onsdag 25 juli 2012

Semafo


Vd La Salle
Mycket attraktiv värdering tycker jag. Stark balansräkning, bra lönsamhet och utdelning. Även med senaste motgången så har man en klart attraktiv tillväxtprofil och det är värt att påminna att det endast var den (tillväxtprofilen) som fick sig en törn och orsakade raset.

Lite grundfakta baserat på kursen 2.98 när jag skriver detta:
Börsvärde 814 mcad
Kassa 174 mcad, inga skulder.
Nettobörsvärde alltså 640 mcad

Vinst under Q1 efter skatt och statlig andel: 28.1 mcad (x4 indikerar alltså årstakt 112 mcad).

Semafo är ett oljeberoende företag och Brent är ner 8% för Q2 jämfört med Q1 och har fortsatt ned ytterligare något under juli månad.

9e augusti är det conference call och sommaren går mot sitt slut. Det skulle förvåna mig om inte Semafo uppdateras i samband med detta. Vi är i slutet av traditionella sommarsvagheten och Semafo tycker jag är ett givet val till guldportföljen vid dagens attraktiva priser. Sen slutligen till den läsaren som ifrågasatte visheten i att jag minskade på mitt GAV strax över 3.5 cad....  marknaden tenderar att överdriva och billigt kan som sagt alltid bli billigare... vi får se om dagens rejäla batch var mer träffsäker i att hitta botten. En sak är säker, ni kommer se mig sälja en del på nya snitt GAV med...

Semafo faktablad daterat juli 2012 finns här:

8 kommentarer:

  1. Du glömde ta med att dom är utdelande också.
    Tore

    SvaraRadera
  2. Ja bolaget är nu mycket prisvärt.

    Om jag förstod rätt så fick man mycket stryk pga att fick skriva av en del/allt som man gjort i samband med förberedelser för undergroudmining för att istället satsa på det enorma dagbrottet? Vilket då alltså ger en försening, men på sikt ingen fördyrning, snarare tvärtom?

    Hur ser du på den politiska risken?

    the aureport skriver idag om peru och minera, sulliden, rio alto och del annat.

    http://www.theaureport.com/pub/na/13969

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  3. Denna kommentar har jag hängt upp mig på, har inte hittat ngn info kring det hela heller, varken på Sedar eller hemsida. Stämmer det så är det antagligen ett av skälen till att de stora flyr aktien.

    "Nana Sangmuah, analyst with Clarus Securities Inc., said the open pit scenario was “not as economic” as he had expected. He said that the projected average of life of mine cash costs will now be US$980 an ounce versus a previous estimate of US$732 an ounce."

    (Källa: http://business.financialpost.com/2012/07/12/gold-miner-semafo-plunges-22-after-wave-of-downgrades)

    980 dollar per oz i cash cost är inget vidare, uppepå det hamnar väl då royalties, kapitalkostnader etc etc.

    SvaraRadera
  4. Mera hejarop!
    Kul att läsa din sida som präglas av intressanta inlägg blandat med egna funderingar. Du verkar ha lite distans till dit investerande vilket jag uppskattar.
    Det känns sunt då alltför många bloggar inom ditt "skrå" numera tenderar att handla om jordens undergång eller hurvida guld ska ska gå till 5000, 7000 eller 10000 usd.

    Bra jobbat!

    ps. jag ökade också Semafo idag och har förhoppningar om att det blir en bra affär


    /G

    SvaraRadera
  5. 1. Tore, jag tror jag skrev det från början högst upp men kanske tillkom det i en av de ofta många editarna. Oavsett så är det ju utdelning något man vill se i ett modernt välskött guldbolag. Det indikerar mycket tydligt att det blir pengar över.

    2. Tack för tipset, har ju dom i bloggrullen till vänster och även på mail men inte hunnit läsa ännu. Om politiska risken så var det ju ett skrämselskott i Burkina Faso för kanske ett år sedan (om vi nu bara fokuserar på Mana där största värdet ligger) men Burkina har ju annars en lång historik av stabilitet. Vi har en ökad fokus på risken i Västafrika pga Mali och jag skulle vilja vända på det och säga att i en väl diversifierad portfölj så har man alltid land-risk men det måste också ställas mot pris, och jag tycker bl.a Semafo´s värdering visar att Västafrika börjar bli prisvärt.

    3. Jag läser ju inte Clarus men så här säger några andra som jag har tillgång till och skickat ut även till JF om Mana Super Pit:
    CIBC
    Cash operating cost of $653/oz. are quite reasonable and below the
    worldwide average for gold mining companies. Additionally, we believe
    lower fuel prices will translate into improved operating costs.
    Ser att Haywood inte vill låta mig kopiera citat men även dom upprepar bolagets uppgifter om 653 usd i operating cash cost.

    Jag gissar Clarus hänger på och slår ut precis alla fasta kostnader dom kan för att skapa en "allt med cash cost".

