måndag 16 juli 2012

Färsk mp3 med John Mauldin

Ofta intressant att lyssna på och läsa, LÄNK.

Högerklicka för att spara/ladda ner eller dubbelklicka och lyssna på datorn.

Nu börjar marknaden förövrigt vakna över förändringarna rörande Dundee Precious Namibia smelter.

Jag sålde precis lite på 6.70 vilket då med lite "cost avdrag" sänker min cash cost på kvarvarande innehav till väldigt attraktiva nivåer. Allt för att vara försiktig och en annan variant på "sälja det dyrast inköpta" fast i detta fallet när man mer rakt av prickat nära botten för tillfället med hyggligt stort köp. (red 20.20: Man kan ju inte pricka toppen alltid men nu är det bara att glädjas över de 3/4 man har kvar... av någon märklig anledning tenderar jag att gräma mig mer över den för tidigt sålda första fjärdedelen.)

Dundee är mitt mest renodlade "kostnaderna i Euro - guldproducent play". Jag äger även Orvana bl.a av samma skäl men det är fortfarande en betydligt riskablare aktie men så sakteliga börjar jag släppa min skepsis med schakten rimligen runt hörnet och med det kanske rätt uppseendeväckande låga CC i Spanien. Som jag nämnde tidigare lite oattraktiva hedgar av euro och guld i bolaget dock. Kopparhedgarna har jag lättare att leva med, sådana har för övrigt Dundee med om än på uppseendeväckande höga/bra nivåer.

Red 20.20: Jag verkar inte behöva försvara Dacha på 43,5 något nämnvärt. Inte helt oväntat vänder kursen igen uppåt... bör finnas mycket kvar i den :-)

20.40: Har inhandlat Avion på 47 cent. Läget bör ha ljusnat och kommande Q rapport bör ge hygglig cc eller i alla fall inte motivera 47 cent...

12 kommentarer:

  1. En bra dag för många bolag, som t ex dacha, dundee, fortuna och aurcana, trots TSXV/HUI oförändrade. Kul.

    Ser också att goldquest nu är uppe i ca 1 CAD och drygt 110-115 miljoner i mcap på totalt ett (1) redovisat borrhål, inte illa. Jag fick en rek på 0.32 att köpa, men ville inte jaga aktien.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. Skulle vara intressant att läsa någon kommentar om AuRicos produktionsrapport som precis släpptes nu.

    SvaraRadera
  3. Kul att du har borjat uppdatera bade inlaggen och handeln mer har pa bloggen.

    For att halla motivationen och intensiteten uppe kan du ju alltid borja stalla fragor i bloggen sjalv om du funderar over nagot. Det finns med storsta sannolikhet ett antal lasare som kan hjalpa till med det mesta.

    Peder

    SvaraRadera
  4. Vad har du för synpunkter/kommentarer på AuRicos senaste produktionsrapport som kom igår?

    /Anders

    SvaraRadera
  5. Två önskemål om AuRico synpunkter. Jag är mör i den otränade kroppen efter att brorsan beordrat morgonlöpning följt av stenläggning. Har inte ännu ens läst AuRico´s rapport men hoppas göra det under dagen plus att kunna skicka ut flera externa analyser på just den rapporten.

    Men som Peder skriver, det finns med säkerhet många som har intressanta synpunkter på flera ämnen och jag vill verkligen uppmuntra folk att skriva dessa. Om AuRico och annat. Dvs när någon frågar om synpunkter på t.ex AuRico så tolka det som en fråga som vem som helst kan svara på.

    Mvh

    O_B

    SvaraRadera
  6. Jag är ett stort fan av otto rock, men jag vet att den stil han kör med på bloggen kan vara lite frånstötande. Nåväl, otto är duktig på att analysera bolag och kan sydamerika dit väl Mexiko får räknas. Han har aldrig gillat ledningen bakom Gammon/AuRico och fick vatten på sin kvarn igår när Endeavour fick skriva ner resursen på sin tomt de köpt av just AuRico som körde med betydligt högre siffror, jag vet också att han tycker att de fick betala för mycket för Young-Davidson. Detta är naturligtvis bara en åsikt i mängden, och jag har heller inte läst rapporten.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  7. AuRico gör en Semafo ser det tyvärr ut som...

