torsdag 19 juli 2012

Reglerna för utdelning i KF och KP för Kanada

Då jag som sagt räknar med mycket stora utdelningar från mitt nya stora innehav, Mart Resources så fann jag det bäst att uppgradera kunskaperna vad gäller skattesituationen i Kapitalpension och Kapitalförsäkring som är mina två verktyg för ägande.

Både Avanza och Nordnet sköter detta automatiskt och för en person som får utdelning i Kanada under 2012 så bör det se ut så här:
- 15% utländsk källskatt dras i samband med utdelningen dvs 2012.
- Under 2013 noteras den totala avkastningsskatten som dras det året (och betalas in 2014 till RSV).
- Under Q2 2015 ska man räkna med att få tillbaka det belopp som betalades 2012 men då max det belopp man betalat i avkastningsskatt under 2013.

På ett helt annat ämne, som berör bl.a  Dundee och Orvana. Utbudssidan för koppar utvecklas sämre än väntat och det kan bli så att stora short positioner i koppar från hedgefonder kan få en negativ överraskning i närtid, källa. Inget jag köper kopparproducenter på men det påverkar hur jag väljer mina guldbolag då koppar ofta är en vanlig bi-produkt för guldproducenterna.

5 kommentarer:

  1. Du menar nog 15% utländsk källskatt. Kanske ett strid om ord, men i alla fall.

    Fattar jag dig rätt om du menar att skatt på utdelning (kapitalförsäkring)på utländska aktier återbetalas upp till som mest den summa man betalat i avkastningsskatt?

    Björn

    SvaraRadera
  2. Ja just det, bra att du säger till så att det inte blir oklart. Har rättat.

    Och på din fråga, ja så fattar jag beskeden jag fick.

    SvaraRadera
  3. Jag slänger in ett tillägg. En del utdelningar är högre än 15%, som t.ex. LP (limited partners) bolag. Jag har själv en del sådana som t.ex. Sunoco Logistics Partner. LP-bolag delar ut så stor del av vinsten att beskattningen är hårdare, ~35%. Det konstiga var att jag har den i flera depåer och vad jag kan se så har Avanza i KF inte dragit en krona i skatt medan Danske Bank i ISK har dragit 35%.

    Men en sak är säker, man bör definitivt ha utländska direktavkastare i KF för i ISK måste du själv kräva tillbaka skatten som är dragen.

    SvaraRadera
  4. Fick utdelning från seadrill, USA listad, utan att ngn skatt drogs. Misstag eller kommer den att dras senare? Det var q1 utdelningen. Har nn och kf.

    SvaraRadera
  5. Lite langsokt men ar det nagon som "vet"/kan lanka till en studie av rimliga diskonteringsrantor for silverbolag? Jag sitter och titar pa Minco och ar generellt positiv till foretaget men gillar inte att berakningarna som presenteras i deras PP anvander 6-8% diskranta. Tack pa forhand.

    Peder

    SvaraRadera