torsdag 12 juli 2012

Faran över i Dundee Precious

Mkt bra pressrelease igår efter stängning om att man nu har koll på läget och att man igen får köra allt sitt koncentrat vid sitt smelter i Namibia.

Jag har köpt lite försiktigt i starten.

I övrigt så har jag för första gången på jag vet inte hur länge köpt rejäla poster i Semafo mellan 3.27 och 3.74. Som vanligt är mitt mål att avyttra "de dyrast köpta" och behålla de billigaste.

MINEWEB OM SEMAFO RASET (de på min för tillfället stängda lista har även fått två externa analyser på bolagets rapport)

HALIFAX, NS (MINEWEB) -
Semafo (TSX, SLE: SMF) was pounded yesterday falling 17% after it issued a resource update. Then, today, an hour after market open, it was down a further 20 percent. The resource update, that had been delayed, appears to be the main impetus for investor wrath. It disappointed on gold grade at Yaho, a new major deposit for Semafo in the South Sector about 16 kilometres from its Wona-Kona open pit mine. The update also came with a scary-looking set of metallurgical tests - albeit early stage and limited in scope. Further, Semafo also said there was a change in mine plan, to dig a superpit at Wona-Kona instead of going underground (for now).

According to analysts and Semafo the massive cut-down stems from unmet expectations. Some holding Semafo stock appear to have hoped the new resource from Yaho and environs would make for a kind of "Wona-Kona II" - another especially high-grade, open pit gold mine. It has not turned out to be quite so and for that Semafo has paid, as of presstime, a C$350 million price, about the amount of market capitalization it has lost over two days.

Over reaction? Some analysts and Semafo think so.


First, the details on the resource and operational update. Though overall reserves and resources, net of depletion, grew handsomely to 7.3 million ounces gold from 6 million ounces gold, the market apparently expected more from a few deposits in the South Sector where Semafo has found new deposits over the past few years.

In the Yaho deposit, the most important of these discoveries, Semafo said it had 723,000 ounces gold @ 1.03 g/t in measured and indicated resources with about as much again in inferred resources. Semafo also updated resources at two smaller deposits in the South Sector, for which it had previously calculated resources: There were 188,400 ounces gold @ 2.54 g/t gold in reserves and 187,600 ounces gold @ 1.72 g/t in measured and indicated resources at Fofina and 260,200 ounces gold @ 1.64 g/t inferred at Fobiri.

This makes the gold grade at Yaho about half Wona-Kona, Semafo's operating open pit mines, where it mills ore over two grams per tonne.

It turns out as well that the metallurgy in the South Sector is not the same as Wona-Kona. A series of initial metallurgical tests on a portion of Semafo's resources in the South Sector. Gold recovery tests on material from the Fobiri, Fofina and Yaho zones in the South Sector only delivered 20 percent, 26 percent and 48 percent recovery, respectively, in sulphides, Semafo said. The key word here being sulphides, but more on that in a moment.

On top of this resource and metallurgical update, Semafo also announced it would forego underground plans at Wona-Kona and instead open up a superpit in the deposits. Recent discoveries around the existing pit have made it more economic than going underground, Semafo said. But Kerry Smith, a Haywood Securities analyst, noted in an email the strip ratio and stripping costs for the superpit were quite high. Unadjusted for waste that Semafo plans to capitalize over life of mine the superpit strip ratio is 12:1.

The negative here is undercutting Semafo's shareprice - no doubt about it. But there are some counterpoints worth some consideration. First some analyst reaction. Smith, after noting that the superpit plan may have caused some disappointment, along with the early stage metallurgical results on South Sector sulphides, was blunt in his assessment of the shareprice fall yesterday alone. The "market reaction was a bit extreme," he said on Wednesday afternoon. And he was not the only analyst to voice that opinion. One analyst who preferred not to be named suggested that given the anticipation for better grade and recoveries in the South Sector, he might have expected a modest drop up to five percent. But not near 17 percent. Or now over 30 percent in two days.

