli 2012

Silver är det nya guld...

säger Eric Sprott när han försöker få småsparare att köpa silver istället för guldmynt...

Kanske menar han följande:

De olympiska guldmedaljerna har följande sammansättning:
92.5% silver
1.34% guld
resten är koppar.

Så visst, i olympiska kretsar så finns det en logik i Eric Sprotts uttalande. För den som undrar så innehåller även silvermedaljen 92.5% silver men 2-orna får avstå de 1.34% guldplättering... Källa.

Jag brukar försöka lyssna på Eric Sprott en gång i halvåret eller så. Min poäng med att säga det är att de flesta tyckare har fullt logiskt ett ganska begränsat budskap att förmedla och förnyar inte det så ofta. Det är själva tanken med bloggrullen till vänster. Den är tänkt att ge mig själv den fulla bredden av intressanta åsikter snarare än att lyssna på John Embry och Eric Sprott uppmana mig att köpa silver respektive att marknaderna är manipulerade... varje vecka. Jag ifrågasätter inte korrektheten i deras råd utan påpekar enbart att det om något snarast är skadligt för ens tänkande och ekonomiska hälsa att lyssna på det för ofta... :-)

4 kommentarer:

  1. De gnäller inte på manipulerade marknader när priset går upp....skummt

    SvaraRadera
  2. Instämmer. Att lyssna på Sprott & Co är kul de två första gångerna. Sedan tröttnar man. Det är alltid köpläge i guld och silver, ALLTID, enligt dessa haussade "profiler".

    SvaraRadera
  3. -å andra sidan har det inte varit någon höjdare att ta rygg på dig heller OB.

    SvaraRadera
  4. Jag föredrar att ha ryggen fri...

    SvaraRadera