lördag 2 juni 2012

Dags för Dacha Strategic Metals att studsa nu?


Kopierar jag mitt inlägg från SH idag om Dacha. Bolaget är våldsamt undervärderat gentemot substansvärde (långt under hälften) och mycket tyder på att den värderingen är vid en tidpunkt då tunga REE tagit det mesta av sin rekyl.

Utöver det så har bolaget nu en suverän straffspark, man har rimligen med längtan väntat på detta ögonblicket, att återigen få börja med återköp av ny 7 miljonersbatch av aktier. Kassan är riklig och nu är det tillåtet att börja igen. All logik säger för mig att bolaget kommande vecka offentliggör nytt s.k NCIB. I väntan på det så har vi följande info att fräscha upp:

"Dacha Strategic Metals Inc. Announces Intention to Make a Normal Course Issuer Bid
 05/30/2011
 TORONTO, ONTARIO--(Marketwire - May 30, 2011
 
 Purchases under the NCIB are expected to be permitted to commence on or about June 3, 2011 and will terminate on June 3, 2012 or the date upon which the maximum number of common shares have been purchased by Dacha pursuant to the NCIB.
 The Board of Directors of Dacha believes that the underlying value of Dacha, particularly based on the liquid assets on hand per share, is not reflected in the current market price of its common shares, and may not be so reflected at certain times during the course of the NCIB, and has thus concluded that the repurchase of common shares pursuant to the proposed NCIB presently constitutes an appropriate use of financial resources and would be in the best interest of Dacha shareholders. "
 
 "TORONTO, ONTARIO--(Marketwire - Jan. 16, 2012) - Dacha Strategic Metals Inc. ("Dacha" or the "Company") (TSX VENTURE:DSM)(OTCQX:DCHAF) is pleased to announce that it has completed its normal course issuer bid ("NCIB"), which was launched in June of 2011.
 Dacha has purchased for cancellation a total of 6,747,679 shares
 In accordance with TSX Venture Exchange rules, a new NCIB may be launched in June of 2012 on the basis of 10% of the public float of the Company at that time. Management feels that the NCIB has been highly accretive to Dacha's shareholders."


 Logic says that management should introduce a new buy back program on Monday June 4th 2012. 6-7 million shares. Dacha´s management has a history of working hard to create shareholder value, they bought back the full last NCIB and they have made sure (Lutetium sale) that they have more than double the amount needed for this share buy back. I have no idea what they will do but I am would be surprised if they do not repeat last years great action (obviously all shareholders would be disappointed if there wasn´t a pressrelease next week...) so I think they will launch a new NCIB which would be great! They would in fact buy dysprosium and terbium at well below half the price by buying there own stock!
 
 Also, unless the stockprice moves considerably higher than 42 cents in 2 weeks, about 12 million warrants will be rewritten from 42 cents to 50 cents (in return for 24 month longer duration) which makes the relevant NAV the not fd NAV at least the first say 20-30% from here.
Terbium

6 kommentarer:

  1. http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=DSM.V&p=D&b=5&g=0&id=p11745744982

    Ser positivt ut tekniskt också med positiv cross i MACD och tagit sig över MA20 i dayly. MA50 kommer runt 0.40 en del motstånd där i övrigt också, men det kan gå fort om/när NCIB annonseras.

    Jesper

    SvaraRadera
  2. Aktien har ju visat styrka de senaste två dagarna, antagligen i förväntan om just NCIB kommande vecka/veckor, men det vore ju tjänstefel att börja återköpen innan mitten av juni då warranterna får en ny prissättning. Så de får gärna vänta med ett uttalande om NCIB i ytterligare två veckor.

    Utbud/efterfrågan på Tb/Dy är som vanligt helt omöjligt att ha en kvalificerad uppfattning om, men skulle den ta fart och vi får ett NCIB så finns det stor uppsida.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  3. http://finance.yahoo.com/news/china-begins-regulate-overproduction-rare-122000506.html

    REE-bubblan sprack?

    Tycker det där tydligt visar att det är överproduktion inom REE. Har användarna tagit fram alternativ? Hur som så var det återigen inte så självklart med utbud kontra efterfråga. Precis som med uran för några år sedan och den sektorn har inte återhämtat sig sedan dess.