Semafo's vice president of corporate affairs, Jean-Paul Blais, made the case that the perceived disappointments were not such big disappointments, or disappointments at all. Of course, he would do this, it's his job. But then his perspective is still worth a listen. Blais was impassioned in arguing that Yaho was not a flop. Yes, the grade was lower than Wona-Kona, Blais did not hide from that fact, but he said the market was overlooking size. Just a year or so after discovery, already Yaho is turning out to be on the scale of Wona-Kona as a deposit, and there is room to grow, Blais said. Lower grade, undoubtedly. But, "Yaho, Fofina and Fobiri, there we are getting something that is absolutely huge," Blais said. The point: maybe it is too early to turn your nose up at Yaho, especially if an economy of scale comes into play.

As for metallurgy, there is no hiding the sub-50 percent recoveries are terrible. And Semafo didn't blow smoke. There are "sulphide-related challenges," it said yesterday. But consider this: The poor metallurgical results are limited to sulphides and not oxides in the deposits, yet the majority of the deposits in question are oxide - 60 percent of the resources - with sulphides accounting for the balance. In fact on Wednesday a Semafo spokesperson, Sofia St Laurent, said it was getting quite a few calls from investors with questions about the metallurgical tests. She seemed surprised herself about the reaction on the market, and made pains to repeat that the scope of the tests were, as Semafo had stated, limited. "There seems to be some confusion in people's comprehension that the metallurgical tests were only in the South Sector and only on 40 percent of resources (in the South Sector)," St Laurent said.

Semafo also expects recovery to get better. And in this it is not alone. Haywood's Smith noted "flotation and re-grind followed by cyanide will probably work here to improve recovery." As for context on the disappointing recoveries, Blais pointed out that these South Sector metallurgical tests were based on the assumption that the material at Yaho and the other nearby deposits would react in a similar way to Wona-Kona given that they are only 16 or so kilometres away. It isn't turning out that way. But now Semafo can try to tweak the recovery process, something that Blais said was ongoing.

The sell-off continued as of the writing of this article and it made one thing very clear. The markets hate any whiff of disappointment. But, then, maybe this turns out like blue cheese. Sometimes things that don't smell so good don't end up tasting that bad after all.

23 kommentarer:

  1. Varför rasar semafo idag, ser du något mönster? Shortare eller vad händer??

    SvaraRadera
  2. Kan du inte lägga upp ett fetköp block nere i botten så skiten slutar rasa.

    /olle

    SvaraRadera
  3. Har också gått och blivit med Semafo idag. Känns som om det kan bli riktigt bra från dagens nivå.

    Minco tappat en del, har du nåt nytt gällande dem?

    Bra fart på sidan, kul!

    /G

    SvaraRadera
  4. Det fanns ju negativa bitar i senaste SMF rapporten men det har vi ju sett andra bolag komma med väl så dåligt utan att knappt rasa något.... för mig kändes det som att vi hade en rimlig reaktion igår i Kanada.

    Dagens SMF lär handla om "stop loss" och traditionell panik.

    SMF har inga skulder, kassa på 60 cent och lönsam verksamhet som expanderar. Att vissa områden fick lite utmaningar metallurgiskt ser jag inte som så viktigt, ej heller avskrivning av gjorda underjordsinvesteringar på under 10 cent/aktie kan motivera det vi ser, så jag köper ett stabilt bolag på rea för att tjäna pengar.

    Om Minco så har jag inget nytt, jag ser att folk på SH spekulerar om att vi ska vara riktigt nära tillstånd men det är inget jag direkt räknat med. Jag köpte faktiskt aktier i den igår på 1.42 cad men jag trejdar ju regelbundet.

    Slutligen om att blocka Semafo.... den har hitintills bara i Kanada omsatt ca 100 mkr... om jag kunde blocka den skulle jag först lägga tid på att byta ut vår röda Skoda 1.6 mot en snitsig ny XC90 för vår familj med 3 barn...

    SvaraRadera
  5. Hej
    Har du tittat på uranbolag den senaste tiden? Känns som sentimentet är på botten. 2013 försvinner ju en hel del "Megaton" från marknaden.
    tack för en bra blogg
    /Kim

    SvaraRadera
  6. Jag har tittat rätt noga på Cameco som nog är det enda uranbolaget som passar min profil nuförtiden med den världsekonomi vi lever i. Dom skriver nu stadigt om gamla dåliga priskontrakt och ser allt attraktivare ut så på en rejäl börsdipp... kanske det blir dags för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Normalt sett brukar jag handla sista timmen. Idag gick jag in relativt tungt i SMF efter cirka en timmes handel. Hur resonerar du när du ska gå in i en aktie som faller kraftigt? Idag gick du ju in tidigt under handelsdagen. Vilka parametrar styr din magkänsla och får dig att bestämma dig för att handla? En fallande kniv tenderar ju att falla längre än där man själv försöker fånga den...