    /Anders

    SvaraRadera
  8. Som sagt, uppsidan för sektorns bolag är inget vidare, men nedsidan är desto större vid minsta besvikelse.

    Risk/reward i sektorn är uruselt.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  9. Ja det är något av en trend att bolag som överraskar negativt drabbas mycket mycket hårdare än tidigare och ja, risk reward känns inte lysande.

    Mitt sätt att tackla det börjar nog bli bekant, sälja först och fråga sen när jag ser säg 7-8% upp på en dag (visst, jag söker naturligtvis efter ev nyheter), kanske inte allt men en stor del av innehavet.

    Snällt uttryckt så är trenden inte uppåt utan sidogående till svagt ner och detta tillsammans med våldsamma svängningar även mellan intilliggande dagar...

    Jag tycker det är väldigt intressant som jag tidigare nämnt att ta upp ett chart för en hygglig aktie (jag trejdar/investerar ju bara i aktier jag tycker är hyggliga), vad man kan se är att det ständigt lönar sig att sälja under starka perioder för återbesök till de svagare regionerna kommer hela tiden.

    Att sälja innebär oundvikligen att man ofta kommer råka ut för att aktierna fortsätter upp och det är en obehagskänsla som jag stålsätter mig för att kunna hantera... Jag har ju tjänat bra med procent när jag säljer! Ett typexempel på detta är Allana idag. Stiger den vidare så har jag lite exponering kvar men om det går som det brukar göra, ja då har jag tjänat bra pengar på en stillastående aktie... Allana är ett bra bolag vilket är själva orsaken att jag investerade i dom från början så det handlar inte om att bolaget blivit sämre, bara att marknaderna är stökiga och världsekonomin sjuk.

    SvaraRadera
  10. Jag har också en relativt stor bevakningslista på bolag jag följer, plus att jag kanske äger ca 15 bolag. Jag kan inte alla bolagen görbra, inte alls, men t ex tog jag in lite Lydian för någon dag sen på ca 2.06, eftersom den tredar mellan 2.00 och 2.40, är ett kvalitetsbolag (Cook) och har feas på g under sommaren plus att det kan vara en uppköpskandidat. Pss är jag alltid på spaning att köpa det av mina kanske 25-35 bolag som för tillfället har backat utan negativa news. Detta minskar risken att man jagar aktier, missar man en står ganska många en åter. Men jag har ju missat t ex goldquest som jag skrev igår. Verkar likna OBs strategi men jag gissar att jag utför betydligt färre trades och reagerar lite långsammare på news.

    Ocampo/AuRico imponerar inte, relativt stor miss i mina ögon, och sen är ju marknaden hispig.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  11. Den naturliga uppköpskandidaten av Lydian är Dundee som redan är verksamma i landet och jag håller absolut med om att det verkar vara ett bra bolag. Kanske när Dundee själva återfått "full kursmässig styrka" efter det lilla guppet som vi undvek.

    Jag har läst en hel del om Lydian och även mailat ut flera omfattande externa analyser på dom. Har dom på min rullande kurslista och du har rätt i att det är ytterligare ett bra bolag väl värt att trejda svängningarna på.

    Instämmer att det var en klart svag rapport från AuRico och det som alltid oroar är att operativa problem som uppstår ofta tenderar att få en fortsättning. Jag är inte köpare av aktien idag, inte heller säljare.

    SvaraRadera
  12. Tack för att ni delar med er av tankar och strategier, uppskattas av en "rookie"!
    Jag valde att gå ur AuRico vid öppning idag, trodde nog den skulle falla hårdare än den gjort på rapporten. Är ju mycket mindre man beräknas producera för helåret och dessutom till högre kostnad. För att man ska klara de nya årsmålen krävs att man rätt omgående får ordning på Ocampo. Om de åtgärder man satt in/planerar att sätta in är tillräckliga känns osäkert och jag kommer stå utanför tills mer svar ges på det.

    Håller på och läser in mig på Esperanza (har även köpt en liten post). Lite nyfiken om det är något bolag du eller någon annan här har tittat närmare på?

    //G

    SvaraRadera