onsdag 11 juli 2012

Dacha... har återköpen börjat? Dagens vinnare!

Isåfall var det de första 230k av ca 7 miljoner kommande 7 månader. Rimligen kommer vi få se en mer resonlig värdering av det rätt okomplicerade NAV / substansvärdet nu. Hög tid och mycket glädjande.

Oavsett om detta var återköpsstarten eller ej (vissa saker talar emot att det var det) så ska man vara medveten om att när det gör det så finns det begränsningar hur mycket bolaget får handla och när man får handla. T.ex får man inte handla sista timmen under dagen som jag minns det och man har en begränsning på ca 1 miljon aktier i månaden, aktier som då makuleras snarare än dyker upp 2-3 cent högre för en trejd... inte dumt alls och förutsättningarna för fortsatta kurslyft kommande månader borde vara fortsatt mkt goda baserat på den väldigt låga nivån vi startar från.

En annan fundering jag har är att vi med lite tur lyfter extra högt pga återköpen då det just är en sommarmarknad dom startar i. För dagen tror jag dock vi redan har sett det fyrverkeri vi får se, inte illa det i o f s. Dagens kurser på 42-44 cent är extra roliga då jag senaste tiden känner att jag något mer än vad jag vill göra egentligen... har pushat lite extra för att Dacha var köpvärd när den var under så hård press och jag vet att fler än jag köpte på sig aktier då. Personligen började jag faktiskt som jag tror jag skrev här att köpa redan på 41-42 cent och då ner till 33 cent som lägst. Nu hoppas vi på god kursutveckling framöver och detta trots att det är turbulent sommar.

8 kommentarer:

  1. Äntligen!

    Och det firar du med en ny rejäl halslänk ser jag :)

    Sen fanns det väl en 200-250k gräns per dag också om jag minns rätt.

    DSM är fortsatt undervärderad och visst borde bolaget säljas och delas ut, men den diskussionen fanns även för ett år sedan, och i spetember sa Scott Moore att HREE-lagren skulle räcka 5-7 månader. Alltid svårt att så här utifrån bedöma ledningens insats, men någon överprestation tycker jag inte att de har gjort. Vi får nu hoppas på återköpen och kanske tom stigande HREE-priser.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. Kan inte se något PM om att återköpen startat, och det borde väl göras innan rimligtvis enligt börsens alla regler.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  3. Ja det är säkert så med dagsgränser också.

    Inte minst jag själv gör mig ofta skyldigt till att sitta och glo på skärmen. I detta fallet tror jag det är mer lönsamt att låta återköpen "work its magic" över en tid. Time will tell...

    SvaraRadera
  4. Jag är inte alls säker på att dom behöver skicka ut något sådant (utöver vad dom redan släppt). Men ska inte heller kalla mig för expert på det området...

    SvaraRadera
  5. Inte jag heller, men jag tycker att det är kurspåverkande information och därför borde komma alla till del samtidigt. Jaja, det viktiga är att kursen stiger :)

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  6. Jösses vilket drag, proppen ur helt plötsligt. Man får anta att många stått på sidlinjen i väntan på triggers: återköp / indikationer på att priserna bottnat ut samtidigt som få vill ut. Andra alternativet skulle vara att bolaget startar återköpen väldigt aktivt med tanke på den låga kursen + allmänt missnöje över senaste 9mån utveckling. Nåväl är glad att jag prickade in en dubbling av det sedan länge "under isen" innehavet och tackar återigen för att du fick upp mina ögon för detta bolag. Det bör rimligen kunna ge en bra avkastning i slutändan oavsett om det blir likvidering eller om fundamentan i HREE maknaden slår igenom / substansrabatten kan minskas till vad det borde vara.

    Jesper

    SvaraRadera
  7. Ja detta var bättre än väntat speciellt som jag gissar att detta inte är återköp utan en aktiv köpare... nåväl, som jag nämnt tidigare som allmän tradingstrategi så har jag tagit pga oväntat bra kurs tagit vinst på mina "dyra inköp". En trading strategi jag rekommenderar för alla aktier i denna svåra marknad.

    Kvar är "mina billigast anskaffade aktier" dvs sådana med 33-35 cents ingångskurs. Med tanke på att det ser som återköpen inte ens börjat så räknar jag att dessa kommer ge mig mycket god avkastning :-)

    SvaraRadera
  8. Noterbart är att gårdagens volym var den klart högsta det senaste året. Short squeze?!
    /Björta

    SvaraRadera