    Men du är ju inne på något man hela tiden måste bena ut, nämligen vad menar bolagen och analytiker när dom säger "cash cost". I detta fallet så använder ju bolaget den mest strippade versionen med "cash operating cost" medans analytikern (som jag inte läst) troligen använder den mest fullmatade versionen... Men jag tycker det är hyggligt okej siffror trots allt. Framförallt tror jag att dom med dessa siffrorna och pågående expansion lätt klarar hålla dagens lönsamhet vid dagens guldpriser och då framstår värderingen som låg, speciellt med låg operationell risk genom super pit istället för underjord och väldigt bra livslängd.

    4. Skoj att du gillar den. Jag såg att det gick ut en länk från Nisse (JF) och det jag skulle vilja speciellt peka på för nya besökare är att titta på bloggrullarna, till vänster och höger. Dom ligger och uppdaterar sig per automatik med senaste artikel överst och fungerar som min egen ekonomitidning och jag tycker själv det funkar suveränt med RSS. Även JF sidan uppdateras där för övrigt.

    SvaraRadera
  6. Angående cash cost, om 980 siffran är inklusive allt så skulle ju även 732 siffran varit inklusive allt, vilket känns aningen lågt. Räknar man baklänges och drar av kapital, royalty, etc etc så skulle operating cost vara otroligt lågt. Därför tror jag inte allt är inräknat i dessa 980.

    Men som sagt, detta cash cost uttryck förvirrar fler gånger än det ger klarhet...

    SvaraRadera
  7. Senaste (Q1 2012) cash operating cost för Mana var med rekordhöga oljepriser 619 usd. Om de två siffrorna så håller jag med om att även 732 naturligtvis var räknat på samma sätt. Men det var fasta kostnader som förberedelse för underjord medans vi nu mer hanterar stora mängder pre-strip av jord/sten för att komma åt malmen. Kort sagt vad som nog händer är att skillnaden mellan total cash cost all in och cash operating cost, att den vidgas medans operativa risken sjunker. Men vi har ju inte Clarus rapporten så det är ju gissningar hur dom nått sin höga siffra.

    Sen var det det här med oljan, utan att veta vilket dieselpris dom räknat med så kan jag konstatera att det nog är en avsevärd post (värt att komma ihåg att Semafo drabbas hårt om oljan sticker pga t.ex nytt krig mot Iran) men man kan nog anta att dom räknat under Q1 & Q2 med siffror på oljan som idag i varje fall inte är värre.

    Sen ett par viktiga saker att notera. Cash cost börjar inte stiga nämnvärt (utöver allmän inflation för sektorn) förrän produktionsåret 2015 och då måste vi även ta hänsyn till att den gör det i kombination med att Mana´s produktion ökar med 50% vilket mer än väl kommer täcka upp det kliv upp total cash cost som då sker.

    För mig så känns det som bolaget värderats ner på grund av de usla siffrorna på metallurgin för områdena söder om Mana. Men bolaget kommer utan tvekan jobba med dom och för mig är dessa områden inte med i min värdering mer än som en option att bolaget har extra uppsida om t.ex flotation som komplement till cyanidsteg skulle få upp siffrorna till mer normala 80-90% utvinningsgrad.

    Om Semafo tidigare var värderad för "perfektion" så är det nu värderat med mycket misstro, kort sagt ganska försiktigt så jag tycker det funkar bra för mig att lägga 5-10% av portföljen i kombination med aktiv trading i bolaget. Som framgått av tidigare inlägg och kommentarer så har jag ju en mycket försiktig syn på dessa börser för tillfället dvs det vore fel att beskriva det som att jag köper Semafo och lägger den i skrivbordslådan för en trippel om tre år... Mitt övergripande mål är 10-20% avkastning till lägsta möjliga risk och det inkluderar att "sälja först och fråga sen" när jag t.ex ser aktier som drar 10-15% på en eller två dagar utan god förklaring. Målet är hela tiden att öka likviditeten för att kunna handla på de otaliga svaga dagarna när bolag är ner 5-10% på en dag.

    SvaraRadera
  8. Ur Jennings rapport om tomterna söder om Mana som väckte besvikelse (förtydligande, ej i produktion idag utan framtida expansionsmöjlighet). Ej refraktoriskt, vilket ju är en viktig punkt:

    SMF noted metallurgical challenges with sulphide material at the Fofina, Yaho and nearby Fobiri zones, now collectively known as the South Sector.

    Management reassured us that the gold is not refractory just fine-grained and, hence, is expected to respond favourably to flotation and ultrafine grinding of the
    concentrate.

    Jag skulle vilja lägga till och poängtera att det enbart är SULFIDDELEN som hade denna låga första utvinningsgraden i testerna. Över den ligger flera år av oxiderat material. Dvs den som liksom jag diskonterar framtida vinster till nuvärde kan ju fundera över rimligheten i att justera ner dagens kurs baserat på försämrad lönsamhet flera år in på en kommande gruva....

    SvaraRadera