lördag 28 juli 2012

Gammal video från januari 2012

Första gången jag såg den dock och det påminner mig om att detta kommande presidentval är det första där jag innerst inne inte har någon jag sympatiserar med och vill ska vinna. Som fotnot kan jag nämna att jag gladdes mycket med att USA fick sin första svarta president (och lika mycket gladdes åt att krigshetsarna fick ett bakslag) dvs för första gången sympatiserade jag med en demokrat efter årtionden av att jag "trots allt föredrog republikanerna".

Nu har Obama visat ganska tydligt tycker jag att han är en president som leder hela världen från marknadsekonomi och vad värre är, han är lika farlig som Bush om inte värre när det gäller att avskaffa individuell frihet och lyfta fram stat, korruption och kollektivism.

Men... republikanska sidan i USA är ju som sagt människorna vi ser bua ut Ron Paul på detta budskapet... helt j@vla otroligt.


Red: Notis om annat ämne.
Ur John Mauldin's senaste brev (gästskribent) där man identifierar tre stormakter inom ekonomisk forskning :-)
"These papers reflect serious research by world-class economists from the U.S., Europe and Sweden." 
Läsvärda åsikter för övrigt om framtida ränteutveckling i en värld där överskuldsättning fortsätter/förvärras samt hur skuldsättning och stor statlig sektor kan förväntas försämra tillväxten i årtionden framöver.

Red: Läser ikapp gamla Mish mail och hittade följande på denna bloggens ämne:

Mish: Mitt Romney has declared that if he’s elected he is going to label China a currency manipulator and increase tariffs on China across the board. That's something that I believe he might be able to do by mandate. If he's elected and he does follow through, I think the result will be a global trade war the likes of which we have not seen since the infamous Smoot-Hawley Tariff Act compounded problems during the Great Depression. Simply put, I think that global trade will collapse if Romney wins and he follows through on his campaign promises.

Unfortunately, campaign rhetoric now is heating up to the point where President Obama and Mitt Romney are trying to outdo each other on who's going to do more to China. Thus, we may very well see a global trade war regardless of who wins.

As an aside, Mitt Romney is pledging to increase military spending. Given Romney’s statements on Iran, it's more likely he would start a war with Iran than Obama. Note that the U.S. military is one of the biggest users of petroleum worldwide and oil price shocks could be devastating.

None of this is any good for the world economy at all. I believe that Romney will do what he says. I believe he's more likely to start wars than Obama, but that doesn't make Obama any good. This is the worst slate of candidates in U.S. history running for president, and I'm writing in Ron Paul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar