torsdag 26 juli 2012

Guld upp, USD klarade inte hålla i sitt utbrott över 83.7

TA-läget för guld här: Det blir en spännande börsstart idag.

FED möte tisdag - onsdag nästa vecka. Scoris (bloggrullen vänster) la ut en klart intressant video om hur förväntningarna nu skruvas upp genom läckage genom "traditionellt korrekta kommunikationskanaler".

Min korta fundering är att jag ska låta bli att sälja aktier resten av veckan och att jag på tisdag har två möjligheter att fundera över:
1. Tror jag det blir QE3 denna gången
2. Eller tror jag det blir som det brukar bli fast denna gången värre. Dvs att FED gör marknaden besviken i QE förhoppningarna.

Men det är en senare fråga, nu är det "risk on" ett par dagar hoppas jag! Valet ovan därefter blir säkert ett mellanting för min del lite beroende på hur nyhetsflödet ser ut. Bl.a finns ju i bloggrullen en utmärkt "Fed Watch" som är högaktuell att följa nu när olika uttalanden lär hagla i förberedande syfte.

Sen är det fantastiskt hur alla som så innerligt längtar efter QE samtidigt lyckas vara så negativa till FED :-). Ron Paul är ju mannen som ger mig mardrömmar (även om jag tycker han har mycket sunda åsikter som borde genomförts för 20 år sedan tillsammans med i Sverige nedtrappat & avskaffat ränteavdrag)... åtminstone så länge som portföljen ser ut som den gör (jag har stor tilltro till att jag klarar av att skifta till aktier för en sund ekonomi om så behövs)

Skulle vi inte ha sett QE 2008 så hade KANSKE (men troligen som jag ser det, snarare i mycket värre) världen varit i bättre skick, men gudarna ska veta att min aktieportfölj inte hade varit det... och jag vill betona kanske för jag tvivlar starkt på att västvärlden har något val längre, att jag tror alternativet till pengatryckande är värre på alla sätt och vis, (dvs jag uttrycker inte bara min aktieportföljs åsikt...).

Jag tror vi behöver QE för att balansera det deflationistiska trycket orsakat av åratal av ansvarslös belåning som gjort alla hushåll till värsting hedgefonder. Skulderna måste bort och expansiv penningpolitik är attraktivare än den grekisk/spanska lösningen (dom behöver lämna Euron eller tillhöra Syd-halvan i en splittrad Euro så att dom kan köra QE och devalvera på egen bekostnad och på så sätt både återställa konkurrenskraft och inflatera ner skuldernas reella värde).

Det betyder våldsamt ökad skuldsättning som andel av krympande BNP och en ytterligare avindustrialisering av västvärlden i kombination med sönderfallande strukturer vilket föder extremism och för mig slutsatsen att det blir en ohälsosam kontinent att bo på för mina barn. Så jag föredrar QE med tillhörande inflationsrisker för att tackla skuldproblematiken. Skulle vi imorgon få en president Ron Paul så skulle jag inte investera i tillväxtföretag utan troligen lägga en ännu större del i olika former av kontanter av olika slag och jag skulle oroas djupt över hur säkra mina aktiekonton egentligen var när svenska mäklarens motparter gick i konkurs en efter en. Liksom de flesta andra så har jag ju inte fysiska aktiebrev.

Vad gäller metallen guld så skulle omfattningen av raset mot USD bl.a avgöras om den verkligen blir klassad som Tier 1 tillgång för bankerna eller om det återigen som 2008 blir ett sätt för bankerna att höja kapitaltäckningen genom att ersätta guld med cash USD.

Avslutar med en rolig bild jag hittade för några veckor sedan. Det obehagliga är att jag tycker bilden bättre beskriver Frankrike och dess nya S-märkta president & parlament. Tyskarna har det inte lätt.

Inte värt en egen blogg för jag har ingen exponering mot det men IKN blogg (klart värd att följa, jag har den på mail) lägger "Early Warning" på gruvproduktion i Colombia. På rak arm kan jag tänka mig att det berör Gran Colombia samt kan sänka värdet på tillgångar inom B2Gold. Nedanstående från källan som IKN länkar till och det är översatt via Google translator. Landrisk är ständigt närvarande men liksom i fallet Dundee så går det att vända det till sin fördel genom t.ex smarta google alerts och andra källor. Dundee är för övrigt fortsatt en favorit och lär förbli det till något nytt obehagligt typ en populistisk politiker i Bulgarien poppar upp...

Monday July 23, 2012

In a meeting this morning where they discussed adjustments and comments on the draft law to reform the Mining Code, the Agriculture Minister Juan Camilo Restrepo, convinced the Minister of Mines, Mauricio Cardenas, to include an article prohibiting the use of mercury mining and cyanide in small, medium and large scale.
This prohibition would not be immediate but would begin in two or three years, so that scope to be a transitional period to allow companies to acquire new cleaner technologies.
The argument that convinced the Ministry of Mines was not environmentally. Restrepo argued that heavy metal contamination, particularly with these poisonous substances could seriously affect the export of agricultural products to (troligen avses "from")  Colombia. And so he agreed to include this prohibition in the bill to  reform the Mining Code.

