torsdag 21 juni 2012

Dacha & pressreleasen om den utstående fordran

Vad man ska veta här är att förlusten som det skrivs om är en sedan länge känd förlust på en tillgång som INTE legat med i NAV uppgifterna.

Om inget ändrats så betyder det att korrekt sätt att se på dagens nyhet är att vi med lite tur snart har 1.2 musd cash som kommer in i företaget vilket då höjer NAV.

Detta är alltså inget nytt negativt utan något jag diskuterade med VD på den tiden då han svarade på mail från större aktieägare. Minns inte exakt när detta lånet lyftes ut från NAV men en uppskattning är 18 månader sen så återigen, återvunnet kapital från den här gamla surdegen är positivt och NAV höjande snarare än något att gnälla på företaget om.
Det som däremot är märkligt är att Dacha inte pressreleasar om den kraftiga förändringen som skett på warrantsidan med ca 12 miljoner warranter. Det troliga är väl att dom konverterats till 50 cent 2014 warranter men det är ju bara en gissning. Teoretiskt sätt kan dom ju ha förfallit värdelösa antar jag om ingen begärt omskrivning.

Så här 21 juni så tycker jag också det är väldigt märkligt att vi inte har ett publicerat återköpsprogram. Med tanke på Dacha´s kassa idag samt hur man motiverade att man hade ett återköpsprogram förra gången (både vid uppstart och fullföljt) så finns det ingen logik att inte handla aktier med 60% rabatt på NAV.

Jag kan väl bara uppmana läsare att ställa frågan till VD varför vi inte har ett återköp nu.

4 kommentarer:

  1. Tack för en intressant blogg!

    Hyfsad volym i aktien idag. Det hade inte skadat om det var någon insynsperson som tagit tillfället i akt och adderat.

    Jag tycker att det är ofattbart om inte bolaget agerar med återköp och eventuellt en större utdelning. Varje styrelse värd namnet borde ta tillvara på aktieägarnas intresse bättre än att acceptera att aktien handlas med över 60 % substansrabatt.

    Förhoppningsvis får vi lite positiva nyheter snart.

    SvaraRadera
  2. Du har ju tidigare haft tankar om att Aberdeen kan komma att laegga ett bud paa Dacha, med betalning i Aberdeen-aktier. Kan detta vara orsaken till att Dacha aennu inte annonserat ett nytt aaterkoepsprogram?

    Med den extrema rabatt paa NAV som nu raader, borde det ju vara intressant foer en storfoerbrukare av Dy och Tb att laegga ett(kontant)bud paa Dacha. Hur bedoemer du den sannolikheten?

    Aer Dacha's lager av Dy och Tb foer smaa eller foer stora foer att en affaer skall vara intressant och/eller moejligt.

    Skulle vara intressant att ta del av dina aktuella funderingar kring detta.

    Mvh

    S

    SvaraRadera
  3. Någon som vill kommentera gårdagens enorma volym i Dacha?

    Timmins har förlängt lånet med Sprott, för fortsatt expansion eller har de något annat i siktet? De finns ju många billiga explorecos därute just nu...

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  4. Jag skulle vilja be om ursäkt för att jag är passiv här på bloggen för tillfället. Orsaken är att vi packat ihop efter skolåret i Mae Phim Thailand, flugit till Budapest, flugit vidare till Sverige, köpt hus i Sverige i förrgår... och nu igår landat i Budapest igen.

    Jag kommer skriva mycket mer om Dacha och göra ett mer seriöst försök att kontakta VD som rimligen då kommer börja tala med mig då jag kort och gott är en stor aktieägare. Gör han inte det så tar vi det därifrån.

    Om Timmins så hade jag uppgift sedan länge vilket jag skrivit här att det lånet skulle förlängas. Nytt var att det trots allt blev någon aktiebonus till Sprott och inte bara 8% ränta som jag fick ovillkorligt besked att det skulle bli. Men man ska inte döma VD för hårt, vi lever i en mkt turbulent värld som bekant och jag är säker att han förhandlat hårt och effektivt.

    SvaraRadera