torsdag 7 juni 2012

Godmorgon Sverige, senast nytt om FED, Minera och Oceana

Janet Yellen är en tungviktare vid sidan av farbror Ben... (som talar ikväll) hos FED och jag rekommenderar läsning av hennes uttalanden hos den utmärkta nya bloggen adderad i vänstra bloggrullen eller via denna direktlänk:

Sedan har Minera IRL kommit med utmärkta nyheter rörande sin tomt i Peru där man tecknat förlängt community avtal. Ollachea är en kanontomt vad jag kan bedömma och att Minera följer RoyKeane´s Rio Alto´s modell med delägarskap för communitien är med all sannolikhet av största vikt. I detta sammanhanget (Peru allmänt) är det värt att påminna att Sulliden i norra Peru stigit mkt bra från ca 90 cent till 120 cent i nuvarande rekyl uppåt. Sulliden har sin fulla feas närsomhelst så med lite tur läcker det... Dessutum är Sulliden en stark uppköpskandidat. I en idealisk värld för mig gärna från Rio Alto.

Jag äger ju Sulliden via Aberdeen som har typ 35% av sin portfölj i bolaget och dessutom blir jag inte förvånad om jag får ännu mer AAB genom att dom framöver köper upp Dacha (se tidigare spekulation om att AAB efter utgångna warranter kan använda Dacha istället för att nå kritisk massa). Om Sulliden utvecklas väl så blir AAB aktier ett allt attraktivare betalningsmedel för mig som Dacha ägare.

Slutligen Oceana Gold som har en utmärkt vana att publicera informativa intervjuer för att uppdatera marknaden, denna gång i samband med nytt analytiker besök vid Didipio:

5 kommentarer:

  1. Ska läsa på lite mer om Sulliden, men vad gäller Rio Alto så bör de nu ha ca 90 miljoner CAD i kassan som dessutom ökar med ca 12-15 miljoner per månad. De drar nu igång en expansion från 24 till 36 ktpd som kostar dem 25-30 mijoner CAD.

    Enda? nackdelen med Rio är att minelife är ganska kort, vad vi vet idag, men det kan förändras. De har en hyfsat stor men låggradig kopparsulfiddel på ca 5 miljarder lb men när de drar igång den operationen blir de ett kopparbolag med guldkrediter och capex lär bli åtminstone 200-300 miljoner. Så en stor guldfyndighet skulle passa bra in om de vill behålla stämpeln som ett guldbolag. Om det är Sulliden eller inte får andra bedöma. Hursomhelst behöver de dock någon form av finansiering om de ska dra igång båda samtidigt.

    Minera är riktigt billig, ser bra ut för den långsiktige, äger en liten skvätt där. Bra också att de avvaktar med Argentina-delen.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  2. Några tankar om Orvana och UMZ? De verkar nu ha vänt skutan och producerar i linje med ursprunglig mine plan från 2010. Återstår att se vad det betyder på sista raden.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  3. Jag återvinner delar av ett svar jag gav per e-mail..

    Min uppfattning är fortfarande att jag inte kan äga några tyngre poster i Orvana i detta marknadsklimat eftersom deras balansräkning är för svag. Det tar tid för bolaget att via bra resultat(-räkning) återställa balansräkningen och jag känner mig inte bekväm med att det är är runt hörnet. Jag gissar jag kommer ta en ny allvarlig titt på det efter sommaren. Jag kan också tillägga att kopparpriserna ju är något svagare nu vilket är negativt för bolaget.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Har du någon koll på petaquilla minerals i panama. PTQ produktion är cirka hälften av CGA och cash costen är lägre. Börsvärdet är cirka en åttondel om man jämför med CGA. Dom ska även dela ut PDI till aktieägarna i slutet av året.
    mvh
    Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de billiga, men dels är landrisken i Panama relativt hög och sen finns det en hel del negativa frågetecken kring bolagets ledning, och vad som är sant här är upp till var och en att bedöma. Personligen skulle jag inte ta någon stor position pga av dessa faktorer.

      /RoyKeane

      Radera