torsdag 28 juni 2012

Dacha, Avion och Bharti gruppen

Uppdatering: Dacha´s VD har uttryckt kritik mot mitt sätt att formulera mig och påpekat att han har nackdelen att han pga börsregler etc inte kan gå i svaromål lika lätt som det är för en bloggare att kritisera. Vidare har han påpekat att han har semester och hade så vid mitt senaste kontaktförsök. Jag påpekade att det försöket föregåtts av flera tidigare försök.

Jag har vidare svarat att jag kommer ge honom allt utrymme som han önskar och samtidigt uttryckt min uppskattning över att kontakten nu är upprättad vilket är det huvudsakliga för mig och jag misstänker flera läsare & aktieägare i Dacha här.

Den som letar sig tillbaka i blogghistoriken fram till idag kan hitta gott om tillfällen där jag uttryckt min uppskattning för Dacha´s VD´s kompetens.
-------

Kan nämna att jag fick en fråga från en av läsarna varför i hela friden jag handlar aktier i ett Forbes Manhattan bolag (han syftade på Dacha). Poängen var ungefär att vi vid det här laget vet rätt väl att minoritetsaktieägarnas bästa inte precis står högst upp på deras agenda.

Han var också en av de som var med på Dacha´s presentation i Stockholm och som pratade med bolagets VD (där jag tyvärr inte kunde närvara).

Jag måste erkänna att jag hade lite svårt att svara på frågan. Inte minst då Dacha´s VD bestämt sig för att han inte ska tala med mig baserat på att jag uttalade kritik mot Forbes gruppen & Aberdeen (inte mot Dacha eller VD själv).

Däremot tycks VD vara bekväm att tala med mina fd kollegor Hjulben och Sredna och dom berättade som jag citerade att det borde komma (ett tämligen självklart) återköpsprogram denna vecka utifrån info dom fått från VD. Det är naturligtvis bra (även om det så här långt inte visat sig stämma men veckan har ju en dag kvar) men det ursäktar inte att bolaget vägrar ha kontakt med flera svenska aktieägare bland dem mig.

Att jag är en av Dacha´s största aktieägare tycks spela mindre roll, han har uppenbarligen låst sig vilket jag tycker är helt oprofessionellt för att uttrycka mig försiktigt. Rimligen ska man kunna ta välformulerad och artig kritik från en större ägare. Jag kommer framföra denna kritik vidare inom Forbes gruppen men räknar inte direkt med svar. En annan tanke är att kontakta andra större ägare som är missnöjda med hur undervärderat Dacha är och att bolaget är så senfärdigt med att agera. Till skillnad från Sprott och Sentry (i fallet Avion) så har ju jag inga åsikter om att styrelse och ledning ska bytas ut.. utan önskar bara något så basic som svar på enkla frågor och kontakt...

Så här resonerar bjässarna Sprott och Sentry om ett annat Forbes bolag:

It is a question that came up Tuesday, as dissident shareholders tried to replace the board of junior miner Avion Gold Corp. at the firm’s annual meting in Toronto. Investors voted to keep the incumbent board even though Avion’s two largest shareholders, Sentry Select Capital and Sprott Asset Management, backed a dissident group of nominees.

That did not stop Sentry Select and Sprott, who own about 28% of the shares, from trying to shake up the board. They did not provide a strategic plan for Avion shareholders; instead, they simply made the vote a referendum on the existing board’s performance.

Så ja, skribenten och flera andra som har skrivit till mig och klagat på Dacha´s ovilja att kommunicera med de aktieägare man reste till Stockholm för att träffa förra hösten har utan tvekan en poäng.

Frågan är väl snarast varför Forbes Manhattan med VD i spetsen uppträder så här mot sina aktiägare? Vi har ju valt att satsa våra pengar tillsammans med dom, var är det långsiktiga tänkandet? Var är professionalismen och yrkesstoltheten? Detta är ju inte precis nybörjare och amatörer vi pratar om.

Detta är också något man ska känna till om Dacha´s relation till sin huvudägare och myndigheternas syn på det hela:
The Exchange conducted an issue specific review on the Company and concluded that non-arm's length transactions commencing August 2009 failed to comply with Exchange Policies requiring timely press release disclosure and Exchange notification for non-arm's length party transactions. To address past deficiencies in the corporate governance practices applied and to ensure the Company appropriately deals with non-arm's length transactions according to TSX Venture Exchange Policy going forward, the Company has implemented a Code of Business Conduct and Ethics and a Corporate Disclosure Policy.

Detta kom från bolagets senaste pressrelease och man skulle ju kunna tycka att dom tvärtom nu skulle anstränga sig extra mycket i relationen till minoritetsägare. Till exempel att svara på kontaktförsök.

Dacha hade vid förra månadsskiftet ett substansvärde i form av metaller och cash på 99 cent (ej fd vilket är mest relevant så länge kursen är under 50 cent) och har idag en kurs på 1/3 av det eller 33 cent. Man har ca 10 cent/aktie eller 7-8 musd i kassan och inga skulder.

Att återköpa 7 miljoner aktier (dvs tillåtna knappa 10%) skulle kosta kanske 2.5 musd och leda till att substansvärdet för alla kvarvarande aktier (dvs kvarvarande lojala aktieägare) steg. Varför agerar man inte? Varför svarar man inte aktieägare?

Det är svårt att fria sig från misstankarna att det handlar om att sen Aberdeen sålde ut sina aktier så är huvudmannens ägarintresse så begränsat att man inte har fokus på bolagets samt aktieägarnas bästa. Senaste presentation på bolagets hemsida är från augusti 2011.

1 kommentar:

  1. Ruskigt billigt idag. Rabatten tror jag kan förklaras av:

    * Allmän baisse och risk off
    * Dålig transparens på marknaden (smuggling etc)
    * Dålig likviditet i aktien
    * Icke-aktieägarvänligt management (förtroende-"kris")

    Management har verkligen inte agerat professionellt. Jag var i kontakt med dem i höstas med ett gäng förslag på hur man hade kunnat äta kakan och ha den kvar. Då var rabatten 40-50%, men de nappade inte tyvärr.

    Nä, mitt förtroende är definitivt förbrukat för dessa herrar. De hade alla möjligheter i världen att skapa fantastiskt värde för aktieägarna i ett i övrigt mycket svagt börsklimat men tog inte chansen. Vad det beror på har jag ingen aning om.

    SvaraRadera