      Christian

      Radera
  7. Jag instämmer helt, jag brukar också handla sista timmen sådana här dagar. Att jag började tidigt var nog för att jag vid minus 15% till utöver gårdagen helt enkelt trodde nedstudsen var mer "spik nedåt" än vad den visade sig vara.

    Möjligen skulle man kunna säga att om jag vill ha en aktie som faller som marknaden ungefär så väntar jag mot slutet medans om jag ser något som verkar drastiskt överdrivet så agerar jag tidigare. Men jag hade som sagt fel i detta fallet även om jag inte är jätteorolig över det. Mitt snitt är ca 3.50 och jag skulle bli förvånad om jag inte senast nästa handelsdag kan avyttra mina två dyraste poster.

    Vi har ju också så ofta fallande knivar helt enkelt därför att marknaderna är så volatila. Mitt sätt att hantera det är som sagt att snitta mkt aktivt, i detta fallet ca var tredje procent ner. Jag kan göra det därför att jag jobbar väldigt aktivt med att hålla hög likviditet i portföljen. Något som är ett av mina taktiska svar på de svängiga marknaderna.

    Det jag nu upplever i Semafo är inget som direkt ger mig huvudvärk. Det var tuffare när det för någon vecka sedan bombades ut aktier i Dacha på 33 cent. Jag tog 300k på kanske 10 minuter trots att jag redan hade många. Det gav lite mer magknip än stora likvida Semafo.

    Sen går ju mitt köp i Dundee bra. Lite kluvna känslor, jag hade nog gärna velat ta mer men det tog emot att köpa för mkt på plus när jag förväntade mig en kraftig ned-dag.... lär dock inte trejda ur dom i första taget.

    SvaraRadera
  8. Ob, har du några kommentarer om gamla hederliga Avr? Jag tog själv in lite smf idag kring 3,39C.

    /Lys

    SvaraRadera
  9. Du hade ju den här pressreleasen nyss:
    July 9, 2012
    Avion Reports Record Gold Production of 28,640 Ounces for the Second Quarter of 2012

    Det är årstakt klart över 100k samtidigt som jag gissar att underjordsbrytningen blir allt viktigare i vågskålen.

    Min slutsats av det är att:
    1. CC blir bättre (lägre) än vad det såg ut tidigare när vi får den siffran.
    2. Det är nog inte lika lätt för dom att köra high grad ning när dom kör underjordsbrytning. Dvs siffran är nog "genuint bra".

    En tredje fundering är att dom nog bunkrade upp diesel på lite "för höga nivåer" men det är ju ett övergående problem och dom kommer tjäna på prisfallet och det lär synas väl under Q3 med press på CC.

    Kanske är det brist på läsning från min sida (och läsare får gärna rätta mig) men jag har lite halvslarvigt inte varit intresserad av aktien för att jag tror det är svårt att få grepp på hur kassan ser ut vs vilka belopp investeringar vi pratar om för att bygga färdigt underjordsbrytning, expandera färdigt mill m.m. Jag hade välkomnat förtydligande från bolaget på hur den ekvationen ser ut då balansräkningen är min största oro för bolaget.

    SvaraRadera
  10. Canaccord skriver bl.a så här om den releasen:
    Q2/12 production was 28,637 oz Au, which was approximately 21% ahead of our estimate of 23,634 oz.

    • Stronger-than-expected production was driven by substantially higher grades to the mill (5.05 g/t vs our estimate of 3.95 g/t and sequentially higher than 4.02 g/t in Q1/12). Recoveries were also higher than our estimate (92.5% vs our estimate of 91% and a sequential improvement over 90.2% in Q1/12), partly offset by slightly lower tonnage (191,500 tonnes milled vs our estimate of 205,000 tonnes).

    • Cash costs were not provided, but the higher-than-expected head grades during the quarter could prove our total cash cost estimate of $976/oz for Q2/12 (in-line with Q1/12) to be conservative.