    Fredrik

    SvaraRadera
  4. Alltså... att förstå fundamenta för REE är att förstå Kina´s produktion och de olika typerna det tar sig därifrån till världsmarknaden samt hur världsmarknaden snabbt flyttar sin kapacitet till Kina. Det är helt enkelt skitsvårt.... och många har haft fel hela senhösten och förra våren. Jag drog konsekvenserna av vad jag såg och klev av.

    Nu tittar jag på en marknad som börjar sakta ner på fallet och jag väljer ett bolag där grejen inte mer än möjligen som en liten sidobonus är att marknaden skulle kunna vända. Själva grejen med Dacha för mig är att du har ett outspätt substansvärde (mest relevanta nu vid denna kurs) på ca 1 cad samtidigt som kursen är 37.5% av detta och att bolaget har 10 cent i kassan och står inför möjligheten att starta ett återköpsprogram och på det sättet med en stillastående REE marknad faktiskt höja sitt substansvärde.

    Om jag ändå ska kommentera den (för REE juniorer mer relevanta yahoo-artikeln) då det dom skriver om säkerligen påverkar sentimentet även för Dacha aktien framöver... då är det att påminna om att tunga REE är under 10% av REE och artiklar som denna handlar till väldigt stor del om Cerium och Lanthanum vilket tillsammans med neodymium är 90% av marknaden och i fallet Ce och La, katastrofalt dåliga fundamenta vilket jag skrev rakt genom hela REE boomen på OBR.

    MEN, din fråga om det har tagits fram alternativ etc är helt klart väldigt relevant även för Dy och Tb. Svaret för mig är att jag hela tiden räknat med (och skrivit) att de höga priserna borde leda till det men att jag gissat, gissat att industrins omställningstider för t.ex bilmodeller gör att det inte kommer ske förrän tidigast 2014. När man tittar på Prius 2012 resp testmodellerna av REE fria RAV4 så tycker jag det bekräftas. Men det är jättesvårt att få ett grepp på detta. Möjligen har redan idag viss substitution skett i själva magnettillverkningen i Japan dvs att t.ex Prius fortfarande har magneter men att dom är tillverkade på ett annat sätt.

    Men som sagt, jag tittar inte på REE juniorer utan på Dacha som har möjlighet att köpa 7 miljoner aktier (typ 10% av bolaget) för idag pluttiga 2.6 mcad eller bråkdel av dagens kassa.

    Även om Dacha skulle handla redan på måndag så tvivlar jag ärligt talat på att vi hamnar i en situation där warranterna tecknas. Gissar vi måste upp över 45 cent för det och jag tror Dacha kommer möta säljare på vägen upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska förtydliga, "att Prius fortfarande har REE magneter men att dom är tillverkade på ett sätt att lägre mängd dy och tb används men med nästan samma prestanda" (dvs jag menar inte att det finns en teknologi med helt REE fria magneter med samma egenskaper, dock har jag sett forskning från Japan om ändrad produktionsprocess för att "få effektivare" användning av dy & tb, men ärligt talat så har jag för mig att även där nämndes datum så att detta ännu inte bör vara genomfört)

      Radera
    2. Rimligtvis borde det inte tecknas större mängder warranter, såvida inte någon sitter på info om stigande HREE-priser framöver, vilket vore en trevlig situation.

      Jag tror inte på snabbt stigande kurser närmaste veckorna om vi får NCIB, mängden som kan återköpas per dag antar jag följer förra årets riktlinjer, dvs i praktiken kanske vi kan räkna med ca 50k per dag 6 månader framöver. Handeln har varit tunn senaste tiden, men å andra sidan kanske många vill ur aktien nu när det finns en köpsida. Efter ett tag kanske återköpen kan driva kursen uppåt och locka in lite momemtum-köpare. Risk/rewarden på 37c är mycket attraktiv, den saken är klar, med rejäl substansrabatt och förhoppningsvis återköp.

      Ser att det finns fler än jag som heter Fredrik och som kommenterar så jag håller mig till RoyKeane hädanefter, min kommentar var 15:26.

      Radera