måndag 18 juni 2012

Tillbaka i Europa + Aurcana handeln


Sent på lördagskvällen landade vi i Budapest (29 grader och som vanligt underbar sommarstad, sitter här nu 06.00 och konstaterar att himlen är blå även idag :-) efter en inte helt femstjärnig tur med Turkish Airlines på dagtid från Bangkok via Istanbul. Lika imponerad som jag var med dom för ett år sedan när vi flög natt flight, lika besviken var denna gång på saker som service, fräschet i planen, förmågan att hålla tider och mat. Att planet var fullt med yngre gangstersliknande personer som helt struntade i reglerna om att sitta efter landning ingav inte extra förtroende för en ordningsam svensk...

En av sakerna som irriterade mig mest var Istanbuls flygplats som var kliniskt ren på vagnar att nyttja mellan terminalerna eller mer korrekt, dom fanns alla dumpade ute på avgångsterminalerna utan att personal brydde sig om att köra tillbaka dom till ankomstpunkterna. Vilken skillnad mot Bangkok och Asien!

Så efter 20 minuters släpande av 5-6 proppfulla handbaggage och trötta ungar så räddades vi slutligen av att inte bara vårt ankommande Turkish airline flyg var försenat 20 minuter utan så även vårt avgående flyg mot Budapest, 30 minuter t.om.

Timmarna innan vi lämnade vårt hem i Thailand så var det mycket intensiv handel bland guldbolagen. Jag hade gjort som jag brukade och ställt klockan på 10 minuter före stängning vilket i Thailand är 02.50. Till min stora glädje såg jag då Aurcana på 1.14 cad, upp 12% ca och jag gissar RSI på bra bit över 70 (se tidigare inlägg om TA) vilket för mig var ett klockrent tillfälle att sälja aktier på kontot som vi snart ska använda för att köpa övervärderat hus i Sverige...

Vad som sedan hände var märkligt. Aktien började falla och jag la som vanligt in återköpsorder på bra bit lägre för att ta tillbaka delar av försäljningen billigare och på det sättet höja snittkursen jag fick för "kvarvarande sålda aktier". Detta är för övrigt en "handlelstaktik" som jag använder mig av mkt ofta. Jag hann dock inte få aktier innan stängning och inväntade med intresse efterhandeln som Avanza är duktiga nog att alltid fånga upp om man låter sin order ligga kvar. Slutcallen görs liksom startcallen på en nivå där flest antal köpare och säljare möts. I fredags kom det ut mkt stora mängder aktier på troligen "sälj på bästa kurs" i slutcallen, möjligen triggade det även stop loss funktioner.

Resultatet blev ett fall hela vägen ner till 90 cent och en mycket god tradingvinst för mig.

Runt om på chatt sidor skriks det om manipulation i guldbolagssektorn, inte bara i Aurcana fallet utan i flera aktier med kraftiga slutrörelser den dagen.  Jag tycker det är mot bättre vetande. Vad är logiken att någon skulle vilja manipulera genom att sälja stora mängder av sina aktier till ett sämre pris än marknaden för att manipulera?? Är det rimligen inte mer sannolikt att oro för grekiska valet och risker för Euro sönderfall som resultat av det tillsammans med exempelvis olika derivathistorier i GDXJ (den stora ETF som Aurcana inkluderas i från och med idag) var orsaken?

Tror folk verkligen på att säg FED eller JP Morgan shortar eller sitter på t.ex Aurcana aktier för att manipulera vid rätt tillfälle?? Jag tycker mycket av det som sagts bär ett löjets skimmer över sig och jag skulle vilja varna i alla fall mina läsare för att tro alltför mycket på de som ser manipulation bakom allting som går emot dom typ detta fallet.

Jag tycker steget är långt ifrån att acceptera att manipulation av guldpriset är möjligt eller sannolikt till att tro att någon manipulerar Aurcana genom att sälja jättebilligt.... Men folk får tro vad dom vill, mitt fokus är dock strikt att tjäna pengar, inte att bekämpa någon bankkartell med onda avsikter... där all logik ändå säger att jag inte har något inflytande på sannolik eller osannolik manipulation. Vill någon manipulatör ge mig chansen till hög vinst intraday på delar av mitt innehav följt av möjlighet att köpa tillbaka mycket billigare så låt dom manipulera då... Även den som tror på att vi just sett flagrant manipulation måste ju rimligen erkänna att det bästa sättet att isåfall bekämpa den är att sälja högt och köpa billigt...