    SvaraRadera
  11. Tjena Braila!
    Bra blogg du har. Har följt dig sen begynnelsen. Har för mig att du lade upp 2 st filmer som handlade om gruvverksamhet från förr. Har du någon aning om när du lade upp dom på bloggen? Letar som 17 men hittar dom inte.

    SvaraRadera
  12. Detta blir nog ingen klickbar länk men jag tror du kanske menar dessa och du kan ju kopiera och klistra in dom.

    http://originalbraila.blogspot.se/2012/04/besoka-gruvor-och-lara.html

    Sen kan jag flika in om det finns någon som är intresserad att jag valde en annan vinkling på trading vad gäller Semafo än planerat. Jag tog ju 6 poster allt lägre igår, vad jag nu gjorde var att jag sålde 20% av detta (planen var mer typ 40%) på snitt GAV inkl courtage/växlingsavgifter dvs 3.56.

    Tanken är att "göra det lättare att snitta ner om det fortsätter gå åt fel håll..."

    SvaraRadera
  13. Det känns som att guldbolag som kommer med mindra bra nyheter, t ex Semafo nu senast, blir totalt utbombade. Vi har ju också sett t ex Fortuna Silver och Avion (här fanns det en stor orsak iofs) bli nertryckta, medan kvalitetsbolag som gör allt rätt och mer därtill som t ex Rio Alto (som antagligen är enda junioren som gör allt rätt) ändå får en styvmoderlig behandling.

    Om HUI stiger 1-2% en bra gulddag och så faller HUI 2-4% en dålig gulddag.
    Så i denna typ av marknad är det nog bara en aktiv trading där man utnyttjar markandsextremerna som kan ge pengar för tillfället. Min strategi är mer att köpa bra bolag och hålla dessa till sentimentet vänder, och noga följa dem under tiden och göra justeringar.

    Försöker läsa på om Aurcana, men antar att om de lyckas med uppstarten så kanske aktien bryter 1.10, om de lyckas mindre bra kanske vi har 0.60 igen. Det tycker jag är dåliga odds för en investering. Då var ju Dacha på 0.35c betydligt bättre.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  14. Jag glider mer och mer mot aktiv trading och mindre andel av portföljen "permanent investerad".

    Om Aurcana så delar jag uppfattningen att flopp med uppstarten betyder 60 cent men jag om du menar att lyckad uppstart betyder 110 cent så tror och hoppas jag att det är rejält för pessimistiskt. Många hoppas väl på 6-7 miljoner ounce rent silver för helåret 2013 och det skulle innebära knappa 20 cent/aktie vid 30 usd silver. P/E 6 för en lågkostnadsproducent i Mexiko&USA inom silver det hoppas jag inte på... men varken misslyckande i uppstarten eller för den delen katastrofvärderingar på börsen går att utesluta vilket för mig rättfärdigar att jag trejdar med större del även i det innehavet vid stark börs, allt för att sänka risk i väntan på ett bättre klimat som för den delen inte är självklart att vi ser i närtid....

    Jag försöker göra mitt absolut bästa att få fram att jag tycker man ska använda alla verktyg i arsenalen för att sänka risk. Det räcker inte längre bara med att undvika belåning utan det måste till mer. Det är i varjefall så jag ser det för egen del när det gäller Kanada.

    Som Semafo, den studsade inte snabbt uppåt som jag hoppades, tja då tar jag varje chans att sälja ner min viktning inte bara genom att sälja de dyraste, nä när inte det ser ut att gå, då säljer jag ner viktningen på totala snitt GAV+courtage. Man måste vara rejält disciplinerad som jag ser det.

    SvaraRadera
  15. Sitter idag (som nybliven husägare) och gör annan typ av research... Skummar genom åratal av tidningen "Gör Det Själv". Tips på duktiga hantverkare & erfarenheter inom ventilation och takomläggning i Göteborgstrakten mottages tacksamt på mailen...

    SvaraRadera
  16. Jag gillar skarpt att du lägger ut din trading på bloggen, det är berikande!

