måndag 4 juni 2012

Kina fortsätter vräka in guld


Hong Kong gold flows to China up 62% in April
The Hong Kong Census and Statistics Department said Monday the 101,768 kilograms of gold shipped to mainland China in April was the second-highest monthly exports.
 Posted:  Monday , 04 Jun 2012

SINGAPORE (Reuters) - 
Hong Kong shipped 101,768 kilograms of gold to mainland China in April, up 62 percent on the month and marking the second-highest monthly exports, the Hong Kong Census and Statistics Department said on Monday.

The flow of gold from the mainland to Hong Kong jumped 38 percent to 34,368 kilograms, it said.

(Reporting by Rujun Shen; Editing by Kim Coghill)

© Thomson Reuters 2012 All rights reserved


Jag kan bara konstatera att om jag vore Centralbank och hade att välja mellan USD, Euro och YEN för mina reserver så hade jag köpt allt guld jag kommit över för att få upp andelen åtminstone till 5-10%. Hade jag varit Grekland, Spanien eller Italien så hade jag gjort samma sak för att ha möjlighet att öka trovärdigheten för en ny valuta om det värsta händer.

Inte i något av dessa fall så hade jag som land/centralbank varit intresserad av att annonsera det. Länderna som gör att vi gått från 20% tillskott i utbudet till att 20% av synlig efterfrågan kommer från Centralbanker är ju om man går på vad länderna själva rapporterar: Ryssland, Mexiko, Filippinerna, Turkiet, Thailand etc. Dvs starkare länder som kanske inte har samma behov av att "glömma den frivilliga rapporteringen".

Fysiskt guld är ett fenomenalt koncept i dessa tider.... Dvs efter man betat ner sina lån.. så visst... varför inte köpa några mynt. Har man tur så får man ingen nytta av det... men får glädjen att lämna försäkringen till nästa generation. Personligen har jag nog knappa 5% av tillgångarna i fysiskt guld och har alldeles för trängande behov av husköp etc för att trängas med synliga och osynliga centralbanker...

2 kommentarer:

  1. Och om jag vore ECB skulle jag kräva att PIIGSen satte sitt guld i pant nästa gång de vill låna, då skulle nog räntan dessutom komma ner rejält.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. Åsikter åt det hållet har ju förts fram. Märkligt nog :-) så envisas ju Grekland m.fl att vilja hålla i sitt guld och säga nej...

    Såg att det fanns åsikter igen om en delvis poolning av övre delen av skulder (mer än 60% av BNP) och att alla länder skulle bidra till att gemensamt borga för dessa... OCH att PIGS då skulle lägga in sitt guld. Tillåt mig att tvivla på att dom gör det.

    För mig är det ingen tvekan att länder som lämnar eller tvingas ur Euron kommer ha väldigt stor nytta av sitt guld. Och återigen, vad kommer värdet av en Euro, Yen eller Dollar vara om 5 år? Jag har aldrig sovit dåligt för att jag har relativt illikvitt fysiskt guld. Guldaktier? ja det är en helt annan femma :-)

    SvaraRadera