Och ja, jag tycker det är jättebilligt, får jag aktier på 90 någonting cent på måndag, speciellt nu med Grekvalet avklarat... ja då kommer jag handla tillbaka ännu fler aktier, inget snack om det. Jag tror inte alls på att något negativt bolagsspecifikt hänt i bolaget som en del oroliga placerare frågat om.

Det jag tycker man ska ta till sig är att hela tiden jobba med att ta vinster under bra dagar (för att ha pengar att köpa tillbaka billigare på dåliga perioder vilket med 99% sannolikhet vi kommer se fler av...). Har man ett bra bolag som är upp 12% intraday, ja då är sannolikheten för rekyl ner stor och har man ett bra bolag ner 12%... ja då är chansen för rekyl uppåt mycket stor. Jag tycker därför inte man ska vara rädd att ta vinster av och till på delar av sina innehav. Personligen sålde jag som mest 40% av mitt AUN innehav men jag fick som sagt tillbaka en bra post också, dvs jag satte mig aldrig i situationen att jag "inte är med" men jag skapade möjligheten att köpa tillbaka om det skulle bli rea framöver. Som sagt, allt under 1 cad idag är rea för mig. I förrgår stängde vi på 1.03 och dagen innan 1.02 cad.

Var detta de sista möjligheterna att göra tradingvinster? Självfallet inte, nu går vi förhoppningsvis in i en vecka eller så av starka kurser med grekvalet över. Men för guld finns det den vanliga negativa biten med farbror Bens möten & tal. Risken finns att marknaden om 2-3 dagar kommer återfokusera på minskad chans till QE3 just pga valet i Grekland som sparkade den buckliga plåtburken nedför gatan igen.

Kom ihåg, ingenting i världen har lösts med detta valet och genom parlamentsvalet i Frankrike har saker närmast försämrats.

Dvs nästa gång ni står med en aktie som är upp 12% intraday bör ni i förväg ha tänkt genom exakt hur exakt ni vill agera. Personligen har jag alltid tänkt genom sådana scenarion i förväg, det är orsaken att jag yrvaken kan ta sådana större beslut mitt i natten 10 minuter före stängning. Dvs jag skulle varmt uppmana läsarna att sätta sig ner och noga fundera över vilken marknadstaktik som passar just dig och exakt hur man ska agera när man ser kraftiga uppgångar eller nedgångar i bolag som man följer, för sådant, om än mindre våldsamt än i fredags, kommer vi fortsatt se mycket av. Personligen så är 12% något jag skulle vara rätt nöjd med även som årsavkastning tider som dessa...

Avslutningsvis: Jag har adderat Jordanfondens hemsida i bloggrullen till vänster. Jag själv är ju Jordanfondsmedlem och har utöver Nisse också en hel del kontakt med de duktiga killarna där inklusive P som nyss var och besökte Aurcana´s invigning och troligen är den svensk med bäst kontakt med bolaget. Jag hoppas och tror att JF kommer kunna ordna så att vi kommer få se Aurcana i Stockholm om inte alltför lång framtid. Utöver JF´s hemsida så är ju även www.finoas.com ett måste för den som vill ta del av JF tänkande av högsta klass. Även den bloggen finns ju till vänster i övre bloggrullen.

4 kommentarer:

  1. Grattis till snygg trade! Ja någon manipulation var det knappast fråga om, snarare panikutförsäljning och nu har vi 1.07/1.08 utan större väsen. Bara att gratulera dem som satt vid datorn i fredags, man skulle lagt in ett stink bid på 0.90 :)

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. Stammer ocksa med min erfarenhet med Turkish airlines, morgon och dagflyget ar samre, medans kvallsflyget ar betydligt battre, iaf nar det galler maten.

    SvaraRadera
  3. Jag hade rätt och slätt tur naturligtvis. Är för övrigt på köpsidan även idag på 1.02 och 1.04 då jag även netto efter återköpet sålde för mkt dom där sista 10 minutrarna i fredags. Såg på grafen Scoris la ut att RSI nu bara är typ 60 så högt som 1.07. Har bestämt för mig att den RSI siffran var betydligt högre på samma nivå i fredags men jag kanske minns fel. Oavsett så känns det ju inte som att 1.10 är omöjligt att bryta mer permanent vid nästa attack uppåt.

    Fast lite skäms jag ju över att handla en aktie som är upp 15% på dagen! :-)

    SvaraRadera
  4. Någon som har en EPS-forecast för Aurcana för 2013? Hemmasnickrad eller från någon (kvasi)professionell analytiker...

    Fritt ur minnet vill jag minnas att Stonecap har 1.30 som riktkurs.

    /RoyKeane

    SvaraRadera