    Kan som sagt ej Aurcana, men t ex Fortuna som är i ungefär samma storlek tog otroligt mycket stryk pga kostnadsinflation och sämre betalt för sina koncentrat, och på dessa punkter har jag ingen aning om hur Aurcana kommer att prestera, och det är det kanske få andra som vet också men om någon har en bra gissning på brytkostand per ton och betalning per oz så spell it out. Sen borde Shafter handlas med premie och P/E borde vara runt 10 även i en dålig marknad, och 12-15 i en bra marknad om de kan visa på längre mine life. Vet ej vad First Majestic har idag tex. Sen har ju Aurcanas kurs klarat 2012 bättre än 99% av PM-bolagen så en del kanske är inprisat. Sen har jag aldrig förstått varför silverbolag ibland/ofta ska ha högre petal än guldbolagen.

    Rio hade 19c förra kvatalet, och det kan hamna på 15-18 detta kvartal, för att sedan sluta på kanske 0.7 i år, kurs nu 4.20 och detta för ett bolag som producerar motsvarande 12-13 Moz Ag i år eller 220k Au, dock i Peru men utan politiska problem. PE "borde" vara 10 här med, kanske än mer om man ger kopparresursen en rimlig väreding iställer för 0 som det verkar nu. But why argue with Mr Market?

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  17. Ok bra men då är det bäst att säga att jag absolut inte lägger ut allting jag har för mig i form av trading. Ska jag ändå ta chansen att komplettera med något så var det att jag på slutet ökade i Dundee bl.a för att dom är en Eurobaserad guldproducent och att dom hedgat friskt på koppar för 2012 och 2013. Dom har kan också komma ha en väldigt aggressiv tillväxtprofil kommande år.

    Fortuna tog ju också en hel del stryk för att man i Peru har eller i alla fall hade stora problem med sin tailingspond och tillstånden för att expandera. I Mexiko vet jag att dom har haft stora problem med sin lokalbefolkning då vatten är ett så stort problem. Jag har för övrigt noterat att Goldcorp pratade om svår torka i Mexiko senaste kvartalet vilket drabbade ett av deras stora projekt Penasquito.

    Shafter som är den stora delen för 2013 är inte koncentrat utan dore produktion dvs tackor som får väldigt nära spot. First Majestic gjorde ju ändringar i delar av sin produktion senaste åren för att också gå mot det.

    Rio har gjort väldigt bra ifrån sig och jag håller med att dom är för lågt värderade. Det ska bli fortsatt högintressant att se deras kommande drag. Min förhoppning är ju som jag sagt att dom står som köpare av Sulliden och sköter bl.a det sociala & operativa lika bra som man gjort med dagens projekt.

    SvaraRadera
  18. Du ser Semafo som en snabb trade? Jag förstår ärligt talat inte varför du känner att du ska trejda ur den idag då den ändå plussar på dagen, guldet går åt rätt håll, jag tror den kommer ta igen förlorad mark ganska ordentligt nästa vecka,15-20% är ju inte en omöjlighet på ett par dagar anser jag, varför stressa ur du tar ju ingen "stor" risk att ligga kvar med innehavet??

    mvh Mackan

    SvaraRadera
  19. Nej jag förstår att du inte hinner lägga ut allt, men allt välkommet och läses med behållning. (För övrigt är Dundee är ett bolag som nästan är obegripligt.)

    Du har naturligtvis helt rätt vad gäller dore vs koncentrat (vilket leder mig in på priserna som ORV kan tänkas få för sina UMZ-konc nu när det operative funkar??). Det med tillstånden var mer en byråkratisk normalprocedur, tror jag, men de har även haft en 48h blockad emot sig i Peru.

    Rio kan ha ca 100 mijoner i kassan men ca 25-30 går åt till expansionen nu i q3 upp till ca 36 ktpd. Sen får vi se vad de hittar på, men de borde ha åtminstone 100 mijoner vid årsskiftet. Sulfid/koppardelen kommer kräva kanske 250 i capex, vilket de kan fixa med minimal dilution, och det är nog det de kommer att lägga alla kraft på, men blir då ett kopparbolag med guldkrediter, men förhoppningsvis lika lönsamt. Sulliden skulle skjuta tyngden tillbaka mot guld men kan vara mer än man mäktar med. Tror skattebördan är tung i Peru med 30% plus en mining tax, med möjlighet för avdrag vid investeringar...