4 kommentarer:

  1. OB, vet inte om du hunnit se ECB-chefe Draghi's uttalanden idag? Kombinerat med de senaste svaga siffrorna från USA är det uppenbart så att marknaderna nu tydligare ser mer QE - i både Europa och USA. Säker på detta tror jag inte man ska vara, men visst har vi närmat oss detta med den alltmer fallande tillväxten. Om chanserna för att FED agerar vid månadsskiftet tidigare kanske var 50-50, så skulle jag nog sätta siffrorna till 65-35 eller så, idag.

    Däremot tror jag inte att effekterna av en amerikansk QE blir vare sig långsiktiga eller djupgående. Vilket sett ifrån ett börsperspektiv med tanke på de trots allt relativt höga värderingarna där, tror jag ska ses som ett varningstecken.

    Mer QE utan påtagliga effekter, hur låter det för guldet? :-)

    //Flexus

    SvaraRadera
  2. Skoj att se thailändare här också! Välkommen att hälsa på i Budapest och välkommen att gästblogga när du vill, jag tror alla skulle tycka det var skoj med lite alternativa åsikter i bloggen.

    Hur det låter för guldet? Ja... det är ju en mardröm med QE utan, eller med allt kortare effekt, och just hur marknaden reagerar på ett nytt QE är något jag tänker hålla järnkoll på. Som alltid får man väl skilja på guld och guldaktier där de sistnämnda skulle råka värst ut igen i ett sådant scenario antar jag.

    Om Draghi så kan man ju konstatera att Syd behöver devalvera. Minsta motståndets lag för politikerna (i Tyskland) är kanske då att devalvera hela bunten ouppbruten. Frågan är dock om inte Syd behöver kraftigare devalvering än vad som erbjuds på de premisserna och fråga två är vilka jätteblocket inklusive Tyskland då ska devalver gentemot. Så länge det håller så borde tyska exportbolagsvinster bli rätt goda framöver. Vad säger du om tyska exportberoende aktier?

    SvaraRadera
  3. OB, gästbloggar gärna. Faktum är att jag hade en artikel på gång, men såg mig tvungen att lägga ut delar av den i ett annat sammanhang. Men jag återkommer om det.

    Dock, vad Draghi sagt idag är intressant, och i synnerhet hur det tolkas. Han har ju tidigare givit en del motstridiga besked och därför de olika tolkningar vi nu ser.

    Jag lutar dock åt följande: Draghi krattar i manegén inför ett grekiskt utträde. Grekerna har de senaste månaderna på punkt efter punkt misslyckats med att uppfylla de krav man tidigare överenskommit med trojkan om. De har dessutom annonserat att man från grekiskt håll vill omförhandla tidigare avtal.

    För trovärdigheten hos kreditorerna vore det mycket illa att gå med på detta. En gång, två, tre eller rentav tio, men någonstans tror jag att de vill dra ett sträck i sanden: och det kanske är där vi är nu. Således - ett grekist utträde då de inte får omförhandla och därmed inte kan leva upp till återbetalningskraven då de inte får ytterligare slantar.

    Poängen med exercisen är att Draghi och ECB då kan agera mer fritt - läs: låta Spanien och Italien få obegränsad underskrift från ECB på fortsatta krediter. Dessa två länder är ju av helt annan kaliber inom euron och bara att "få Greklandsproblematiken från dagsagendan" tror jag är ett tydligt mål hos trojkan nu. Löser man inte problematiken för Spanien och Italien så faller hela korthuset ihop. Jag gissar att man nu insett att detta inte går om Greklandsproblematiken fortsätter att undergräva förtroendet hos långivarna.

    Skulle de här spekulationerna vara korrekta så blir frågan vad detta gör för börserna? Tja, gissningvis har de flesta nu koll på konskevenserna av en grexit, vilket borde göra att även en oordnad variant inte leder till kaos. Nedgång, sannolikt - men förmodligen kommer ECB att samtidigt garantera Spanien och Italien, vilket ju för rätt lång tid skulle bedömas positivt, det tror jag man kan vara ganska säker på. Nettoeffekt således positiv - och i synnerhet så tror jag den här utveckligen skulle gynna guldpriset kraftigt.

    Spekulationer - Jepp! Men det måste man ju också syssla med ibland.

    //Flexus

    SvaraRadera
  4. Om tysk export: Jag skulle bli oerhört överraskad om det låg något i spekulationerna om ett tyskt utträde ur euron. En euro utan ryggrad, vad händer då med de europeiska räntorna och dessutom, hur skulle den tyska exporten reagera, som till större delen går till resten av europa, på an kraftigt revalverad D-mark?

    Så jag ser det mycket sannolikt att Tyskland för att rädda euron ändrar politik, och det ganska snart, det är bråttom. Alternativen är ännu dyrare för Tyskland på både kort och lång sikt.

    SvaraRadera