tisdag 31 juli 2012

Oddsen för att FED ska agera

i form av nya QE vid dagens och morgondagens möte verkar sjunka. Flera större amerikanska banker prognosticerar (och eftersom vi inte har marknadsekonomi utan politikerekonomi så är jag av åsikten att informationsflödet som går att tjäna pengar på tricklar ner från toppen till botten i gradvisa steg för att slutligen bli officiellt offentlig...) att det blir mer av "vänta och se" med möjligen lite ord om längre period av låga räntor.

Vidare tyder mycket på att ECB chefen sa lite väl mycket och framförallt för tidigt då allt i Eurozonen är låst i väntan på ett tyskt domstolsutslag om vad Tyskland kan godkänna och inte godkänna.

Tillbaka till FED så får jag intrycket av att det är väldigt schizofrent när man lyssnar på deras uttalanden. Jag gissar det liksom den politiska världen i USA handlar om att olika grupperingar har olika intresse av hur ekonomin ska utvecklas inför vad dom tycker är det viktiga presidentvalet i höst.

Det är slående när Ben Bernanke frågas ut i kongressen att frågan om penningpolitiska åtgärder för att stimulera ekonomin är djupt, djupt politiskt kontroversiell. Men med tanke på hur republikanerna agerat tidigare så vet vi att det inte är någon ideologisk konflikt utan mer taktiska överväganden. Skulle jag gissa hur det låter i FED så är det att "den demokratiska grupperingen" kommer gå med på att inte agera i augusti om "den republikanska grupperingen" lovar gå med på att agera om nästa två jobbrapporter också är dåliga etc...

Vad man aldrig kan veta är vad marknaderna prisat in och inte prisat in. Rent allmänt kan man kräkas över vad det är för parametrar som är viktigast för oss att hålla koll på...

Om varken USA eller ECB agerar så kommer vi få en mycket intressant höst.

Jag skulle vilja efterlysa en information som jag känner att jag skulle ha nytta av: Hur kan jag bäst följa inte bara prisbilden utan även volymer/omsättning i Guld och Silvermarknaden?

Idag skulle jag t.ex vilja se om vi endast håller upp bra under lätt volym.

11 kommentarer:

  1. Prova http://j64.forexpf.ru/delta/graph_popup.jsp?type=GOLD&port=


    /MG

    SvaraRadera
  2. Netdania använder jag (gratis):
    http://www.netdania.com/Products/live-streaming-currency-exchange-rates/real-time-forex-charts/FinanceChart.aspx?m=c

    Klicka tex på ikonen med röd/gröna staplar för volym.

    Jesper

    SvaraRadera
  3. Du menar att oddsen verkar stiga? / Ba

    SvaraRadera
  4. Tack för länken MG, den ger ju en viss uppfattning.

    Ba, jag menade att få fram att oddsen jag skulle ange för att vi ser QE har sjunkit och att risken för att marknaden blir besviken har ökat. Men vi får se, på marginalen så justerar jag mitt agerande och det innebär något högre likviditet än vad jag ansåg mig vilja ha tidigare. Har främst gått ut över Perseus tidigt idag som jag sålde ut med aningen vinst. Sålde även "några av mina dyrast inköpta" Aurcana på snitt nära 99 cent och ligger nu på köp på 96 och ner. Jag trejdar ju mer än genomsnittsplaceraren i Kanada misstänker jag...

    Kan även nämna att jag köpt en hel del Avino på 1.20. Lågt börsvärde på det bolaget nu utifrån att dom bortsett från petiga myndigheter de facto levererar goda nyheter och framsteg. Senast bl.a elförsörjningen till nät.

    SvaraRadera
  5. Har du lagt ut någon genomgång på Minco Silver här på bloggen?

    SvaraRadera
  6. Nej men jag har för mig jag skickade ut en kanadensisk mäklaranalys till min maillista för en månad sen.

    SvaraRadera
  7. Om sannolikheten för QE minskat borde väl oddsen på att det inträffar stigit. Som sportspelare är man känslig för sånt där ;)

    Kul och lärorikt att du delar med dig lite mer om hur du trejdar.

    SvaraRadera
  8. Netdania app perfekt till iPad och iPhone.

    SvaraRadera
  9. Kan man anmäla sig till maillistan?

    SvaraRadera
  10. Den där listan är ju rimligen ganska attraktiv då man huvudsakligen slipper mitt pladder... och istället får externa analyser utan kostnad eller besvär....

    Vad jag gör är att jag kort och gott, av och till lägger ut korta tidsintervall där jag tar emot nya mottagare. Det är delvis också för att det är lite halvjobbigt att lägga in nya personer på listan samt då att belöna de läsare som kommer in varje dag och läser inlägg och kommentarer. Kort sagt, räkna med att det kommer komma möjligheter att anmäla sig med viss regelbundenhet men inte just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt pladder är nog intressantare än du tror, men då vet jag iaf vad som gäller :)

      Radera