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  20. Får man skriva när det går bra?!
    Har idag haft en kanondag efter bra tradingträffar i Barkerville och till viss del Minco, tjoho!
    Är ny på detta sen några månader, har svängt från sportspel på asiatiska börser till aktier på allehanda börser och försöker lära så gott det går.
    Aurcana blir jag inte klok på. Som jag ser det var uppdateringen häromdagen riktigt positiv. Man håller tidsplan, man producerar lite mer än förväntat till rätt kostnad och man har bra med slantar i kassan. Innan uppdateringen testades 1,10 och nu handlas den under 0,90 - vad har jag missat?

    Har en fundering till som rookie. Att köpa är en sak, men när det är dags att kliva av tycker jag är desto svårare. Hur tänker du där, har du en förutbestämd nivå då du minskar ditt innehav eller beror det på? Om det beror på, vilka parametrar är viktigast?

    Tackar återigen för bloggen som tillsammans med länkarna ger och gett väldigt mycket. Skyller eventuella stavfel och oklarheter på för god dryck till och efter middagen :)

    /G

    SvaraRadera
  21. Mackan,
    Det korrekta sättet att beskriva "hur jag ser på det" är att jag är anser att största möjliga försiktighet är motiverad med hela börsen. Antingen får vi QE3 från FED (och då får vi hålla tummarna att vi inte har avtagande börseffekt jämfört med 1&2an) eller så tror jag vi går mot en större smäll typ 2008 pga avstannande världsekonomier och förvärrade skuldkriser.

    Om det sistnämnda händer så måste vi fundera över hur guld reagerar. 2008 föll det kraftigt.

    Vad jag försökt förmedla på bloggen och till vänner senaste månaderna är att jag anser att antingen vidtar man rejäla försiktighetsåtgärder inom sitt placerande vilket inkluderar absolut inga lån, täta vinsthemtagningar på åtminstone delar, diversifiering, utrustar sig med intensivt tålamod innan köp, när man tvekar om man ska sälja eller ej så betyder det att man ska sälja åtminstone en del... etc etc.

    Jag har tagit in Semafo för att jag tycker den börjar bli prisvärd men ännu så länge är det en fallande kniv och vad jag gör är att jag vidtar ett antal skyddsåtgärder för att kunna fortsätta snitta ner så att när den väl vänder så ligger mitt ingångsvärde någorlunda nära den botten bolaget då sätter.

    Detta är ganska enkla tradingregler som kapar lite av uppsidan men som samtidigt ökar chansen rejält att man inte hamnar helt på fel fot.

    SvaraRadera
  22. G/ :-) absolut får du skriva när det går bra... jag blir jätteglad när jag ser så mycket kommentarer som det är här. Vad jag funderar på och vid tillfälle ska kolla är om jag kan släppa på kommentarsgranskningen om det finns möjlighet att låta folk som är reggade att dom får skriva "rakt ut". Det handlar inte så mkt om att det finns folk som skriver otrevligheter utan mer om att det finns robotar som dumpar in reklaminlägg om det inte finns spärrar.

    Om att sälja så har du alldeles rätt som jag ser det. Det är oändligt mkt lättare att köpa än att sälja och instinkten i kroppen är att man vill köpa när det är mkt plus på screenen och att man vill bli av med sk iten när det är negativa dagar.

    Jag jobbar hela tiden med att mentalt preppa mig för att speciellt klara av att sälja (och då sälja ganska mycket) när det går väldigt bra en dag. Av och till erbjuds man ju dagar där en för en viktig aktie går upp typ 10-15% vilket ju i dessa tider är ungefär den minimi ÅRSAVKASTNING jag behöver som heltidsinvesterare... dvs enormt bra. Så jag försöker tvinga mig sälja större mängder Aurcana på 1.135 och Dacha när den ryckte ytterligare 10% intraday och en mkt stor köpare tog på 48.5 cent där jag sålde mängder. Dvs den senaste tiden har mitt "sälj track record" varit mycket bättre och det möjliggör för mig att handla friskt svaga dagar vilket är extremt roligt! (På köpet sänker det risken...)

    (Den som vill ansluta sig till min utskickslista där idag en extern (dvs inte skrivet av mig) analys på MART Resources och innan dess Semafo analyser gick ut kan göra så fram till och med 16e juli genom att maila mig på originalbraila@yahoo.com, det är inget jag tar betalt för och det är inte bolag som jag "rekar" utan mest ett sätt för att hjälpa andra få "breddade referensramar" dvs att ni kan jämföra ert favoritbolag med annat liknande)

    SvaraRadera