fredag 27 juli 2012

Portföljförändringar

Gårdagen var rätt aktiv för mig och jag har uppdaterat portföljen.

Dacha är under avveckling efter goda 35% på kort tid på ett mycket stort innehav. Fyra saker gör att jag lättar "för tidigt": a) Europa & "resten av världen" krisen är ständigt närvarande och REE är inte guld... b) Dacha är en illikvid aktie och när man ska sälja är man beroende av vad några få aktörer har för planer. c) Guldaktierna är nedtryckta nära botten och är "attraktiva konkurrenter om mina pengar". d) När något dragit hårt så behöver det ibland vila.

Jag vet att flera av läsarna följt mig på resan med Dacha och gjort goda vinster. Vad jag nu försöker göra är att vara glasklar hur jag agerar i detta viktiga bolag (tar delvinster och på det sättet kan vara nöjd både om det fortsätter upp och om det vänder ned). Jag skriver för att jag tycker det är roligt när läsarna har nytta av mitt bloggande... och utvecklingen i Orvana tärde hårt på mig och lärde mig att jag inte kan linda in budskapet utan måste vara övertydlig (trots det lär man väl missa dom som "hört av en kompis att bolag X är bra") but you can only do SO MUCH... Sen märker ni troligen som läsare att jag försöker få bort fokus på bara ett bolag. Diversifiering är en gratis krockkudde men kräver naturligtvis då att man lägger in tiden och följer fler bolag.
Dundee PM: Jag lättade igår som jag nämnde baserat på att pyrite PEA visade "betydligt mer normala cash cost siffror" även efter krediter än de negativa som Dundee skämt bort oss med. Men jag behåller en del, uppsidan finns där.

För likviden handlar jag tre bolag sen ett par dagar:
1. Först och främst Semafo som jag redan sagt vad jag tycker om.
2. Mart, oljebolaget i Nigeria som blivit mitt näst största innehav och en absolut favorit. Jag hoppas på kurser runt 2 dollar om vi får QE3 och optimismen återvänder. (man måste ju få hoppas...)
3. Lydian som jag länge gillat och som har en värdefull kvalitetsstämpen från Brent Cook. Borde bli uppköpta av Dundee för övrigt.
4. Perseus Mining. Smällde in en bunt på 2.37 och hade tagit mer om den inte då studsat uppåt.

(Disclosure: Kom ihåg att jag inte gjort något åtagande att uppdatera alla affärer jag gör utan att det kommer variera från situation till situation både av ekonomiska och praktiska skäl. Ni själva och ingen annan har själva fullt ansvar för alla affärer ni själva initierar)

En aktie som jag också vill nämna att jag gillar är Allana Potash. Jag är dock lite kluven då jag misstänker att den inte kommer vara favorit i "den börsmiljö som nu väntar" där PM nog har bättre chans om vi ser QE3 åtgärder. Samtidigt "försvaras" aktien mycket aktivt av en stor ägare. Min strategi är nog att vänta med köp tills "den konstlat höga nivån" upphör och marknaden igen får sätta kursen utan inblandning. Men jag tycker som sagt projektet är väldigt intressant och ledningen verkar klart kompetent.
Mitt mål var/är ju som jag skrev igår att inte minska min exponering under gårdagens uppgång. Dvs allt sålt måste ersättas med nytt.

4 kommentarer:

  1. Tycker att trenden i går var att producenterna steg mer än explorecos, vilket kanske är naturligt och kanske fortsätter detta. Explorecos är oerhört spekulativa och kapitalet är nog försiktiga med dessa bolag. Sen kan man tycka att de juniorer som ej har produktion men en klassad fyndighet på ett par miljoner oz borde vara uppköpskandidater till dagens priser.

    Vi får se hur bolag som Oceana, BTO, Argonaut, Dundee, Rio, Semafo mfl beter sig idag.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. Guld/silver ratiot stödjer också bloggens mantra, fokus är på positiva kassaflöden och starka balansräkningar. Detta är ingen tidpunkt för spekulativa tenbaggers, först måste ratiot börja vända neråt, och inte ens då tänker jag överge producenterna.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  3. Vet du vad som hänt med warranterna i Dacha som kunde tecknats i juni?
    Är det nu satta till 2014 som ny teckningsdatum och ny teckningskurs?

    SvaraRadera
  4. Dom bör med stor säkerhet vara konverterade till 2014-06 för 50 cent warranter. Vad jag förstår skulle det ske med automatik att det blev så om ägarna inte anmälde att dom ville teckna för 42 cent mitt juni 2012 vilket dom inte lär ha gjort GISSAR jag.

    SvaraRadera